השימושון

48 # תמונות מהטלפון: מולדות של תוהו

.

לוגו

מולדות של תוהו

מולדות של תוהו / נועם לסטר

בראש השנה מסתיים מחזור של שנים עשר החודשים, ואנו נוהגים למנות את חודשי השנה ולתת בהם סימנים. הביטו בטבלה הנאה שבצילום. זהו קטע של דף מתוך כתב יד עברי מפולין, משנת 1640. כותרת הטבלה היא 'מולדות של תוהו', ובטבלה עצמה, בעמודה הימנית מופיעים כל חודשי השנה. אבל מה פירוש כל השאר, מה מסמנים שלושת הטורים האחרים, ומהם בכלל מולדות של תוהו?
חכמים התנצחו בשאלה, אם מניין שנות העולם הוא מבריאת האדם או מבריאת העולם. הרי לפי פרק א' בבראשית, האדם נברא ביום השישי לבריאת העולם, ולפי המסורת – ביום שישי א' בתשרי. מכאן שהעולם נברא בכ"ה באלול. אולם לא ייתכן אחרת אלא שהעולם נברא אף הוא בא' בתשרי, ונובע מכך שהוא נברא שנה לפני בריאת האדם. שיקולים אלה גרמו שיהיו בידינו שני מניינים לעולם: מניין לבריאת האדם, שלו קראו חכמים 'מניין לאדם' או 'מניין לבראשית'; ומניין לבריאת העולם, שלו קראו חכמים 'מניין תוהו' – כי בו החל התוהו ובוהו שממנו נוצר העולם. המניין המוזכר בתלמוד (במסכת עבודה זרה) הוא מניין האדם, אולם עם הזמן התקבל ביהדות מניין התוהו.
הטבלה שבתמונה היא אפוא החישוב המדויק של מולד החודשים. שלושת הטורים שמשמאל לשמות החודשים מציינים את מולד החודש לפי היום בשבוע, השעה וחלקי השעה (השעה מחולקת בשיטה זו ל-1080 חלקים). חישובים אלה היו חשובים ביותר לקביעת הלוח העברי והשנים המעוברות, ולא אחת פרצו מחלוקות קשות בעניינים אלה.
מעניין הניצחון המאוחר של 'מולדות של תוהו' על פני 'מולד האדם' – ניצחון שפירושו הכרעה לטובת תפיסה שאינה מעמידה את האדם במרכז אלא מציבה אותו במקום צנוע יותר כחלק מהעולם. אמנם הוא נזר הבריאה, ובכל זאת לא הכול נמדד על פיו.

לבלוג של נועם >>

הראה עוד

1 thought on “48 # תמונות מהטלפון: מולדות של תוהו”

כתיבת תגובה

Close