זוגיות ומשפחהטיפוליםסדנאות, קורסים, חוגים

תרפיה מוכוונת לידה

קורס להכשרה מקצועית בתרפיה מוכוונת לידה Birth oriented Therapy יחל בפברואר 2012 בחיפה, בהנחיית קרן פרידמן גדסי. 

במשך תקופה ארוכה התרגלנו להחזיק את הפיצול המקובל: עבור תהליכים נפשיים ורגשיים פונים אל עולם הפסיכותרפיה, ואילו עבור תהליכי הריון ולידה פונים אל העוסקים בשדה הלידה. מן הסתם, אין אפשרות לפצל את התהליכים שאדם עובר (וזאת כבר גילו רבים לפני), לכן יש רק אפשרות להרחיב את מנעד האפשרויות שלנו לפגוש את האדם שמגיע אלינו. את האפשרות הזו תרפיה מוכוונת לידה יוצרת.

קרן פרידמן גדסיכמעט חמש-עשרה שנים של עבודה עם נשים וזוגות סביב הלידה והתחככות בגישות תרפויטיות שונות נדרשו עד שהבנתי שאנחנו נמצאים בשדה מקצועי שעדיין לא קיבל הנכחה רשמית בעולם, למרות שהוא בעצם כבר נוכח ולמרות שבאופן מסוים אנחנו כבר עוסקים בו.

לשדה הזה קראתי תרפיה מוכוונת לידה – Birth Oriented Therapy) BOT) . העבודה עם BOT התפתחה במשך שנים תוך תנועה מתמדת המשלבת את שדה-הלידה עם שדה-הטיפול, ובבסיסה ההבנה כי בשדה הלידה מובלעים תהליכים שתקופה ייחודית זו מהווה עבורם הזדמנות לשינוי.

לאורך השנים פגשתי הרבה מאד נשים וזוגות סביב הלידה. הם נורא רצו שאלמד אותם את הדרך. חשבתי שאני יודעת איך, אבל לאחר תקופה גיליתי שבמקרים רבים האיך שלי לא תאם את האיך שלהם. הלכה וגדלה אצלי התחושה שמשהו לא עובד כאן, נהייתי יותר ויותר מתוסכלת, ובשלב מסוים החלטתי לצאת לחפש.

ככל שעבר הזמן הרגשתי עוד יותר שמשהו לא עובד. בעיקר הרגשתי שאין לי יותר מה להגיד, שזה לא משנה. מה יש לי כבר ללמד אנשים אחרים? ושכנראה שמה שהבנתי לא נכון. כפי הנראה זה עבד בשבילי אבל אין לזה קשר לעולם. החלטתי שזה לא משהו שאני יודעת לעשות- לעבוד עם אנשים בתקופה שסביב הלידה – והתחלתי לחפש משהו אחר, עבודה אחרת.

אבל אנשים המשיכו לבקש לבוא לפגוש אותי. זמן-מה סירבתי. היו שהתעקשו, ובסופו של דבר הסכמתי לפגוש אותם למרות שעדיין לא ידעתי למה אני עושה זאת. לא היה לי הרבה מה להגיד, לכן מצאתי את עצמי יותר מקשיבה ופחות אומרת, יותר שואלת ופחות יודעת.

במקום לספר על ה תחושות הנפוצות בסוף הריון, שאלתי אותה איך היא מרגישה עכשיו לקראת הלידה. היא ענתה: "אני מפחדת שלא אצליח ללדת" במקום לספר לה עד כמה זה נורמאלי להרגיש ככה ולהניח שאני יודעת מה הדברים שמפחידים אותה, שאלתי עוד על הפחד הזה והיא סיפרה על האובדן שחוותה כילדה ועל הפחד לאבד.
התשובה שלה לא תאמה את ההנחה המוקדמת שלי. הלידה שחשבתי שהייתה נהדרת, גיליתי שהביאה איתה תהום של בדידות עבור אותה אישה. והנקת תינוק התגלתה כאפשרות להיות מקור חוזק עבור אישה שעברה פגיעה מינית, אבל גם יכולה להיות טריגר לרה-טראומטיזציה. אז המשכתי לשאול את הנשים שהגיעו אלי, והם סיפרו לי הרבה מאד דברים על ההתרחשות הפנימית בתוכן בהריון, בלידה וגם אחריה. הרבה מאד דברים שלא הכרתי, לפעמים דברים הפוכים ממה שהכרתי.

ולמדתי שמושגים כגון פרטיות, בטחון, אינטימיות, פחד ואחרים- מבקשים להיות רק הכותרת, הסיפור שמתחת לכותרת יהיה בכל פעם אחר. ובעיקר, התחלתי להתמקצע ב -לא לדעת. והבנתי עוד משהו, הבנתי שיש אפשרות לדעת עוד על ה – לא לדעת- הזה. ושבדיוק שם, יש איזה מפתח.

כל זה היה לפני עשר שנים.

מאז, צרור המפתחות הלך וגדל. בשנים האחרונות אני מלמדת את השילוב של העבודה בשדה הלידה עם כלים מגישות תרפיה שונות, ובפברואר 2012 בסטודיו יוגיני בחיפה, יוצא לאור קורס להכשרה מקצועית בתרפיה מוכוונת לידה. הקורס מציע לאנשי מקצועות הטיפול והלידה מרחבים חדשים ומרתקים לעבודה עם נשים בתקופה שסביב הלידה בעזרת שילוב כלים מגישות תרפויטיות מגוונות והעמקה באלמנטים הייחודיים של שדה ההיריון-לידה-אמהות.

מפגשים לקראת הקורס יתקיימו בתאריכים הבאים: 16/1 יום שני בבוקר, סטודיו יוגיני חיפה, 20/1 שישי בבוקר, בסטודיו במושב מאור.

עוד על תרפיה מוכוונת לידה ועל הקורס עצמו אפשר לקרוא כאן וגם לדבר איתי:

קרן פרידמן גדסי– 050.7986902 | אימייל | אתר >

תגיות
הראה עוד

4 thoughts on “תרפיה מוכוונת לידה”

  1. הי גלו ואיילת , תודה רבה על המילים שמחממות לי את הלב!
    האפשרות להפגש באמת, ליצור אינטראקציה אמיתית ולשהות בשדה משותף היא המקור לפרויקט ה BOT שעכשיו יוצא לעולם. ואתן, אתן חלק מהשדה המשותף הזה!

כתיבת תגובה

Close