חינוךיוזמות חופשיותילדיםכלליניו אייג'

בית חינוך אננדה

[אתם מוזמנים לפגוש אותנו מחר 29/1/10 בדוכן בית חינוך אננדה, שיתארח בפסטיבל אקומנשה, שמתקיים היום ומחר בגן שמואל]

בית חינוך אננדה – חינוך ברוח היוגה

עם האביב, מתחילה ההתעניינות לקראת השנה הבאה. זה הזמן לענות על שאלות נפוצות וכך להסביר קצת יותר בהרחבה על התפיסה החינוכית שלנו.

מה זה בעצם "אננדה"?
אננדה, בשפה הסנסקריט, שהיא השפה של כתבי היוגה, פרושה שמחה. אבל לא סתם שמחה ארעית, חולפת, אלא שמחה פנימית אמיתית, שנוגעת ברובד של הנשמה.

מה זה חינוך ברוח היוגה?
הרעיון הבסיסי שלנו במסגרת הוא לתת בטחון ואהבה של בית, בשילוב עם ערכי ותרבות היוגה. חשוב לנו לתת ביטוי מירבי לצרכים ולעולם הפנימי של כל ילד, ולאפשר לכל ילד לפעול וללמוד מתוך תחושת סיפוק פנימי עמוקה. לפי היוגה, הדבר שנותן לעצמי את השמחה הגדולה ביותר הוא יחסים ונתינה, וזה מבחינתנו לב החינוך- פיתוח יחסי כבוד ונתינה בין הילדים לבין עצמם, בין הילדים לבין הצוות החינוכי, ובין הילדים אל העולם הסובב אותם.

יוגה זה לא רק תרגילים גופניים. פירוש המילה יוגה זה התחברות. התחברות למי? לעצמי העמוק ביותר של כל אחד. יוגה, הנה כל תהליך, אשר מחבר את האדם אל העצמי האמיתי ביותר שלו. וזה מה שאנחנו מנסים לעשות במסגרת זו.

הנחת היסוד הבסיסית של היוגה, היא שלעצמי שלושה רבדים: הרובד הגופני, הרובד הנפשי- רגשי, והרובד העמוק ביותר- הנשמה. אושר או סיפוק פנימיים, יתכנו רק כאשר שלושה רבדים אלו מסופקים. ומהו טבע הנשמה? מטבעה, הנשמה הנה מלאה באהבה, נתינה, כמיהה לטוב, שלווה וסיפוק פנימי. סיפוק אמיתי הנשמה מקבלת מאהבה ללא סוף וללא תנאי, מקבלה של אהבה כזו, ומנתינה שלה לאחרים. אושר אמיתי יתכן כאשר משתנה המוטיבציה מלקיחה אנוכית, לשירות ונתינה. זה מה שאנחנו מנסים לחנך אליו- לנתינה, הקשבה, התחברות והתפתחות.

תהליכי יוגה, וכמותם גם תהליכי חינוך, נועדו לחבר אותנו אל טבע העצמי, וללמד אותנו לפעול מתוכו, וכך לתרום ליצירת חברה יפה יותר במקום בו אנו חיים. חינוך באמצעות יוגה שם דגש מרכזי על פיתוח העצמי, ראיית כל ילד כנשמה יחודית, טובה מיסודה, וראיית בעיות או קשיים של הילד, כהזדמנות לשיעור ולצמיחה. אין ילד רע – יש ילד שרע לו…

התפיסה שלנו שהמסגרת היא כמו משפחה, ולכן התפיסה של הצוות היא כמו של הורים. וכמו הורה, כל איש צוות מנסה לשים את הצרכים של הילד במרכז.
ומה הצורך האמיתי של כל ילד? אהבה!
כשילד מקבל אהבה, זה נותן לו ערך פנימי בלתי מותנה. ערך שבא מעצם הקיום של הילד, ולא מעצם הכישורים שלו. כל ילד זכאי לכך שיראו מי הוא. ילד שמקבל הרבה חום ואהבה יתפתח בכיוון שירצה, שנכון וטבעי לו. אהבה בלי תנאי אינה לא לשים גבולות. צריך לדעת גם מתי לומר לא, אך עדיין, עם הרבה אהבה. לדעת לומר לא במקום הנכון, לטובת הילד.

אהבה היא המצרך החיוני ביותר להתפתחות הילד. זה יוצר תחושת ערך עמוקה – אני אהוב בגלל מי שאני, לא תלוי בכישורים החיצוניים שלי. ילד שמקבל אהבה כזו, תהיה לו תחושת זהות יציבה ושלמה. לפי האיורוודה, הרפואה ההודית העתיקה, ישנו קשר הדוק בין המערכת החיסונית, החוסן הפיזי והרגשי, לבין תחושת זהות שלמה.

איך נראה היום בבית חינוך אננדה?
כשהילדים נכנסים לבית הספר הם חולצים נעליים, ונועלים נעלי בית. בכתה הם יושבים על כרית קטנה על יד שולחן אישי נמוך, ולא על כסאות, הפוגעים ביציבה ובשרירי הגב והבטן. יש בבית הספר מערכת שעות קבועה, בה יש את מקצועות הידע הבסיסיים, כמו שפה, מתמטיקה, אנגלית, טבע ומדעים, וכ"ו, ובנוסף על אלה זמנים הנקראים "שעת אננדה", ומוקדשים למשחק. אנחנו מאמינים שהמשחק הוא תרפואטי וחשוב גם בגילאי בית הספר וחשוב לפתח אותו ולשמר את יכולת המשחק של הילדים. בחלל בית הספר יש משחקי בנייה, טירה, לגו, וכיו"ב, והילדים משחקים גם בכתות הגבוהות משחק דרמטי, משחקי תפקידים ודמויות.

הכיתות בבית הספר הן רב גיליות. בחטיבה הצעירה, ילדי א'-ב' לומדים ביחד, ובחטיבה הבוגרת, ילדי ג'-ו' לומדים ביחד, כשהצוות מתאים את השיעור והחומר לכל קבוצת גיל או רמה.

מסגרת בית חינוך אננדה הנה צמחונית. הילדים אוכלים במסגרת יום הלימודים או במסגרת הגן שתי ארוחות- בוקר וצהריים, שאת כולן אנחנו מכינים בעצמנו. הלחם נאפה על ידי הגננים, אנחנו מכינים לבנה, טחינה, שמן זית וזעתר, לכל ארוחת בוקר. ארוחות הצהריים מבושלות במטבח של בית החינוך בכל יום ומוגשות טריות וחמות, ומכילות דגנים וקטניות, שמהווים השלמת חלבונים, וירקות אורגנים.

מה לומדים חוץ מהמקצועות הרגילים?
כמו שאמרנו, לומדים לשחק… הרבה זמן מוקדש גם להעשרות. חשוב לנו שהילדים יתנסו במגוון עשיות, ולאו דוקא במה שהם טובים בו, כדי לפתח את ההנאה מעצם העשייה, ולא רק עשייה לשם תוצר או ציון. הילדים מתנסים בפעילויות מוסיקה, יצירה ואמנות, בישול, אפייה, גינון, משחקי תפקידים ואמנויות לחימה, וכמובן- יוגה.

לאילו גילאים המסגרת מתאימה?
היום אנחנו פועלים בארבע חטיבות גיל: קבוצת "נים"– גילאי שנה עד שלוש וחצי, קבוצת "יסמין"– גילאי שלוש וחצי עד ארבע וחצי, קבוצת "לוטוס", החטיבה הצעירה- גילאי ארבע וחצי וכיתות א'-ב', וקבוצת החטיבה הבוגרת של בית הספר- גילאי כיתות ג' עד ו'. בית הספר, ההמשך הטבעי למסגרות הגנים, הוא בית ספר צומח, המאפשר לילדים הצומחים ומתחנכים בו להמשיך ולגדול באותה מסגרת ביתית, אינטימית, ובאותה הרוח של היוגה.

החזון שלנו:
להמשיך ולהוות מסגרת חינוך שתהווה בית ותתן אפשרות לחינוך אחר, להורים וילדים מהאזור. התקווה שלנו היא שהמסגרת הזו תתרום ליצירת חברה, קהילה של ילדים ומבוגרים, אשר חותרים לצמיחה ולהבנת עצמיותם, ויוצרים יחסים המבוססים על הבנה זו. היינו רוצים לאפשר לילדים שלנו ללמוד איך לפעול בעולם ביוגה, מתוך הטבע האמיתי שלהם, כנשמה רוחנית, מתוך מניעים של נתינה ואהבה, ומתוך רצון להתנקות מאנוכיות, על מנת ליצור חברה יפה ובריאה יותר.

איך אפשר להכיר יותר? אפשר לבוא לבוקר פתוח!
אנחנו מזמינים אתכם, הורים המחפשים חינוך אחר, לבוקר פתוח, בו נסביר מהו חינוך ברוח היוגה, נכיר את מסגרת הגנים, החטיבה הצעירה ובית הספר, וכיצד מתבטאת התפיסה החינוכית שלנו הלכה למעשה. במקביל תתקיים פעילות יצירה לילדים, נאפה עוגיות, נתנסה בתרגול יוגה, ובסיום נקנח בארוחה צמחונית – חגיגה לגוף ולנשמה.

בוקר פתוח לגנים- יום שישי, 19 בפברואר, 12:00
בוקר פתוח לחטיבה הצעירה ולבית הספר- יום שישי, 5 במרץ, 12:00.

לפרטים נוספים- רקפת- 050-7968197, אפרת- 050-9225177 | אימייל | אתר >>


תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close