השימושון

ניגונים: הזמנה לחינוך מסוג אחר

בשנה"ל הקרובה, ספטמבר 2007, יפתח בפרדס חנה בית ספר ניגונים.
מסגרת חינוך צומחת, רב גילאית, יוזמה של קבוצת אנשי חינוך בעלי ניסיון, בהובלתו של דני לסרי (איש חינוך, הוגה דעות, מייסדו של בית ספר "מיתר" בבית אורן) וקבוצת הורים תושבי פרדס חנה-כרכור והסביבה. בשנה הראשונה תפעל חטיבה צעירה, גילאי 4-8 (כ- 40 ילדים) בהדרגה יתרחב בית החינוך כל שנה במחזור אחד עד לגילאי 14.

הנה מה שהצוות כתב על איך זה הולך לעבוד:

ניגונים – בית ספר שהוא בית, משפחה וקהילה

אנו מאמינים בילד כלומד טבעי ועצמאי.
אנו מאמינים שחום אהבה והקשבה הם המזון לו הנפש זקוקה.
אנו מאמינים בלימוד מתוך אהבה ולא מתוך תחרותיות והשגיות.

האם תרצו להעניק לילדכם חינוך מכבד ורגיש? האם תרצו שיבחינו בו, בכשרונותיו ובצרכיו המיוחדים? האם תרצו שיגדל בסביבה שמשרה שמחה, חום ואהבה? האם תרצו שיפתח את נטיותיו הטבעיות בקצב הנכון לו?
אנו מאמינים שילדים נולדים עשירים, מלאי אור, תבונה, סקרנות, וכוחות למידה; שחינוך לא צריך לעסוק בתיקון, עיצוב, ונורמליזציה, אלא לאפשר לילדים להיפגש באופן משמעותי עם העולם ועם אנשים שיכולים לברך את מסע חייהם הייחודי.

ניגונים מתוכנן כמסגרת קטנה ואינטימית, מקום של חינוך, המאפשר למחנך לעמוד על נטיותיו ויכולותיו של כל ילד. מרחב חיים מלא הנושא את הילד בתוכו ומחנך בדרך של דוגמא אישית ויחסי אנוש קרובים ובלתי פורמאליים. זהו מעין כפר קטן שבו הילדים עוסקים בדברים המשמעותיים להם, גדלים מתוך חופש, ובאקלים תרבותי התומך בהעמקת עוצמתם ומציאת קולם האישי. מקום שבו חינוך נעשה באהבתם הרבה של המחנכים, באצילות רוחם ותחושת שליחותם כמחנכים.
אנו שואפים ש"ניגונים" יהיה מעין מרכז קהילתי שיפעל גם בשעות אחר הצהרים, לפעילות קהילתית למשפחות ניגונים ולציבור כולו.

איך זה עובד?
מרכזי פעילות: התוכן העיקרי של היום מתרחש במרכזי פעילות. פעילות זו היא על פי רוב עצמאית, ספונטאנית, פרי ברכתו של היום הזה. מרכזי הפעילות כוללים בעיקר מרכזי יצירה ומשחק, חלק ממאה שפות האדם. ביניהם: אומנות, מלאכת יד, תיאטרון ומשחק דרמטי, ספרייה, נגריה, מוסיקה, מתקני חצר, פינת חי, גינת ירק, מתמטיקה ומדע, מחשבים ותקשורת.

סדר יום: כאשר הפעילות היצירתית הופכת לאורח חיים, היא מאפשרת לפעילות להעמיק ולהמשיך מיום ליום כרצף של חיפוש והתגלות. אין זו פעילות מקוטעת, אלא חלק משלמות שהילד הולך וחושף בעצמו ובעולם סביבו. מלבד מפגש בוקר ומפגש שמסיים את היום, היום כולו הוא רצף אחד, אשר כל ילד מוצא בו את דרכו האישית. סדר היום משובץ בפעילויות לבחירה בהובלת אנשי הצוות.

למידה: אנו רואים בלמידה את הכלי העיקרי של האדם להגשמה עצמית. למידה זו אינה קשורה דווקא לצבירת ידע, אלא ליכולת להבין, לפגוש, לשוחח, למצוא משמעות, לקדם מטרות, להתמודד עם קשיים, ולעשות כל זאת באופן מעצים. הלמידה ככוח ספונטאני של הילד, זקוקה בעיקר לחופש ולזירות פעולה – הזדמנויות להפעלת יכולת. דבר זה מספקים מרכזי הפעילות, וכן פרויקטים שונים, שהילדים יכולים לחבור אליהם, באמצעות סדנאות בנושאים שונים, דרך תהליכי בניה ויצירה משותפים, תרומה לקהילה, טיולים ועוד. הלמידה היא חלק מתהליך של מתן אמון בעולם, הכרת דרכיו, ומציאת מקום של אהבה בתוכו.

קריאה, כתיבה, מתמטיקה ועוד: כל תחומי הלימוד הקלאסיים יהיו בניגונים כנושאים בתשומת לב וכסביבה שתאפשר את למידתם. כפי שמראה הניסיון של "מיתר" והחינוך הביתי, קריאה וכתיבה מתמטיקה ושאר תחומים נלמדים באופן ספונטאני בסביבה תומכת ובאווירה של אהבת למידה, ללא צורך בהוראה כפויה.

ב-27.3.2007 יתקיים מפגש היכרות והרשמה בו תוכלו לשמוע, להכיר, להיפגש עם הצוות, לשאול שאלות וכמובן – להירשם! המפגש יתקיים באולם נירוונה בעין עירון, שעה 19:30. פרטים נוספים אצל גיורא מצפון: 052-3-666646 ענת שן לוי: 050-5217819 ודני לסרי: 04-9541474

הראה עוד
Close