השימושון

4 # תמונות מהטלפון

גם נועם לסטר היה בצפון, וחזר עם קנה מידה:

לוגו

מבצר יחיעם

מבצר יחיעם / נועם לסטר

לפני כחודש הייתי אמור לבלות סוף שבוע בגליל. מסיבות ידועות לא הסתייע הדבר ורק עתה התממש החופש בצפון. התארחתי במושב ליד נהריה. היה חם ולח, אבל בצימר היה קריר ונעים. באחד הימים נסעתי למבצר יחיעם. יש לי חולשה לימי הביניים ובמיוחד למבנים של ימי הביניים, לקתדרלות הגדולות באירופה. כאן אצלנו הותירו אחריהם הצלבנים מצודות מרשימות, שמבצר יחיעם הוא אחת מהן. אמנם המבצר שבנו הצלבנים במאות השתים עשרה והשלוש עשרה נהרס כמעט כולו, והשרידים שנותרו היום הם בעיקר מהמאה השמונה עשרה, ובכל זאת נותר מתקופת הצלבנים מגדל מרשים, שמדרגות אבן מתפתלות בו בין קירות עבים וחרכי ירי. הנוף מראש המגדל הוא עוצר נשימה.
את התמונה צילמתי ליד הכניסה אל המגדל. אני עומד בגבי אל המגדל ומצלם כשפני מערבה. ראו את הקמרון היפה, את קיר האבן הפנימי המוצל, את הקמרון האחורי המרומז, וכמובן את העץ שצמח בתוך המבנה. הניקיון המשוחזר עשוי בדיוק במידה הנכונה, כך שהמבנה אינו נראה כחורבה מנותצת וגם לא כצעצוע מלוטש. העץ שצמח בתוך המבנה מעניק לו צבע וצל ואווירה של שלווה, המרככת את חומרת האבן ומשכיחה מאתנו את היותו של המבנה מבצר צבאי.
בדרך למבצר יחיעם התעכבתי ליד האנדרטה ללוחמי ההגנה שנפלו בשיירת יחיעם כחודש לפני קום המדינה. תשעים אנשי ההגנה יצאו אל קיבוץ יחיעם הנצור, השיירה הותקפה מן המארב ויותר ממחצית הלוחמים נהרגו. ארבעים ושבעה ביום אחד, בזמן שהיישוב העברי מנה כעשירית מאוכלוסיית המדינה היום. זה נותן קנה מידה: מהי מלחמת קיום, היכן היא מתרחשת ומה מחירה.

< לטור הקודם
לטור הבא >

 

הראה עוד

1 thought on “4 # תמונות מהטלפון”

כתיבת תגובה

Close