השימושון

45 # תמונות מהטלפון: ספרי היהדות

.
.

לוגו

ספרי היהדות

ספרי היהדות שמאחורי גבי / נועם לסטר

בחדר העבודה שלי עומדות שתי ספריות גדולות ושתיים קטנות יותר. ספריה גדולה מכסה את כל הקיר שמולי. אי-סדר שורר בה, אבל יש בה עדיין אזורים שבהם אתחיל את החיפוש אחרי ספר מסוים. קפקא למטה משמאל, מיתולוגיה מעליו. ספרות אנגלית למעלה מימין, ספרי פילוסופיה למעלה משמאל, סיפורת באמצע, יהדות מימין לסיפורת וכך הלאה. בתוך הספריה משוקעים שני רמקולים טובים שמנעימים לי את זמני במוסיקה טובה.
אל הקיר שמימיני צמודה ספריה קטנה יותר שחלקה הגדול מיוחד לספרי מוסיקה. מדפיה עמוקים ואפשר להניח עליהם שתי שורות של ספרים. בשנים האחרונות בניתי לי ספריית תקליטורים גדולה והנחתי את התקליטורים בשורה הקדמית. כעת נעלמו לחלוטין ספרי המוסיקה מאחורי מסך התקליטורים. לפעמים, כשאני חופר פנימה כדי לחפש משהו, אני נפעם מגילויים של ספרים שכמעט נעלמו מתודעתי אחרי שנבלעו בעומק הספריה.
ליד הקיר שמשמאלי עומדת ספריה צרה שבה ספרי יהדות וגם ספרי ילדים ומדריכי נסיעות ועוד ספרים מסוגים שונים. אבל הספריה החשובה ביותר היא זו שמאחורי גבי. שם מונחים ספרי הרפרנס שאני נזקק להם במהלך העבודה. אני מסתובב על כיסאי, מושיט יד כמעט בלי להסתכל וחוטף ספר לעיון. שם מונחים המילונים (כולל 'מילון העברית המקראית' של מנחם-צבי קדרי), האנציקלופדיות, התזאורוסים (כולל 'אוצר השפה העברית' של נחום סטוצ'קוב), וכן ספרי היהדות שנחוצים לי ביותר במהלך עבודתי (אני עורך ספרים רבים בתחום היהדות).
המדף שאותו צילמתי מכיל נוסף על המשניות המבוארות של קהתי (עם פירוש רבי עובדיה מברטנורא) ו'משנה תורה' לרמב"ם גם את 'מורה נבוכים' בשלוש מהדורות שונות (במדף אחר מונחת מהדורה נוספת עם פירוש אבן שמואל) וספר 'הכוזרי' בשלוש מהדורות אף הוא. במדף שמתחת מונחים כל ספרי התלמוד הבבלי והירושלמי במהדורה קטנה. היום אפשר למצוא כמעט את כל הטקסטים האלה באתרי אינטרנט, שם החיפוש גם מהיר ויעיל יותר, ועדיין אני אוהב להושיט יד אחורנית, לשלוף את הספר המצוטט בטקסט שאני עוסק בו, לדפדף במהירות ולעמת את הציטוט מול הספר המוחזק בידי. פעולה קטנה, כמעט טכנית, אבל מעניקה תחושה של תלמיד חכם.

לבלוג של נועם >>

הראה עוד

כתיבת תגובה

Close