השימושון

49 # תמונות מהטלפון: גן עדן

.

לוגו

ציפור

גן עדן – בשמים ובארץ / נועם לסטר

בימים שבין כסה לעשור, כשיום הכיפורים מעבר לפינה ויהודים מפשפשים במעשיהם ועושים תשובה, רבים מצטטים את התיאור המסורתי מן הפיוט, שבו היושב במרומים שופט את בני האדם כבקרת רועה עדרו ופוסק מי יחיה ומי ימות, מי במים ומי באש – והם מבקשים כפרה כדי שיזכו לחיים טובים שסופם גן עדן.
גן עדן – הדימוי של הטוב והשופע והמופלא והנהדר ביותר – קיבל לבושים רבים גם בתיאור העולם הזה, ואחד מהם הוא שמו של הפרח המקסים שפרח השבוע בגינתי. שני פרחי ציפור גן עדן מפארים היום את הכניסה לביתי (ועוד שניים עומדים לפרוח בימים הקרובים). יש שמחפשים גן עדן בשמים או בעבר המיתולוגי, ויש שמסתפקים במה שהם מוצאים בעולם הזה – התגלות של יופי ותפארת.
את דימויי גן עדן שבשמים ובארץ אפשר למתוח עוד קצת, ולשאול אם מוטב לחפש את היפה והטוב בעולמות רחוקים או שמא על הארץ ליד ביתנו; ואם נשים את מבטחנו בכוח עליון שיתקן כרצונו את עולמו או שמא נשאף לתקן את העולם בכוחנו הדל. ולשאלה זו נספחת השאלה אם ניתן בכלל לתקן עולם – כלומר את עצמנו – ללא הרעיון של ישות מושלמת שהכול מתכוון אליה ונשפט על פיה.
בימים אלה שבין כסה לעשור אפשר אפוא להרהר בשאלה, היכן אנו עומדים על הרצף שבין שמים וארץ, בין גן עדן ובין ציפור גן עדן, בין כתיבה וחתימה בספר החיים ובין היכולת ליהנות מן העולם שמסביבנו ולדאוג לתקנתו וליופיו.

הראה עוד

כתיבת תגובה

Close