השימושון

46 # תמונות מהטלפון: ההיכל הצרכני

.

לוגו

הדוכן

ההיכל הצרכני שעל אם הדרך / נועם לסטר

מרכז הקניות הגדול שעל אם הדרך מושך אליו המון אדם. לפעמים נדמה שהוא משמש מעין 'כיכר עיר' לישובים הכפריים שבסביבה. בשבתות מצטופפים בו המונים כאילו היו הקניות סוג של פולחן. הנוהרים אל המרכז אינם עסוקים רק בקניות. צעירים יושבים על פיסות הדשא שלצד הכביש, ילדים משחקים בגן השעשועים הקטן הצמוד למגרש החנייה וברחבה שליד הפיצרייה נוסעת רכבת חשמלית קטנה.
משפחות חוצות את מרכז הקניות מקצה לקצה, חלקן בצעדים מהירים וענייניים כממהרות מקנייה לקנייה, וחלקן כפוסעות בנחת בטיילת, כאילו באו אל אתר טיולים. ברחבה שלפני המרכול – הנראית בתמונה – מוכרים בשבתות גורי כלבים, ואנשים מצטופפים לפני הכספומט שבצד ימין. בשבתות אין עגלה אחת פנויה בין מסילות הברזל שליד הכספומט, ועגלה שמתפנה נחטפת מיד על ידי קונה חדש.
את התמונה הזו צילמתי בשעת ערב באמצע השבוע. הכול רגוע ואפשר להתבונן בנחת בכניסה אל המרכול. זווית של תשעים מעלות בגג המצל מפני השמש בקיץ ומגן מפני הגשם בחורף, יוצרת – בעזרת התאורה – אפקט של פירמידה מוארת. 'צאו מהחושך ובואו אל האור', לוחש לנו מרכז הקניות. אבל המשולש המתרומם כלפי מעלה דומה גם לפיו של כריש ענק העומד לבלוע אותנו.
מעבר לדלתות הזכוכית של המרכול מתגבר האור עד שמיטשטשים הפרטים בתמונה. שם נמצא לבו של ההיכל, גן עדן צרכני פרוס על מדפים מלאים כל טוב, ומוסיקה חרישית מרחפת על פני תוויות המחיר. התמונות הגדולות שמעל לשערי הגן מזכירות הקשרים אחרים של המקום וזמנים שחלפו ולא ישובו עוד (רגעים בחיי קיבוץ גן שמואל הסמוך, שנוסד בשנת תרפ"ב והוא היום בעליו של המרכול). מעטים מרימים את עיניהם אל האידאל האבוד הזה.

(בבלוג של נועם יש עוד תמונות לפוסט הזה. אתם מוזמנים)

הראה עוד

כתיבת תגובה

Close