השימושון

21/9/08 יום השוויון הסתוי, לפי המאיה

מאת: טליה טוקר

יום השיווין הסתווי, ה- 21/9, לפי המאיה:

שלום וברכה:

ב- 21/3/06 הגעתי לטיקאל שבגוואטאמאלה, אחד האתרים המקודשים והקסומים ביותר של המאיה. לא ידעתי אם עדיין נוהגים לערוך טקסי מאיה פתוחים לציבור בימים אלה של שנות ה- 2000 אך שיערתי שאם אכן יתרחש סוג כזה של טקס, יום השיוויון הוא עיתוי מצוין. כך מקווה שאזכה בטקס מאיה משובח, הגעתי לטיקאל מוקדם בבוקר מצוידת בתיק גב, מחברת חלומות ורצון טוב. טיקאל הוא אחד האתרים הגדולים ביותר שהמאיה בנו. הוא משתרע על פני קילומטרים מרובים של יערות וצמחייה עבותה וביניהם שבילים המובילים ממבנה עוצמתי אחד למשנהו. אם חשבתי לתומי, שתהיה פירמידה מרכזית אחת, הופתעתי לגלות שקיימות עשרות אם לא מאות של פירמידות ענקיות ומרשימות ביותר. אחרי סריקה מקיפה, שטרחתי כמובן לבצע ביום הקודם, הסקתי שאם עומד להתרחש טקס מקודש, סביר להניח שמיקומו יהיה באזור שתי פירמידות השמש המפורסמות. לקראת השעה 11:00 התמקמתי בעמדת תצפית מוצלת אל מול שני מקדשי השמש, שבמרכזם משטח מיוחד המיועד לטקסים וחיכיתי. לקראת 12:00 בצהריים, בזמן של שיא היום, הוא לפתע הופיע. שמאן מאיה מכובד, לבוש בלבוש המאיה המסורתי, בגדיו לבנים, מטפחת אדומה לראשו וחגורה ססגונית למותניו והוא מלווה בחבורה עליזה שנושאת עימה המון ציוד המיועד לטקס. מרוגשת כולי, ירדתי בשמחה אל רחבת הטקס והצטרפתי להכנות. באותה התקופה כבר הייתי אחרי חודש וחצי של חניכה עם מורי היקר פדרו קרוז, כך שידעתי בדיוק למה לצפות והכנתי את עצמי לקראת מסע פנימי עוצמתי. כך התחיל לו מפגש מאתגר וחזק של שלוש שעות בשמש האביבית הקופחת, שבו הכנסנו כוונה מרובה למחזור עונתי חדש, שיבוא לטובה על כולנו. לאחר ההכנות של הנרות, הקטורות והטיהור, הדלקנו אש ענקית ובה נרות צבעוניים לארבעת הכיוונים, שהם האלמנטים ורוחות השמיים. לאט ובהדרגה הוסיף המדריך שלנו קטורות של טיהור וריפוי וזרעי צמחים ממינים שונים והאש המרכזית הלכה וגדלה והתלהטה. שלוש שעות של מיקוד, כוונה וזריעה לאביב פורח. זו היתה חוויה מופלאה ומרגשת, עליה אני מודה ומברכת ובהשראתה, משתפת אתכם באנרגיות הצפויות לנו ביום השיוויון הסתווי. הנכם מוזמנים לערוך טקס קטן, מספיק בנוכחות עצמכם, שבו אתם נושמים את האנרגיות הקיימות לתאי גופכם וזורעים כוונות חיובית לקראת מציאות סתווית קסומה ומצמיחה.

על ימי השיוויון:
מזה עידנים ימי השיוויון מהווים נקודת יחס, על פיהם ניתן לקבוע את עונות השנה.
התרבויות העתיקות במצרים, במקסיקו, בסין ועוד, התייחסו לימי השיוויון כנקודות מפנה בזמן, בהן ניתן לנקות את האנרגיה שלא רלוונטית יותר, לסגור מעגלים ישנים ולהיטען באנרגיה חדשה מהמחזור החדש.
כדי להבין מעט את החלוקה לעונות, הבה נסתובב מעט במסלול של השמש: פעמיים בשנה השמש זורחת בדיוק באותה נקודה במזרח: ב- 21/3 וב-21/9 והצל שהיא מטילה על כדור הארץ זהה. ימים אלה, המסמלים איזון בין חושך לאור, קרויים ימי השיוויון הסתווי והאביבי והם מעידים על בואם של הסתיו והאביב, בהתאמה. בימי השיוויון הללו השמש נמצאת במרחק שווה בין חצי כדור הארץ הצפוני לדרומי, כך נוצר קו אופקי. וכן בשיא היום, השמש מגיעה בדיוק לנקודת האמצע בין השמים לארץ וכך נוצר קו אנכי. כתוצאה מכך נוצרת מעין פירמידה בצורת יהלום, המאחדת בין ארבעת הכיוונים ויוצרת איזון אנרגטי לקראת מחזור חדש של אביב וסתיו, עד ליום השיוויון הבא.
ה- 21/12 הוא היום הקצר בשנה, המביא עימו את החורף, ממנו הימים הולכים ומתארכים במסלולה של השמש צפונה, עד שהיא מגיעה לנקודה הכי צפונית, ב- 21/6. ביום זה של תחילת הקיץ, משך הצל של השמש הוא הכי ארוך ואז היא שוב חוזרת חזרה דרומה, עד ליום הקצר בשנה.
ימי השיוויון מהווים ימי שער קולקטיביים, בהם האנרגיה של כל מה שאנו חווים מתחזקת (בדיוק כמו בימי השער של החגים היהודים) וכך קיימת האפשרות להגיע לראייה רחבה יותר, לצמוח ולברוא דברים חדשים אל תוך חיינו. דרך המעבר בשערי הזמן שנוצרים, ניתנת לנו אפשרות להתחבר לגרמי השמים ולזרוע את רצונותינו לקראת המחזור החדש שמתחיל.
הקודים של הזמן שהשאירו בידינו אנשי המאיה, בצורה של סמלים, צבעים ומקצבים, מאפשרים למקד את המודעות שלנו ברגע ההווה ובפוטנציאל הטמון בו. בימי השער של ימי השיוויון ושל היום הארוך והקצר בשנה, ניתן לגשר בין כדור הארץ והאנושות שעליו לבין היקום. על כן אני מפרטת בפניכם על הסמלים שמלווים את יום השיוויון הסתווי הנוכחי.

סמלי המאיה ביום השיוויון הסתווי:

לוחם
הפוקוס המרכזי ביום השיוויון השנה הוא בחיבור לאנרגיית הלוחם, שממגנט עימו את חכמת הקדמונים ומאפשר את התרחבות המוח האנושי. הלוחם מחבר אותנו לדרך של התבוננות שקטה בעצמנו ובהתרחשויות בחיינו. התבוננות זו מאפשרת את הרחבת המודעות האישית והופכת את האינטליגנציה הקיימת בכל אחד ואחת מאיתנו לפעילה. הלוחם מניע את המעבר מהמערכת הדפוסית, שממחזרת שוב ושוב את אותן התבניות המוגבלות, אל מערכת הגיונית, שבה אנו בעלי בחירה אינסופית. הלוחם המופיע ביום הפורמאלי הראשון של הסתיו שואל שאלות, בודק ומטיל ספקות עד שהוא מבין את הרצונות שלו. כך ביסודיות ולעומק, אנו למדים את התחומים שמבקשים להיוולד דרכינו ובחיינו. בדרכו האינטליגנטית מתמודד הלוחם בשעבוד הפנימי, בתלות באנשים, בחפצים ומצבים ממוחזרים, עד שהוא מגיע לתחושת חופש פנימית של ידיעה ומעשה. המטרה שלנו בסתיו הקרוב היא לבטא בחן ובתבונה את האמת הפנימית שלנו. אנו מוזמנים לנוע באומץ ובאלגנטיות אל תוך מציאותנו המשתנה.

מגשר העולמות
האתגר שלנו ביום זה הוא של מגשר העולמות. המגשר עוזר לטהר את המוח מהפחדים, שהופכים לדחפים שמניעים אותנו בחיינו. כדי לצעוד באומץ עם האמת הפנימית שלנו, המגשר עוזר לנקות את התוכנה הדפוסית ומלמד לשחרר ולהרפות מהרגלים ואמונות ולסלוח לעצמנו באמת. ככל שאנו באמת משחררים ומבינים שמה שהיה היה ולא רלוונטי יותר לחיינו, אנו מתים לחלקים שונים בתוכנו ונולדים מחדש. מכאן שהמגשר עוזר לנו בתקופה זו לנקות מתאי גופינו זיכרונות כואבים, שנצרבו בתוכנה ומשפיעים על אופן ההתנהלות שלנו. ככל שאנו מוחקים את המידע הישן, נפתחת בפנינו דרך קלילה, רגועה ומרתקת.

לילה
הכוחות הנסתרים, שמחזקים את תת המודע שלנו היום הם של הלילה. הלילה מאפשר להרגיש בנח עם עצמנו, עם הרצונות שלנו, עם הבית שלנו ועם חיינו בכלל. הוא מחבר אותנו לאינטואיציה וליכולת לקבל הדרכה פנימית. הלילה מלמד להזרים אור, מידע חדש אל כל המפלצות והשדונים הפנימיים, שניהלו עד היום את חיינו. לאחר שנים של חשכה, מאבק, מוטרדות וחוסר יעילות, הלילה היום מייצב אותנו, מסיר את הערפל וממלא את ליבנו באמונה ובכוחות ליצור לעצמנו בסתיו זה שמחה והגשמה.

הנחש
התמיכה שלנו ביום השיוויון הסתווי היא של הנחש. הנחש העוצמתי זוחל בתנועה ספיראלית על האדמה ומלמד כיצד להתמיר את השליליות, ההרס והקושי לחיוביות, שמחה והנאה מהחיים. הנחש מושך אלינו היום את תענוגות החושים. את החיבור לראייה, לשמיעה, לטעם, לריח ולמגע. אנו מוזמנים להתחבר במהלך הסתיו לחיוניות, לחיות, לאינסטינקטים ולשמחת החיים. מעבר לכך, הנחש מסמל את הרצון האינדיבידואלי הייחודי רק לנו, כך שאנו מוזמנים להתחבר לייחודיות שלנו, לצרכים הספציפיים לנו ולבטא אותם. לא מהמקום שמרגיש בודד, לא שייך או לא אהוב, אלא מהמקום שיודע, שהוא מוקף באהבה כל הזמן ומוכן לבטא את האותנטיות שבו.

השמש
והאנרגיה שמדריכה אותנו היום היא של השמש. השמש שולחת אלינו אור, מידע חדש, כדי שנוכל להגדיל את הריכוז והנוכחות ברגע. הבהירות והמידע של השמש מאפשרים לזהות את המקומות שבהם לא נעים לנו במציאות חיינו. בהירות זו מקטינה את בזבוז האנרגיה, מגבירה את המיקוד ואת היכולת ליצור. בעזרת האש הפועמת שהשמש מחדירה אל כל התאים בגופינו, אנו מנטרלים כל נזק, מחשבה מכשילה ושאיבה אנרגטית. האש הגועשת והגוברת בתוכנו מאפשרת תנועה קלילה, ביטוי החיוניות שבנו וחיים של אומץ וביטחון. מכאן שהשמש מדריכה אותנו להתמלא בחמימות פנימית וממנה לפעול בסתיו חמים ונעים.

מאחלת לכולנו סתיו מלא השראה ובצמיחה.

טליה טוקר: מתמחה בידע הזמן והמרחב. עברה חניכה בשושלת הקיצ'ה, שושלת שאמאנים גוואטאמאלית עתיקה וכן הוסמכה ללמד ע"י האקדמיה של המאיה. מלמדת את לוחות הזמן והאסטרולוגיה של המאיה. עורכת מפות אסטרולוגיות אישיות של המאיה ומטפלת בשיטת הניאופסיכולוגיה. פרטים נוספים באתר. ליצירת קשר: 052:2203337 | אימייל

הראה עוד

1 thought on “21/9/08 יום השוויון הסתוי, לפי המאיה”

כתיבת תגובה

Close