השימושון

חיים בסרט

מאת אייל כגן

קולנוע זה אהבה ישנה שלי. אנשים זו עוד אהבה וסיפורים זו אולי האהבה הכי גדולה שלי (מלבד ה' כמובן). פליני, קוראסאווה , ברגמן. ג'ים ג'רמוש, האחים כהן, לינה וורטומלר, ליליאנה קוואני ,קובריק, סקורסזה, וכמובן קופולה (גם סופיה). כולם מספרי סיפורים, כולם חולמים שמצליחים להעביר סיפור לתמונה. על מסך גדול. צבעוני על גבי לבן.

בשנים האחרונות עלתה קרנו של הקולנוע הדוקומנטרי. אולי ההכרה שהמציאות מספקת את הסיפורים המעניינים יותר, המרגשים עד כאב אלו שנכנסים אל הבטן פנימה. ואולי זו בכלל דלות החומר והתקציב. לא כל אחד יכול להיות פליני או אפילו ניר ברגמן או דוברשווילי, אבל כל אחד כמעט יכול לקחת מצלמה, להסתכל מסביב ולגלות שאצלו בבית מסתתר וואחד סיפור, ואם לא אצלו אז בבית של הדודה שהשכילה להחביא כמה שדים בארון , או אצל השכנים, ואולי בכלל שם מעבר לפינה.

הקיץ הגיע. אחד הזכרונות הישנים שלי הוא ממסיבת יום ההולדת של דני ברנט, אבא שלו, פרופ' משה ברנט מנהל מחלקת הילדים בהלל יפה חדרה, שהיה אדם מאוד עסוק בחיי היום יום ,עשה מעשה ולקח אותנו, חבורה של זאטוטים זבי חוטם בני 7 לראות מערבון ביום שישי אחרי הצהריים בקולנוע סטודיו הפתוח בנתניה. פופקורן ביד, ג'וליאנו ג'מה על המסך. לה דולצ'ה ויטה.

ועכשיו, בעקבות יוזמה מבורכת של יעלה זלאיט (שהיא חברת האקדמיה לקולנוע, ריספקט!) שחברה למרית מורן-צמרת, ושתיהן אירגנו כמה סוכריות אמיתיות (חמוצות -מתוקות) יש לי הזדמנות לסגור כמה מעגלים. גם חלומות, גם סרטים דוקומנטריים וגם קולנוע קיץ.

בסופהשבוע הקרוב, נקרין בלליפוף, בעזרתו של יובל רוט אציל הנפשֿ, 4 סרטים דוקומנטריים, שמתחרים על פרס אופיר (האוסקר הישראלי). כל אחד והסיפור שלו. אהוד בנאי והחיבור המיתי ליוסי אלפנט עם התקליט האחד והיחיד שלהם. דועאא פארס הדרוזית והמסע שלה אל לב הלגיטימציה הישראלית שמסתיים במפח נפש, מרית השכנה מקיבוץ מענית, אמא של שמרי שהופך להיות סרבן מצפון ומעמת אותה עם העקרונות עליהם גדלה וגידלה, והסיפור של 3 גברים קרחים, בגיל העמידה שהם לוזרים כלכליים, בחברה הכי גרועה בעולם.

אבל זה סיפור בתוך סיפור, כי כבר הרבה זמן אני חולם להרים לערב אחד את קולנוע אוריון המיתולוגי בכרכור. רוצה לראות את התושבים רחוצים, מסורקים, מדיפים ניחוחות אפטר שייב, עם פריזורה משכנעת באים לראות סרט. רוצה לראות אנשים נהנים. מרגישים טוב, ישובים ביחד.

החיים מזמנים הזדמנויות. וכמו שאמר סנקה, שהיה פילוסוף ומחזאי רומי, המזל הוא המפגש בין ההכנה המוקדמת להזדמנות. אז ממש במקרה, רכשתי לפני שבועיים – היישר מהלובי של בית העם של קיבוץ שלא יודע איך להתמודד עם ההפרטה (טרגדיה אמיתית ) – חטיבה של כורסאות אה-לה שנות ה-80, עם שילובי עץ וקנבס, נוחות בטירוף, שמתלבשות לי כמו כפפה על הקולנוע קיץ שאני מתכנן. השלב הבא זה מכונת פופקורן, צמר גפן מתוק, שלט של "סינמה לליפוף" עם אורות מהבהבים, מעל השער וכמובן גולת הכותרת: סרט הודי /טורקי במוצאי שבת,. שכל תושבי ה-שכונה, מגדול ועד קטן יוכלו להנות.
חי בסרט.

יעלה אורן-זלאיט ומרית מורן- צמרת גאות לארח במתחם "לליפוף" – כרכור
מבחר מתוך הסרטים הדוקומנטריים המועמדים לפרס אופיר (האוסקר הישראלי) האקדמיה הישראלית לקולנוע. בימים אלו מקיימת האקדמיה לקולנוע הקרנות של סרטים דוקומנטריים ועלילתיים בסינמטק תל אביב במסגרת תחרות הסרט הטוב לקראת טקס פרס אופיר. לקחנו יוזמה לרכז מספר סרטים נבחרים שברובם עדיין לא הוקרנו ולאפשר לחברי האקדמיה כמו גם לציבור הרחב באזור לצפות בסרטים באווירה מיוחדת בחסות "לליפוף" .

אהוד המלךיום ה 2/7/09:

"חייב לזוז" (אהוד בנאי) (75 דקות, עברית)
סרטו של הבמאי אבידע לבני (39), המתעד את חבלי הלידה של אלבומו הראשון של אהוד בנאי, בשיתוף עם יוסי אלפנט ו"הפליטים", 20 שנים לאחר יציאתו לראשונה. סרט על אומץ, חברות ורוקנרול, על זמן ופרידה, ובעיקר על הצורך לעשות דברים נכון.. לאתר הסרט >>

" ליידי כל אל ערב" (65 דקות ,ערבית ועברית, תרגום לעברית)
סרטה של הבמאית אבתיסאם מרעאנה, המספר את סיפורה המרגש של דועאא פארס, דרוזית יפהפיה המשתתפת בתחרות מלכת היופי הערבית ("ליידי כל אל ערב") ומבקשת להגשים חלום ולהפוך דוגמנית בינלאומית אלא שהחלום הופך מהר מאוד לסיוט של עדה שלמה. עוד קצת על הסרט >>

ליידי כל אל ערב

מוצ"ש 4/7/09 :

"אמא של שמרי" (50 דקות, עברית, תרגום לאנגלית)
סרטם התיעודי של מרית מורן-צמרת ואורי בן דב. הסרט "אמא של סרבן" מתעד את סיפורה של מרית צמרת, ששמרי בנה, החליט לצאת כנגד כל אמונותיה , ומסרב להתגייס לצה"ל, 'צבא הכיבוש' כהגדרתו.
לאחר הסרט יתקיים מפגש בן 20 דקות עם מרית מורן צמרת התסריטאית והדמות הראשית. לאתר >>

"החברה הכי גרועה בעולם" (50 דקות, עברית)
שלושה גברים קרחים,  ממושקפים וגרושים בגיל העמידה, עובדים ביחד בסוכנות ביטוח קטנה וכושלת, הממוקמת בדירה שכורה של המנהל ברמת גן. הסרט מתעד את ניסיונו של בנו של המנהל, רגב קונטס, שהוא גם במאי הסרט, להצטרף לחבורה עם פרוץ המשבר הכלכלי ולהציל את החברה הקורסת של אביו. לאחר הסרט יתקיים מפגש בן 20 דקות עם רגב קונטס, הבמאי.
לטריילר ביוטיוב >>

לוח ההקרנות נתון לשינויים. פתיחת דלתות בשעה 20:00. המחיר לערב  35 ש"ח כולל 2 סרטים ושתייה חמה. ככה מגיעים:

"לליפוף" – רחוב הנעורים 35, כרכור. להזמנת כרטיסים ולשאלות: אייל 052-2469793. יעלה – 050-7822525

הראה עוד

29 thoughts on “חיים בסרט”

  1. איזו הפקה מוצלחת , 4 סרטים מענינים ומרגשים, המפגש עם היוצרים
    שהעניק עומק נוסף לכל החוויה וההערכה הרבה שלי אל היוצרים האמיצים שעומדים מאחורי מסע ארוך אשר מוגש בסופו של דבר אל הצופה, מאפשרים לרגע להיות שותפים לגודל היצירה.
    ומעבר לסרטים, חווית הצפיה בליליפוף, מקום מקסים ומעורר השראה בעצמו,צ פיה בכסאות מפנקים, כשהכוכבים ככה איתנו ומעלינו, ואנשים מאירים מסביב.. א והבת את המקום הזה ומודה לכל היצירתיות שזורמת פה כמו אויר לנשימה, תודה ליעלה לאייל והילה ולכל מי שלקח חלק, הקיץ לפנינו, אני באופן אישי אשמח לעוד ערבים שכאלו.

  2. גם אני רוצה להודות על ערב נעים בסרט מרגש שהשאיר בי המון,תודה ליוצר הסרט על ההרכב של אהוד ותודה לכם אייל ויעלה,על היוזמה ועל האיכפתיות הקהילתית .,היה מרגש לשמוע היסטוריה ממקור ראשון(הבחור שהעסיק את יוסי וחבורתו בגד"ש,,,,תודה רבה,ושבת שלום

  3. אני רצולה להודות מאוד ליוצרים הנפלאים של הסרטים "לידי כל אל ערב" ו"חייב לזוז",
    אז ישבנו ביחד באויר הלילה הקיצי והנעים וצפינו בחתיכות חיים – על חלומות שמתגשמים או לא על אמונה על מוזיקה ויופי על נעורים ומציאות רדיקאלית – מצמרר מרגש נוגע אמיתי – מעבר להכל – זאת מתנה בשבילי לראות את הסרטים האלה ולהביא אותם במתנה לכם .
    מזמינה אתכם לעוד מסע קולנועי דקומנטארי מרגש במוצש
    את ההקרנה נתחיל אחרי צאת השבת

  4. להגיד תודה זה צד די מפותח אצלי העניין הוא שבעצם הסרט הראשון שראיתי היתה על הילד ולא את ספר הגונגל..
    ואם יש עניין להודות עליו זה על זה
    הילד ציפור האנדיאנים הקרמות והגלגולים ובעיקר המטאמורפוזה..
    על זה אני מודה גם מודה
    ובאשר אל סרטיך נראה לי שזה בדיוק סימן את התעופה לכיוונים אחרים…

  5. אני זוכרת את הסרט הראשון שלי עם אחי הגדולים ואמא ,זה היה ספר הגונגל, אממה , לפני הסרט היה נהוג להקרין סרט קצר והיה סרט על ילד אנדיאני שהפך לנשר כמוצא כנראה מאיזשהו גורל אכזר.. לקחתי את זה מאוד עמוק כי כשהופיע – קה הנחש פרצתי בבכי נוראי מהמטמורפוזה שנדמה היה לי שתתרחש על מוגלי.. את שאר הסרט ביליתי בחוץ
    אחר כך עם הילדים צפיתי אלפי פעמים במוגלי שלי והיום יש לי הגיג שלם על הסרט בהקשר הביוגראפי של גיל 9: על הילד שהוא בגן עדן , על הרגע שבו השלמות של היער מאימת עליו בצורת שירחאן הנמר ועיניו שנפקחות לראות את הילדה…פשוט ומדויק להפליא
    והיום אנחנו בעידן הקרח – די חזק.. גם הוא, בהיבט הרחב מדבר על המעבר מקהילת הדם לקהילת הרוח עם הערכים ששיכים בבסיס לכל קהילה..ואנחנו קהילת רו שכמונו קצת אחים גם כן..
    בהקשר הדקומנטארי , כמוך אייל אני רואה את חתיכות החיים האלה במימדים שונים- הסיפור שהוא לעיתים עולה על כל דמיון , והזדמנות יפה לצאת מהמסך הקטן ולראות יחד באויר הקיץ הלילי סרטים שכאלה בניחות הסיפורים שצפים פה על קולנוע, זכרונות, ילדות, ודשא ריחני ומגרד.. וסאונד של פיצוח גרעינים ותרגום סימולטאני..
    להתראות..

  6. "אמי הגנרלית" יש סרט כזה 🙂

    עמלמולה- מעניין אותי איך הוא תירגם את "הסצינות" היותר מביכות נגיד לאידיש או שהייתה צנזורה פנימית וחתכו, או שאולי לפני 55 שנה לא היו "סצינות" או שבעצם מי צריך תרגום. אני בהחלט מצטער שאני לא יכול לשמוע אותו .

    בכל מקרה, תפקיד התרגם, מוכר לי. קבלי תמונה: אני ואחותי ישובים בקולנוע שרון בנתניה, אני בן 6 היא בת 4. חופש גדול, האולם מפוצץ. ג'וני וויסמילר נלחם ברעים, ואחותי לא מפסיקה ל"הציק" לי בשאלות בשיא המתח. הפתרון: תמיד הייתה אמא שהסבירה לילדים שלה, "הצמדתי" לה את אחותי, ויכולתי לראות את טרזן קורע את המסך.

  7. בתור אמא לבן במדינת ישראל מעניין אותי הסרט על אמא של שמרי. אתמול סיפרתי על זה לחבר והוא שאל: אז היא נגדו או בעדו? התשובה שעניתי לו (משיטוט באתר הסרט) היא שהיא נגד סרוב אבל בעד הבן שלה. אכן מציאות מורכבת לאמהות לבנים כאן. אללה יסתור.
    מה שמזכיר לי שלפני איזה שבוע, בעודו טובל בגיגית, ינאי פתאום שאל אותי מה זה ריתוק. הסברתי לו. הוא אמר שיש הורים שנותנים לילד שלהם ריתוק. הסברתי לו את ההקשר הצבאי. הוא הזדעזע!!!! ומיד הכריז שהוא בשום פנים ואופן לא הולך לצבא. ואז שוב שקע במחשבות ועלה מתוכן עם עוד שאלה: "אם ירתקו אותי בצבא את תבואי ותרתקי את המפקד שלי?" אמרתי לו שאני לא בטוחה שיהיה בכוחי, כי כשילד נמצא בצבא חוקי המשחק משתנים. זה לא הניח את דעתו. הוא שוב צלל ושוב עלה עצבני ואמר: "אבל אילנה, אם מישהו יעיז לרתק את יאן היא בטח תבוא למפקד שלו ו- ווהוו אני לא מקנא במפקד שלו הוא לא יודע עם מי הוא הסתבך!!"
    סוג של מחמאה אני מניחה.

  8. כגן, הנה לך סיפור. בימי הקיץ החמים לפני כ 55 שנה היו מקרינים סרטים על "הדשא הגדול" ליד חדר האוכל. מכיון שלא לכל הסרטים היה תרגום ,אבא שלי[שדובר איזה 7 שפות ו"שומע" עוד 5] היה יושב ומתרגם סימולטנית לכל החברים את שנאמר.ואם היית מכיר את אבא שלי היית יודע שזה מצחיק בטרוף …

  9. שיו אלוהים איזו פנטזיה מהממת.
    קולנוע קיץ. ישר אני נזכרת בדשא של הקאנטרי קלאב על חופה הדרומי הלבן של אשדוד. ערב שלם של התלבטות אם לסרק את השיער שביל בצד או באמצע. אם את הלבנה או את השחורה. אם ג'ינס או חצאית.
    ואחר כך כיסאות בריכה לבנים, לחישות רמות, תזמורת צרצרים. ועל המסך הענק נטלי ווד ו-וורן ביטי בתפקידו הראשון. זוהר בדשא.
    ועכשיו זוהר בכרכור. איזה כיף.

כתיבת תגובה

Close