אקולוגיהטורים אישייםסביבה וקהילה

גזענות, למען השם

רק דעכה השריפה, ומיד התחילו להישמע קולות מכיוון היהדות האורתודוקסית, כמו תגובת פרוטוקול אוטומטית, התולה אסונות בחילול שבת.
יעל רוט-ברקאי העבירה את מכתבו של גיל שפירא, גיסה:

עד כאן!!! הגם פרדס-חנה-כרכור בסיפור…????
סליחה- הנה הסיפור…

מילא חיללו את פרדס חנה בכתובות "יודן ראוס" (כהנא צדק),
… אבל שרבה של פרדס חנה יהיה בין החותמים על מכתב הבושה???
זה כבר יותר מדי אפילו בשביל אדיש, אפטי כמוני!!!
חייבים לעשות משהו שיבהיר- לא בבית ספרנו אדון צדקה (כהנא צדקה)!!!
כל מי שיש לו רעיון לפעילות אפקטיבית מוזמן לשלוח את רעיונותיו בהקדם!
אולי הפגנה מול ביתו? אולי פניה דחופה אל חיים געש שיפטרו? (הוא יכול בכלל?) כל דבר!
אנא העבירו לכל מי שמתנגד להפיכתנו לשלוחה של גרמניה הנאצית ו/או פרדס חנה חשובה לו.

גיל

***


ואילן שריף מוסיף:

מכתבו של גיל שפירא על מכתב הרבנים בו הם קוראים שלא למכור או להשכיר דירות לערבים עבר בזעזוע בביתנו. אכן מצפון נפתחה הרעה: יש ממשיכים לקריאת רבה של העיר צפת וביניהם גם רבה של של פרדס חנה הרב דוד ש. צדקה.

מי זוכר את חוקי נירנברג לפיהם הגבילו את זכויותיהם האזרחיות של יהודים בגרמניה של שנות השלושים, הגבלות שהביאו בהמשך להשמדתם? מי זוכר שלמדנו על "תחום המושב" לפיו הצארות הרוסית הצרה את צעדי היהודים ופגעה בזכותם לאזרחות שווה כאשר בהמשך הובילה מדיניות זו לפוגרומים נוראיים ביהדות רוסיה?

אבל אולי מישהו זוכר שיש כאן חוק ברור נגד הסתה לגזענות בו כתוב:

"גזענות" – רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסיה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני".

קחו קריאה נגד השכרה או מכירה של בתים בניו יורק ליהודים למשל ותגידו בעצמכם האם אין כאן רדיפה, השפלה, ביזוי, עוינות או גרימת מדנים בשל השתייכות אתנית.

קריאת הרבנים היא גזענית. והחוק מגדיר כי עבירה כזו דינה חמש שנות מאסר.ושלא יגידו לנו שבהר סיני אסרו על יהודים להשכיר בתים לערבים. כבר חכמינו זכרונם ל התווכחו ביניהם על הסוגיה:

רבי מאיר אמר שלא משכירין להם (לעובדי עבודה זרה) בתים בארץ ישראל, ואין צריך לומר שדות; ובסוריה משכירין בתים, אבל לא שדות. ובחוצה לארץ, מוכרין להם בתים ומשכירין שדות. אבל לעומת זאת רבי יוסי אומר, אף בארץ משכירין להם בתים, ובסוריה מוכרין בתים ומשכירין שדות; ובחוצה לארץ, מוכרין אלו ואלו. (מסכת עבודה זרה א, ח')

כלומר שגם למי שחושב שיש כאן בעיה, הפתרון אינו ברור. אבל צריך לזכור גם שהם התווכחו ביניהם כעם שאינו הריבון. לריבון יש חובות וזכויות שונים לחלוטין כלפי מיעוטים וקבוצות שונות שנמצאות תחתיו.

אני קורא כאן לרבה של פרדס-חנה כרכור להזכר מחדש שצדקה יכולה להציל משנאה ומוות. וגזענות מובילה למדון נגד אנשים שאינם מעמנו אבל גם למדון פנימי ולשנאת חינם.

אני קורא לו להזכר מחדש ולמשוך את חתימתו ממכתם הגזענות.
ואני קורא לכולנו להזכיר לו ולראש המועצה שיש לו שתי אפשרויות: להיות נציג ציבור מואר של כולנו או להיות נציג של כת קיצונית, גזענית וחשוכה.

אילן שריף

[הכותב נשוי ואב לשתי בנות ובן. עובד סוציאלי]

תגיות
הראה עוד

31 thoughts on “גזענות, למען השם”

  1. יהדות – בין התבדלות לפלורליזם. שיח ציבורי בעקבות מכתב הרבנים
    9/2/11 בשעות 20:30 עד 23:00.
    מנחה: רוני אלפנדרי
    בתכנית:
    התכנסות וכיבוד קל,
    שי אביבי בקטעי קריאה,
    פאנל בהשתתפות: הרב מרגלית, חים געש, מיכל קן-תור, בארי צימרמן
    קבוצות דיון ולימוד מונחות. פרטים נוספים כאן: http://flic.kr/p/9bqNPe

  2. שלום לכולם
    קראתי חלק מהתכתובת בנושא, נדהמתי מהאוטומטיות של האנרגיות השליליות שהמכתב הצליח להוציא מכם.
    גדלתי בשומרון ואני חייב להגיד לכם שמעולם לא חונכנו לשנוא ערבים כבדנו אותם והעסקנו אותם אני זוכר את אבו מוסא ואת מוסטפא ועוד…
    למיטב הכרותי עם חלק מהרבנים אין בהם כל רגש שנאה לערבים והם רחוקים מאיך שאתם מדמיינים גזענות.
    עקר הפער שאני מוצא הוא בתוכנו, הרבנים לא מבינים שהציבור הישראלי לא מבין אותם.
    יחס התורה לגוי הוא באמת נושא עדין ומורכב שאינו יכול להתברר לא במכתב של רבנים וגם לא בטוקבקים. אם חפשתם דתי להתעצבן עליו אז תשמחו שמצאתם. אבל אם יש לכם קצת אומץ תנסו לברר באמת מהי גזענות ומה יחס התורה לנושא. האם צרפת לצרפתים זו אמירה גזענית? האם עצם קיומם של לאומים הוא גזענות? האם עם שרוצה לשמור על זהותו הלאומית והתרבותית זו גזענות?
    יש כאן מאבק וכלפי זה בעיקר נכתב המכתב אי אפשר לטמון את הראש בחול כשיש גורמים שבכונה תחילה מזרימים כסף על מנת להשתלט על ערים מעורבות.
    בתקוה שנדע לדבר ולהקשיב אחד לשני בסבלנות ובנועם.
    שבת שלום

  3. ביום שישי הקרוב 17.12.10 בשעה 15.30 נתכנס שוב מול מגדל המים ברח' מוריה
    בפרדס-חנה ומשם נצא בתהלוכה למושבה בכדי להפגין את זעקתנו במחאה נגד הגזענות של מכתב הרבנים וחתימתו של הרב צדקה עליו.

    אנא הביאו עימכם שלטים גדולים, כלי הקשה והרעשה נוספים והזמינו את כל מי שאתם מכירים שהנושא קרוב לליבו להצטרף.

    אל פלייר ההזמנה להפגנה

  4. עדכון מאילן שריף:

    רוני אלפנדרי מוסר עדכון והשתלשלות הדברים נכון להיום: לאחר ההפגנה המוצלחת והספונטנית ביום שישי בה הבטיח לי הרב צדקה כי יסיר את חתימתו ממכתב הרבנים, ביקרתי במשכנו שלוש פעמים, כלומר בכל יום השבוע. בכל פעם הרב צדקה לא עמד בהבטחתו למסור הודעה פומבית על כך שאינו תומך במכתב הרבנים. בכל פעם זה היה בתירוץ אחר. לאחר הביקור האחרון הערב, הרב אמר לי כי ימסור הודעה פומבית לאחר שיתיעץ עם הרב אלישיב ומחר בערב יפגוש אותי שוב. בסך הכל הוא עושה רושם של אדם נעים הליכות וכנראה מבין שהודעתו יכולה למנוע קרע בתוך פרדס חנה.

    לפי דעתי, הוא לא מבין כלל כי חתימתו על המכתב היא עבירה כנגד חוקי המדינה וכנגד תקנות שירות המדינה. אני מאד רוצה להאמין שניתן יהיה להביא אותו להכיר בטעותו באמצעי נועם אולם אם גם מחר אראה שהוא מתחמק מנקיטת עמדה נגד המכתב, אני מתכוון לגשת לתחנת המשטרה המקומית יחד עם עמיתי למטרה ולהגיש תלונה נגדו. וכמובן שביום ששי נגיע שוב להפגין מול ביתו. ההפגנה ביום ששי האחרון הראתה עד כמה נכונה הקהילה בפרדס חנה להתגייס למען מטרה אזרחית חשובה ובכך כבר הישגנו משהו.

  5. עדכון של רוני
    על מה שקרה בימים האחרונים:
    לאחר ההפגנה המוצלחת והספונטנית ביום שי בה הבטיח לי הרב צדקה כי יסיר את חתימתו ממכתב הרבנים, ביקרתי במשכנו שלוש פעמים, כלומר בכל יום השבוע. בכל פעם הרב צדקה לא עמד בהבטחתו למסור הודעה פומבית על כך שאינו תו…מך במכתב הרבנים. בכל פעם זה היה בתירוץ אחר. לאחר הביקור האחרון הערב, הרב אמר לי כי ימסור הודעה פומבית לאחר שיתיעץ עם הרב אלישיב ומחר בערב יפגוש אותי שוב. בסך הכל הוא עושה רושם של אדם נעים הליכות וכנראה מבין שהודעתו יכולה למנוע קרע בתוך פרדס חנה. לפי דעתי, הוא לא מבין כלל כי חתימתו על המכתב היא עבירה כנגד חוקי המדינה וכנגד תקנות שירות המדינה. אני מאד רוצה להאמין שניתן יהיה להביא אותו להכיר בטעותו באמצעי נועם אולם אם גם מחר אראה שהוא מתחמק מנקיטת עמדה נגד המכתב, אני מתכוון לגשת לתחנת המשטרה המקומית יחד עם עמיתי למטרה ולהגיש תלונה נגדו. וכמובן שביום ששי נגיע שוב להפגין מול ביתו. ההפגנה ביום ששי האחרון הראתה עד כמה נכונה הקהילה בפרדס חנה להתגייס למען מטרה אזרחית חשובה ובכך כבר הישגנו משהו.

    ואני מוסיף גם תמונות שלי מההפגנה של יום שישי

  6. ואפשר בכלל לא לתת אנרגיה לטרולים.
    האנשים האלה חיים על תגובות אמוציונאליות, ושולטים בעדר המאמינים שלהם כך.
    מה יקרה אם נתעלם מהם? הם יעלמו
    מה יקרה אם לא יהיה רב לפרדס חנה? כלום, אף אחד לא ישים לב, ואפילו יתפנה קצת תקציב לחינוך/תרבות.
    איזה ערך יהיה להם אם לא נותנים ערך לדבריהם? כלום
    מי ימנע ממני להשכיר בית לערבי אם ארצה?

  7. הירהור קטן: אם ביום ששי לא ניתן למצוא עשירי למנין בבית הכנסת בתל שלום – מדוע ממשיכים למלא לנו את הישוב בבתי כנסת? זה לא מקרה יחיד. שמעתי סיפורים על בתי כנסת נוספים שכמעט ריקים.
    עוד הירהור: אם רב הישוב שלנו חותם על כזה מסמך נוראי כזה רק "מתוך כבוד לרב של צפת" ושוקל להסיר את חתימתו "בגלל כבוד לרב אלישיב", אז בשביל מה אנחנו בכלל צריכים רב בישוב, אם אין לו חוט שידרה ושיקול דעת משל עצמו.
    והכי חשוב – כל הכבוד למפגינים!!!

  8. רוני אלפנדרי וגיל שפירא נכנסו לדבר עם הרב, שאמר שהוא חתם על המכתב מתוך כבוד לרב של צפת. אחרי שהוא שמע על התנגדותו של הרב אלישיב למכתב הוא אמר שהוא ישקול את הסרת חתימתו ביום ראשון.
    הנה תמונות שרוני אלפנדרי צילם בהפגנה, שזכתה גם לסיקור בערוץ 1.

    שבת שלום.

  9. 2 אנקדוטות לשבת:

    .נסעתי בסביבות 4 כדי לסיים עבודה (ככה זה העצמאים) בדרך חלפתי על פני הילדים החמודים בכיכר בית ספר החקלאי שהיו מלווים כמובן בהוריהם. הם נשאו שלטים שכותרתם הייתה "הרב צדקה -טעה",וביקשו ממי שתומך בהם לצפור, עשיתי את זה בכיף. זה כמובן שימח אותם ומילא אותי גאווה. הנה ילדים שנחשפים כבר בגיל צעיר לחינוך ולעשייה אנטי גזענית.

    פתגם סיני עתיק אומר: מי שמתכונן לשנה- שישתול אורז, מי שמתכונן לשנים – שייטע עצים, מי שמתכונן לדורות שיחנך ילדים.

    חזרתי מאותה עבודה, ובדרך, ברחוב אחוזה בואכה בית הכנסת תל שלום. ראיתי שני יהודדים חובשי כיפה מדברים עם בחור אתיופי שהלך עם אישתו ועגלת תינוק. "זה ייקח רק עשר דקות", שמעתי אותם אומרים. הבנתי מייד במה מדובר. הוא לא השתכנע, וחבר לאישתו שחיכתה לו וביחד המשיכו במסעם הרגלי. חזרתי אחורה ברוורס. שנים שאני חולף על פני בית הכנסת שקיר הויטראז' שלו הוא מעשה מחשבת (ורק לאחרונה נודע לי כי נעשה על ידי הצייר והאמן יצחק הופמן), ואף פעם לא יצא לי להיכנס פנימה. "אתם צריכים בחור עשירי למניין" אני שואל אותם. "כן" הם עונים לי בהיסוס. "נו" אני אומר להם, "יש לכם פה כהן". "כן" הם אומרים לי, "אבל אחרי זה לא תוכל ליסוע במכונית"."טוב", אני אומר להם, "ניסיתי". נסעתי משם וחשבתי על דבריו של פרופ' לייבוביץ. האנשים האלו לא יכלו לקבל את השבת, כמו שצריך , רק משום שחששו שאני אחלל את השבת. הטכנוקרטיה הכריעה את האמונה הפנימית האמיתית. צר היה לי עליהם, אבל הבנתי לליבם.

    הכל פה מאוד מורכב.בואו לא נשפוך את התינוק עם המים.

  10. מתנגדת נחרצות להשוואה, במכתבו הראשוני של גיל שפירא ובחלק מן התגובות, לגרמניה הנאצית.
    הנוהגים כך באים לברך ויוצאים מקללים. יש לעמוד כמובן על המשמר ולמנוע את התדרדרות החשיבה וההתנהגות הגזענית, אך ההתלהמות וההשוואה הנוחה-כל-כך-לכאורה לנאציזם אינה משרתת את העניין, אינה מאפשרת לעמוד על הסיבות הייחודיות ועל הפתרונות האפשריים לשעה היסטורית זו, ומעידה גם על בורות.

  11. ובכל זאת, למען הסר ספק:
    היום יום שישי בשעה 15:30 נפגין מול ביתו של הרב צדקה, בדרישה שימשוך את חתימתו ממכתב הרבנים הגזעני. נפגשים בכניסה לב"ס חקלאי. הביאו שלטים.
    בואו נראה שגזענות לא עוברת כאן בשתיקה.

  12. האמונה היא בין אדם למקום . הדת שהתערבבה לה בפוליטיקה בכוח ובכסף מחריבה ושורפת. מעקרת את האמונה , את הרוח ,מחריבה מיסודותיה – לא מאפשרת לה לחדור אלינו בנו האדם .
    אני רואה את הבאלגן הזה כמאמצי ההישרדות של המתימרים לאחוז באמת הקשורה בדת – היחסים עם אלוהים מזמן השתנו, אנחנו אינדיבידואלים מדי כדי לקבל אוטוריטה דתית שתורה לנו כיצד לנהל את חיינו וכיצד לחשוב.
    אלוהים ירד לשכון בליבותינו ועלינו לעשות כל אחד את עבודת הרוח , ההתפתחות והמוסר כל אחד בדרכו גם אם יש לזה כל מני שמות חילוניים למהדרין.
    הממסד אוחז בכל הכוח בשאריות הסמכות המתפוררות לו גם אם נראה לרגע ש"הם" מתרבים – אלה פרפורי גסיסה ואנחנו צריכים לחמול על הגוסס ולמחוץ את ראשו (סימבוליקלי ספיקינג ?) כי הראש הזה המפרפר מפיץ את זרעי הרוע ,שנאה ואת עמלקיות הגזענות
    איך אמר לי, ד. הגאון – ילד שמרביצים לו גדל להיות מבוגר מרביץ – זה מה שקורה לנו יהודים?
    סלט יהודי לעיכול הספופגניות החרוכות

  13. סליחה ברונית, לא שמתי לב שאת העלית את הציטוט של אילן שאל הפיסקה האחרנה בו התייחסתי:

    חשוב מאוד לדעתי לא להתלהם מידי, לא לבקש את פיטוריו של הרב, אלא לחפש הדברות ולבקש ממנו למשוך את חתימתו. החרמות לא יעזרו כאן. את הכסף הוא יקבל מהקופה הציבורית בין כה. צריך ללחוץ פוליטית על ראש המועצה ועליו. הוא חייב להבין שיש כאן אוכלוסיה שלמה שהוא מייצגה שלא מוכנה להכיר בחוקי נירנברג שלו.

    הן מבחינת הייצוג לכאורה והן מבחינת ההידברות.

    אשר לתביעה ייצוגית. נדמה לי שזה לא הכלי שנועד להתמודד עם מכתב הרבנים. מי שצריך להרים את הכפפה זה היועץ המשפטי לממשלה, מאחר ומדובר כאן בעבירה פלילית לכאורה. היום כבר הספקתי לקרוא בעיתונות הכתובה שהוא כנראה לא יפעל משום ש"העונש " של הרבנים הוא הוקעה ציבורית. מה גם שאם נכנסים פנימה לרזולוציה של החוק הרי שרואים בסעיף 144 ג ס"ק ב את אפשרות ההימלטות של הרבנים שכן הטענה שלהם תהיה שזה

    ב. פרסום ציטוט מתוך כתבי דת וספרי תפילה, או שמירה על פולחן של דת, לא יראו אותם כעבירה לפי סעיף 144ב, ובלבד שלא נעשה מתוך מטרה להסית לגזענות.

    אבל מבלי להיכנס לאמירות מטומטמות כמו של יגאל סרנה כי הרבנים הם לא נאצים או יודו נאצים ויגאל סרנה הוא לא לוחם בנאצים (וסליחה על זה שאני לא עוזר לו למרק את המצפון), הדת היהודית היא דת גזענית. וזה לא חדש. ביטויים כמו "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" או "זרמת סוסים זרמתם" (התייחסות לגויים), או בכלל הכתרה "כעמלקי" כל מי שמתנגד לזרם חשיבה מסויים (הרב אמסלמם קיבל את המחמאה לאחרונה מהרב עובדיה יוסף) הם ביטויים שגורים. מעצם המהות שלה, הדת היהודית דוגלת בהתבדלות בשונה מהנצרות לדוגמה שמנסה להעביר אנשים על דתם בכל דרך אפשרית וביצעה לאורך ההיסטוריה את הפשעים הנוראיים ביותר רק כדי שכולם יוכלו לראות את האור של ישוע המשיח.ואותו הדבר אצל המוסלמים שם יש חובת "מלחמה בכופרים" עד שיאמרו "אין אללה מבלעדי אללה". מכאן אתה למד שבענייני אמונה אתה נכנס לשדה מוקשים בטח ובטח שהפרשנים התרחקו כבר כ-3,300 שנה ממעמד הר סיני, 2000 שנה מהולדתו של ישוע, וכ-1370 שנה מאז הפצעתו של מוחמד.

  14. יגאל סרנה כתב בפייסבוק:

    עצומת רבני הערים היא יוזמה מבורכת ונקווה שימשיכו להחתים רבנים רבים. כך בהתנדבות, בלי צורך בתחקיר, נאספים שמותיהם של היודו- נאצים, ככינוים בפי ליבוביץ, וכשתושלם הרשימה , נוכל אנו, הלוחמים בנאצים ובעוזריהם, לפעול נגדם בדרך שנבחר. נא לציין כתובת ליד שמו של כל חותם.

  15. האם הוא באמת מייצג אותך? כיצד בדיוק הוא מייצג אותך?. יש לו מונופול על האמונה? יש לו מונופול על פירוש המקרא? הדבר היחידי שיש לו זה סמכות מטעם המדינה להיות עסקן בשם התורה ועל כך כבר אמר פרופ' לייבוביץ בהרצאה לזכרו של ש"י עגנון :"ממתי נסתלקה האמונה מעם ישראל מהרגע שהתורה הפכה לתלמוד תורה..את לא מבינה, הדבר היחידי שהרב הזה או רבנים אחרים מייצגים זה את חוק האלוהים כפי שהם מפרשים אותו. הוא לא ישנה את דיעותיו בגללך, או בגללי, הוא גם לא יתפשר איתך כמו שהוא לא יתפשר על השבת. הוא לא יכול!.

    המפתח הוא בידי המדינה (אולי בידי געש אם הוא מקבל משכורת מהעיריה אבל נדמה לי שהוא עובד ציבור שמקבל את המשכורת מהאוצר). החטא הקדמון נובע מהעובדה שהיה מקום להפריד בין הדת למדינה. רוצה אדם דתי להתבטא בשם אמונתו: שיתבטא. שייקח בחשבון שהוא חשוף להליך פלילי. אבל כל זמן שהרבנים מקבלים משכורות מהמדינה ויש להם מונופול על ענייני נישואין וגירושין, קבורה וכו', זה קרב אבוד.

  16. מתוך המייל של אילן, המנמק מדוע יש כאן עבירה על חוק נגד הסתה גזענית:

    סימן א'1: הסתה לגזענות, לאלימות או לטרור (תיקון: תשס"ב)

    · 144א. הגדרות (תיקון: תשמ"ו, תשנ"ח)

    בסימן זה –

    o "גזענות" – רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסיה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני;

    · 144ב. איסור פרסום הסתה לגזענות (תיקון: תשמ"ו)

    o א. המפרסם דבר מתוך מטרה להסית לגזענות, דינו – מאסר חמש שנים.
    o ב. לעניין סעיף זה, אין נפקא מינה אם הפרסום הביא לגזענות או לא ואם היה בו אמת או לא.

    · 144ג. פרסום מותר (תיקון: תשמ"ו)

    o א. פרסום דין וחשבון נכון והוגן על מעשה כאמור בסעיף 144ב, לא יראוהו כעבירה על אותו סעיף, ובלבד שלא נעשה מתוך מטרה להביא לגזענות.

    o ב. פרסום ציטוט מתוך כתבי דת וספרי תפילה, או שמירה על פולחן של דת, לא יראו אותם כעבירה לפי סעיף 144ב, ובלבד שלא נעשה מתוך מטרה להסית לגזענות.

    · 144ד. החזקת פרסום גזעני (תיקון: תשמ"ו)

    המחזיק לשם הפצה פרסום האסור לפי סעיף 144ב כדי להביא לגזענות, דינו – מאסר שנה, והפרסום יחולט.

    גם אם זו לא הסתה לגזענות במסגרת החוק, זו גזענות לכל דבר, לדעתי, ויש לפעול באופן גלוי נגד האיש המכנה את עצמו רב. צריך לעשות דברים גלויים כמו הפגנות, חלוקת פליירים בתאי דואר, פוסטרים, מכתבים לראש המועצה –

    חשוב מאוד לדעתי לא להתלהם מידי, לא לבקש את פיטוריו של הרב, אלא לחפש הדברות ולבקש ממנו למשוך את חתימתו. החרמות לא יעזרו כאן. את הכסף הוא יקבל מהקופה הציבורית בין כה. צריך ללחוץ פוליטית על ראש המועצה ועליו. הוא חייב להבין שיש כאן אוכלוסיה שלמה שהוא מייצגה שלא מוכנה להכיר בחוקי נירנברג שלו.

  17. בקצב הזה גם מדינת ישראל תהיה אפיזודה חולפת. בהפוך על הפוך, הבריונות של הממסד הרבני מייצרת גלות בבית פנימה. גלות מהלב.
    הטיעון שהם הביאו במכתב היה קשור יותר לנדל"ן מאשר לאמונה.

    ובקשר להפגנה – למה דווקא ביום שישי בשלוש וחצי? שניה לפני שהשבת נכנסת? רגע קדוש ושקט של הרפיית מתח ושלום, כך אני חווה אותו כיהודיה.

  18. אנחנו חים במדינה שסועה , מאיזה כיוון שלא תבדקו את זה. יהודים-ערבים, חילוניים -דתיים, חובשי כיפות סרוגות- חובשי כיפות שחורות, אשכנזים – ספרדים, עולים חדשים -עולים ישנים. פריפריה מול מרכז, עניים מול עשירים, משרתים מול אדונים.וכמובן שמעל הכל הכיבוש שנמשך כבר השנה ה-43 ובעצם משליך על הכל, על היחסים עם האחר, על האלימות שפשתה בינינו, על התקצוב והפניית המשאבים. הסתאבנו, בגדנו, חטאנו ועווינו.

    אם תבדקו את ההיסטוריה של העם שנמשכת קרוב ל-3600 שנה, אפשר לראות שלמעשה רק שלוש פעמים הייתה מלכות ישראל ריבונית ולא מפוצלת , בימי המלכים הגדולים (שאול, דוד ושלמה) הממלכה התקיימה 84 שנים, לאחר מכן בתקופת חשמונאים מהמרד של המכבים עד למותו של אחרון בית חשמונאים (167 לפנה"ס עד 37 לפנה"ס), כלומר 130 שנה. בשתי התקופות שהזכרתי הסתיימה המלכות בסופו של דבר בהחרבת בית המקדש ובגלותו של העם מארצו. כעת אנו ניצבים בשלב השלישי בהיסטוריה, מדינת ישראל הריבונית היא בת 62. ואם בודקים מבחינה סטטיסטית רואים שלמעשה התקופה בה היה העם היהודי ריבוני בארצו היא בסה"כ 10% מכלל התקופה שבה הוא קיים, כלומר הסבירות היא שגם חורבן בית שלישי יגיע, במהלך 30 עד 70 השנים הבאות. כפי שזה נראה כרגע לאור השסע שהולך וגובר במדינה הצעירה הזו, זה רק עניין של זמן.

    הרבנים הדתיים לא מכירים שום דבר אחר, מבחינתם איסור מכירת דירה לנוכרי הוא מדאורייתא, הם לא ישנו את קריאתם בגלל שכמה אזרחים יצעקו שזו גזענות. זכורות לנו כבר לא מעט התבטאויות מקוממות: הרב פרץ תלה את אסון הבונים בחילול שבת, הרב עובדיה אמר לא מזמן שהשריפה הגיעה בשל חילול שבת ועבודה זרה הרב דב ליאור שהשווה את ברוך גולדשטיין לקדושי השואה שמתו על קידוש השם ועוד כהנה וכהנה. ואולי צריך להיות כתוב ואולי עוד כהנא וכהנא.

    הדרך היחידה לגרום לרבנים (לפחות לאלו שהם עובדי המגזר הציבורי) לחזור מהם מדבריהם בפרהסיה (משום שבחדרי חדרים הם ימשיכו לנקוט בדיעות אלו) זה או לפטר אותם ממשרותיהם או להעמיד אותם לדין. תנו לי לחדש לכם משהו: זה לא יקרה! הממסד הדתי בארץ חזק מידי שאחרת לא היו יוצאים 40 רבנים בקריאה כזו. הם לא חוששים מהשלטון, כי השלטון הוא נטול שיניים כשזה מגיע לרבנים. מהבחינה הזו אילן, אל תצפה מגעש שיפטר את הרב צדקה, אין שום סיכוי. הוא לא יעשה את זה כי התושבים המסורתיים דתיים של פרדס חנה כרכור יעשו לו אינתיפאדה.

    למעשה, החילוניים שסבורים שמדובר בגזענות הם המיעוט כאשר מדינת ישראל רק הולכת ומתחזקת גם ימינה וגם לכיוון הדת. זה המצב. מאחר שצריך לראות דברים בפרספקטיבה היסטורית, יכול מאוד שעוד 30 שנה הויכוחים האלו יהיו ויכוחי סרק, אנו נאבד את הריבונות , ולדתיים שהיום מסרבים להכיר "בדינא דמלכותא דינא" כלומר בחוק המדינה לעומת חוקי ההלכה, יהיה ריבון חדש שממש לא ישים לב לדקויות שמהן התחלתי (אשכנזים ספרדים, דתיים וחילוניים) כולם ייתפסו בעיניו כמיעוט. כך זה היה רק לפני 70 שנה ולאורך כל ההיסטוריה.

  19. המכתב הזה אינו הטקסט הראשון אבל הוא כבר כאן מתחת לבית ואין לנו אלא לצאת ולהשמיע גם את קולנו כי הקולות האחרים נשמעים חזק יותר. אז לא אצא להפגין על המחדל הגדול מחכה למוטי אשכנזי לפחות אצא להפגין על המחדל ה"קטן" ולא רק מהכורסא בבית. כולכם מוזמנים יום שישי נפגשים ב 3:30 בשער החקלאי תביאו פשקווילים

  20. גזענות היא מכוערת אין ספק גם שנאת אחים גם שנאת זרים ודיעה קדומה (וגאווה ).
    נדמה לי שיש אצלנו אמות מידה של: 'גזענים כן אבל עד כמה?'
    הרי אנחנו חיים במדינה יהודית שאין בה הפרדה בין דת למדינה ,מהתחלה אנחנו על העוקם המוסרי .
    אנחנו חיים במדינת אפרטהייד שבה מופלים אנשים דרך קבע על בסיס גיל ,צבע עור, דת,ומין .
    מכתב הרבנים מעורר תגובות של זעם , האמנים שמסרבים להופיע בשטחים מעוררים תגובות שטנה ולפי התור מי שבשלטון לוקח לעצמו ומפלה את האחרים.
    לא הש"סניקים אחראים בלעדיים לשריפה ולא מחללי השבת אוכלי הארנבים הקיבוצניקים הרוסים השתיינים המרוקאים הגנבים האשכנזים האליטיסטים הרומנים הגנבים התימנים הקמצנים והנשים הפמיניסטיות עם השערות על האף…
    מכתב הרבנים אינו הוא הטקסט הגזעני הראשון או המסעיר ביותר שקראנו מאז שאנחנו יודעים לקרא.
    אז מה ? מה מקפיץ אותנו דווקא היום דווקא עכשיו?
    שכבת האפידרמיס הקולקטיבית עלתה באש ועכשיו כל צד מאשים ושונא את האחר עוד יותר.
    בפנים בפנים מאחורי היופי והמחשבה הנאורה מסתתרת חיית החושך.
    איך מתקנים עוול היסטורי ? וור איז דה היסטוריקל ג'סטיס ?
    ..דמיינו שאין גן עדן אין מדינות ולא דת ,מעלינו רק שמיים ..(יום הזיכרון ללנון)
    מה אנחנו יכולים לעשות בשביל בית שלנו? שאין לנו בית אחר וגם להם אין לערבים שכאן לאלה שהלכו מכאן ,לנרדפים שחומי העור שבאים ברגל דרך המדבר ,לאלה שחושבים כמוני ואלה שלא?
    לא יודעת.
    לחנך את הדור הבא ולעמוד על המשמר .
    רק רציתי להזכיר שהאש בוערת בשנאת חינם מהצד שלהם ומהצד שלנו גם .(צא וחשב כמה צדדים שלנו ושלהם אפשר לספור בארץ ישראל הקטנה )

  21. אנחנו כולנו בני אלוהים, הנבדלות ,ההתנשאות והיהירות, שאדם טוב או נעלה מהאחר, היא שיוצרת את רוב המלחמות ביקום, בואו נפתח את הלב, ובמקום לחפש קורבנות, ואשמים, בואו ננסה ללמוד משהוא מהשריפה הזאת, אני באופן אישי לומדת , שדי עם לסמוך שהאחר יקח אחריות , אני לוקחת אחריות על חיי, ודבר נוסף הוא להבדיל בין טפל ועיקר, אנו כמדינה משקיעים כל כך הרבה כסף על דברים טפלים, ממקום של פחד, והרבה פעמים שוכחים את העיקר.
    בואו נשקיע ונתעל את האנרגיה לסבלנות וסובלנות שלנו לעצמנו, ולאחר.

כתיבת תגובה

Close