השימושון

לילות ניסן בפרדס חנה כרכור: הזמנה לדיון

זה התחיל בפורום מצומצם אי שם בקיץ. קבוצה של אמנים מקומיים ונציגי מעגלים ישבה בחמסינים הלוהטים וחשבה איך אפשר לרענן את הקונספט של בית פתוח, שמתקיים בפרדס חנה כרכור כבר 8 (או 9 ?) שנים. איך אפשר לעשות את זה שונה – לא רק ממה שהיה עד עכשיו אלא גם מבתים פתוחים במקומות אחרים בארץ. כזה שיכול לתרום לקהילה גם מעבר לכיבוי השרפות הפיננסי של תקופת החגים. מפגישה לפגישה הרעיון הבשיל, תוך סיעור מוחות לעתים קולני. על דבר אחד הסכימו כולם: שינוי קונספט רדיקלי! לא עוד שישבת אלא חגיגה של ארבעה לילות בתאריכים 21-24/3/07 (שזה יוצא ימים רביעי, חמישי, שישי – עד כניסת השבת ומוצ"ש). מעבר לעובדה שזה מה ששיחרר את התקציב מהמועצה (שרובה חובשי כיפות) מדובר בהחלטה סובלנית שתאפשר לאמנים ולתושבים שומרי השבת להשתתף בחגיגה.

אחרי כמה פגישות הוכנה פרזנטציה לחיים געש, שאישר תקציב נאה. אתמול בערב התקיימה הפרזנטציה מול קהל של אמנים מקומיים, שבאו לשמוע מה הסיפור ולהביע דעה. שמחה גדולה – חדר הישיבות במתנ"ס המה כמאה מתעניינים! מספר מפתיע ומרגש של אמנים ותיקים וחדשים במושבה, מכלמיני תחומים. כשהאור נדלק נשמעו הרבה קולות. בכל זאת מאה אנשים ולכל אחד יש הרבה רעיונות, שלא כולם נשמעו בגלל קוצר זמן. לכן, כל מי שהיה שם וגם מי שמצטרף ממש עכשיו מוזמן להמשיך את סיעור המוחות כאן בתגובות. הנה הפרזנטציה, כפי שהוצגה במפגש:

הרקע:
– בשנים האחרונות הפכה פרדס חנה כרכור מוקד משיכה לאומנים ויוצרים מאסכולות שונות וכן לתושבים המתעניינים ודורשים תרבות ויצירה מקומית.
– פעילים במושבה למעלה מ – 100 יוצרים ואומנים, חלקם בעלי סטודיו/גלריות וחלקם לא.
– פרדס חנה אינה מהווה כיום יעד תיירותי בעל מוקד משיכה ייחודי

המטרה:
– מיצוב ומיתוג פרדס חנה–כרכור כמושבת יוצרים ואומנים
– הפיכת פרדס חנה-כרכור ליעד תיירותי בעל אופי ייחודי
– נתינת זריקת עידוד ותנופה לבעלי העסקים הקטנים של פרדס חנה- כרכור

תכנית פעולה:
– פתיחת מסע יחסי ציבור מקיף "פרדס חנה כרכור – מושבה של אומנים ויוצרים"
– מיפוי המושבה ע"י פרויקט שילוט מקיף שיכלול את כל נקודות האומנים, הגלריות, הסדנאות, נקודות בעלות חשיבות היסטורית ותרבותית (כל תחום ניתן לסמן באופן שונה). כמו כן יסומנו מספר מסלולי סיור קבועים בין הנקודות (דוגמת מסלול התפוז בתל אביב). פרויקט זה יהיה יריית הפתיחה למסע מיתוג המושבה.
– עידוד בתי הסטודיו, סדנאות אומן וגלריות להציג את יצירותיהם לקהל הרחב במהלך כל השנה.
– עידוד האומנים והיוצרים לעריכת סדנאות יצירה וסדנאות אומנות לקהל הרחב במהלך כל השנה.
– שילוב האומנים והיוצרים בפרויקטים סביבתיים וקהילתיים אחרים במושבה.
– פתיחת גלריה/ מוקד תצוגה מרכזי שבו יתקיימו תערוכות מתחלפות או יוצגו פריטים מיצגים של האומנים המקומיים.
– הפקת אירועים נושאיים מסחריים לקידום מטרתנו: לילות ניסן, פסטיבל הוליסטי אלטרנטיבי בשבועות/סוכות וכו'
– יצירת וגיבוש צוות שיהיה אמון על קידום מטרה זו.
– יצירת מנגנון תקשורת בין אוכלוסיית האומנים והיוצרים כדי לעדכנם באופן שוטף בתוכניות הנוגעות להם.
– יש לרתום את המועצה לסיוע תקציבי ותשתיתי למען מטרה זו
– גיוס תורמים ומשאבים אחרים למען מטרה זו.

עד כאן החזון הגדול – עכשיו לפרטי האירוע עצמו:

פסטיבל לילות ניסן בפרדס חנה – כרכור
אירוע פתיחת קמפיין "פרדס חנה כרכור – מושבה של אומנים ויוצרים"

המטרה:
חשיפת אומנים ויוצרים מקומיים הפועלים במשך השנה בבתיהם או בגלריות שלהם ולרגל האירוע יפתחו את סדנאותיהם, יציגו וימכרו את עבודותיהם לקהל הרחב.

תכנית האירוע:
הפסטיבל יתקיים בימי ד-ה-ו ומוצ"ש (לא כולל שבת), ה – 21-24/3/07. ימים ד',ה' ושבת בין השעות 17:00-24:00, יום שישי 10:00-15:00.
– כ -50 מוקדי פעילות יפתחו:
– כ – 4 מוקדים שבהם ירוכזו אומנויות בתחומים דומים:
1.מתחם פופים, כריות הנקה, צעצועי ילדים ועוד
2.מתחם קרמיקה
3.מתחם אופנה ותכשיטים
4.מתחם CRAFT
– כ – 4 בתי קפה/מסעדות שבהם יופיעו הרכבים מוסיקליים/קריאה/תיאטרון
– מתחם אוכל והירגעות בשילוב פינות יצירה ייחודיות לילדים
– כל השאר יהיו בתי האומנים /סטודיו/ גלריות פרטיים
– במוצ"ש יתקיים אירוע מרכזי לסיום הפסטיבל – מופע ויריד אמנים,דוכנים,הופעות, הפעלות וסדנאות?

דגשים לאירוע:
– האירוע הוא כאמור, חלק מקמפיין "פרדס חנה כרכור–מושבה של אומנים ויוצרים" ובתור שכזה כל הפקתו תהיה מתוך ראייה ארוכת טווח.
– המתחמים השונים ימוקמו בנקודות מרכזיות בכל חלקי המושבה דוגמת: גן איתין, בית חנקין בחקלאי, המכללה בכרכור, המתנ"ס, השוק הישן?, בית רכס ועוד.
– לנוחיות הקהל והתמצאותו מפת האירועים תופק בסמוך לאירוע ותכלול תוכניה, פירוט המשתתפים ותחומי הפעילות של כל אומן/מתחם וזמני פעילות.
– כחלק מהקמפיין הכללי, תמופה המושבה לפי גלריות וסדנאות אומן ע"י שילוט קבוע.

רעיונות, מחשבות, שאלות ובכלל יתקבלו בברכה!

הראה עוד

10 thoughts on “לילות ניסן בפרדס חנה כרכור: הזמנה לדיון”

  1. בואו נצמצם. מתכוונת שבאו לא ניתפזר,כמו בשנים קודמות,על מרחבי המושבה. בואו נבחר מספר מקומות מוגבל, לדוגמא, עד עשרים מקומות תצוגה,שבהם יתרכזו האמנים. כי מה שקרה בשנים האחרונות זה שמתרוצצים בין המון המון מקומות, מבזבזים המון המון זמן ועצבים על להגיע מאמן לאמן,לא כולנו קלי רגליים והחמסין …בקיצור..אולי לכל שכונה מרכז תצוגה או במבנים שניתן להביא אותם להיות גלריות למספר ימים. מה דעתכם?

  2. לצערי לא היה באפשרותי להשתתף במפגש עצמו.
    מספר נקודות שעלו לי: אני בהחלט חושב שאפשר לעשות איזה מפגש גדול או במקום מרכזי, בנוסח "פסטיבל הגרב" הזכור לטוב, ובו לעשות הופעות של מיטב הכוחות המקומיים, מעבר כמובן לבתים הפתוחים, לתת במה גם לאומנות של ה"פרפורמרים" למיניהם, ולא חסרים כאלה במושבה. אם נוכל למצוא גם איזה נושא מרכזי שסביבו יתרכזו המופעים זה יהיה בעיני רווח כפול, ומוקד עלייה לרגל.
    ההחלטה לעשות את לילות ניסן במהלך ימים מספר נראית לי כהחלטה מצוינת שתיתן אפשרות לאוכלוסיית האומנים כולה ליטול חלק באירוע.
    אשמח להיות חלק מזה.

  3. מסלול התפוז יכול להיות מסלול בסגנון מפת אוצר עתיקה שמודפסת על קרקפת מיובשת
    של שודד ים . המסלול צריך להיות כזה שאפילו אנשי פרדס חנה כרכור המשועממים יוכלו
    באופניים ברגל על גמלים וחמורים ( או ג'יפים מטאליים מודל 2009) להסתובב ולגלות את מושבת
    האמנים והאתרים האטרקטיביים בה הם שוכנים .
    אפשר לעלות על המסלול בכל נקודה וכמו כן לנטוש אותו ולשוב בזמן אחר
    אבל מי שיגיע למקומות הנכונים במפת הסתרים -יזכה בפרס מדהים שבחיים לא חלם שיזכה בו .
    דרך אגב, העותק המקורי של המפה הוא בן מאתיים וחמישים שנה (ימצא אותו רק מי שימצא אותו יש לי רמזים ) ,הוא מספר את הסיפור האמיתי של פרדס חרטא (המושבה הקדומה) ואם מניחים עליו את השקף שהודפס בימינו , מגלים את האמת של היום .
    בי

  4. שלום לכולם
    שמחתי לקרוא על המתרחש בעניין הבית הפתוח המתפתח ומתעצם – ברכות וכל הכבוד ליוזמים ולנפגשים ולאמנים כולם באשר הם.
    חזרנו כרגע מטיול בהודו ואשמח להיות מעודכנת בענייני רישומים ל'בית' הקרוב ולשאר מפגשים והתפתחויות בעניין. השתתפתי בשלושת השנים האחרונות ב'בית פתוח' ואשמח להצטרף גם הפעם.
    למי פונים?

    שבוע נפלא ותודה.

  5. דניאל – זה רעיון טוב להעלות את המופע הזה בקפה המושב! זה בדיוק העניין – להעלות מופעים בכלמיני מקומות במושבה. למשל, יש בדרך הבנים מין חנות כזאת שהחלונות שלה שבורים – דמיינתי אותה כמו שהיא רק נקיה, עם תאורה, וספרית מיצגנית עובדת שם. עוד רעיון שבא לי זה עבודה מתמשכת במשך ימי הפסטיבל, שבמהלכם עושים ציור קיר על הספריה בכרכור. יש למישהו רעיון למסלול התפוז המקומי? וגם: למישהו יש מושג מי האמן שאחראי על הפסל "יד לשילוב"? לא יזיק לו איזה ריענון..

  6. לפני כחודש העליתי מופע חד פעמי בגלריה מנשר בתל אביב תחת הכותרת "בכרוכור יש אנשים מאוד נחמדים, יותר מבתל אביב זה בטוח, אבל מה, לא ממש מבינים באמנות עכשווית.."
    זאת הייתה התרשמותי הראשונית מכרכור והאזור, שכן אני חדש פה עם הורי (אמי קרמיקאית).
    אני אינני מעוניין להגיב בענייני "לילות ניסן", שכן זאת אמי תעשה כבר (היא הייתה באספה ואמרה שהקונספט החדש לא נראה לה כלכך), אבל לפחות ממה שכתבתם פה בפרזנטציה האירועים נאים מעניינים ואשמח גם להיות מעורב בעניין ההופעות וכו'…באדיבות "קפה המושב" , שם אני גם עובד, ובכל מקרה, בעניין מושבת האמנים, הרעיון נראה מאוד בוסרי ולא מגובש ואשמח לפרט בהזדמנות.

כתיבת תגובה

Close