השימושון

43 # תמונות מהטלפון: קבוצת "סלע"

.

לוגו

תמונת מחזור

קבוצת "סלע" מצטלמת בשנת 1965 / נועם לסטר

הנה אנחנו עומדים בכיתה, ליד הלוח השחור, לתמונה ייצוגית בחולצות כחולות של 'השומר הצעיר'. בשורה העליונה, מימין לשמאל: גלעד, נועם (אני), איריס, ברוך, ירון, נעמה, אהרן ואוריאל. בשורה האמצעית, מימין לשמאל: דליה, זאב, עדנה, יגאל, נאווה ואריה. את שמותיהן של שלוש הבנות מימין, בשורה התחתונה, אינני זוכר. הן היו עולות חדשות מרומניה שהצטרפו אלינו לתקופה קצרה בלבד. אחריהן, לפי הסדר: בינה ישי וחגית. כורעים למטה: עמוס ויאיר.
זו כל הכיתה, שהיא כל 'הקבוצה', שהיא כל שכבת 'בית ניר' בקן השומר הצעיר של הקיבוץ. 'התנועה' היתה חלק מרכזי בחיינו. פעם בשבוע היתה לנו 'פעולה' שבה דיברנו על נושאים חברתיים ופוליטיים, או שיצאנו ל'א"ש לילה' (מין פעילות קצת צבאית וקצת סתם הרפתקנית), או שהדלקנו מדורות ובנינו 'מתקנים' צופיים.
לאחרונה הזדמן לי לעסוק בספרו של ההיסטוריון ג'ורג' מוסה 'לאומיות ומיניות'. הוא דן שם הרבה בתנועת הנוער הגרמנית של סוף המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים. ידעתי אמנם על הקשר ההיסטורי של השומר הצעיר לתנועות הנוער האירופיות, להתעוררות הלאומיות ולרומנטיקה. גם שמעתי מאמי על תנועת ה'וורקלויטה' בברלין, ועל היציאה שלהם ליערות ('לנדוד לנדוד תשוקת שומר', למי שזוכר). אבל הקריאה המרוכזת בספרו של מוסה הכתה בי בעוצמה. כמה דומה האתוס של תנועת הנוער הגרמנית מתחילת המאה העשרים לאתוס של השומר הצעיר! אהבת הטבע, שלילת הבורגנות, תחושת השליחות הלאומית, אפילו דימויי הגוף וההתנזרות (עשרת הדיברות של השומר, למי שזוכר, ובראשם 'השמירה על הטוהר המיני' והאיסור על שתיית יין).
תנועת הנוער בקיבוצים היתה מנוונת מתחילתה, משום שחסר בה היסוד המכונן: מרד הבן. מייסדי תנועת הנוער הגרמנית, וגם דור ההורים שלנו בשומר הצעיר, מרדו בדרך החיים של הוריהם. עבורם היתה תנועת הנוער תחילתה של דרך חיים. את זה לא יכלה לשמר 'תנועת ההמשך', שסגדה למרד ההיסטורי של הורינו אך שללה בתוקף כל מרד שלנו.
ובכל זאת אהבנו את חיי התנועה, את ה'פעולות' וה'מחנות' וה'שומריות' וכל העולם הזה, שהיה מין אוטונומיה של נעורים תוססים.

לבלוג של נועם >>

הראה עוד

2 thoughts on “43 # תמונות מהטלפון: קבוצת "סלע"”

כתיבת תגובה

Close