השימושון

גם וגם

יום שישי בצהריים בפיצוציה. אדם כבן 60, עם קול קצת מטרוף ממלא את הטוקמן. אני קונה ניירות גילגול בשביל האמריקן ספיריט שלי. הוא מרים את הראש מהדלפק, מלכסן אלי מבט ופוסק : "במקום לעשן מריחואנה תעשי תשבצים. זה עובד אותו דבר על המוח, תאמיני לי אני רופא"

– "איזה רופא אתה?"

– "אמא שלי רצתה שאני אהיה רופא אבל לא רציתי, הלכתי ללמוד פיזיקה. עשיתי דוקטורט בפיזיקה ואז הלכתי ללמוד מתמטיקה. עשיתי דוקטורט במתמטיקה ואז הלכתי ללמוד רפואה".

– "אז איזה רופא אתה?"

– "אני ממציא מיכשור רפואי. שאחרים יתעסקו עם אנשים חולים! את יודעת מה הכי גרוע? רפואה אלטרנטיבית. זה שרלטנות. בנאדם צריך שיהיה לו מקצוע! מה את עושה? יש לך מקצוע?"

לרגע אחד אני מתבלבלת. לכאורה, אין לי מקצוע. אין לי תואר אקדמי, שהקנה לי כובע ברור ומובהק של מקצוע שאפשר למצוא בדפי זהב. את המקצוע שלי אני יוצרת מיום ליום בהתמדה, בשטח.

– "כן, יש לי מקצוע. מקצוע טוב" אני עונה לו בלי לפרט. זה תמיד סיפור ארוך..

– "רק אל תגידי לי שאת ברפואה אלטרנטיבית!!" הוא צועק אחרי כשאני בדרך החוצה. נראה לי שהוא רוצה לריב. "שבת שלום לך חבר" אני יוצאת מהפיצוציה ונוסעת הביתה, להתקלח מהים ולהסתגר בבית עם אהובי. אם כבר שבת בלי ינאי אז שלא יכאב.

***

גם וגם וגם וגם.
הרבה פעמים אנשים שואלים אותי: תגידי, איך לפרסם את עצמי?
אני גם גנן וגם מטפל בשיאצו,
גם מורה וגם מטפלת,
גם צלם וגם שיפוצניק
גם בונה אתרים וגם בונה דקים מעץ
גם אינסטלטור וגם יועץ פנג שואי,
זה נראה רציני לשים את הכל בפוסט אחד?
ואני אומרת: כן.

כן!

לגמרי כן, זה אפילו צו השעה.
אם יום אחד העולם שלנו ישתנה באופן עמוק, כולנו נצטרך מגוון מיומנויות. חלקן עם הגוף, חלקן רק במוח. עדיף להיות חזק וחי ובעיקר אמיתי עם המצב שבו הרבה אנשים נמצאים: עם הביצים מפוזרות בכלמיני סלים, ועם מהות אחת שמחברת את הכל. והמהות הזאת, שמתי לב, קשורה בתודעת שירות. ברצון של אדם לתת את המיטב שהוא יודע, כדי לעזור לאדם אחר לשפר את חייו במשהו.
מקצוענות פיוז'ן.

הרבה אנשים, כמו הדוקטור המפוזר שפגשתי בפיצוציה, הולכים נתיב מקצועי שלם רק כדי לרצות איזו קול חיצוני סמכותי, שהופך לקול פנימי, ומכתיב להם "מה נכון ומה לא נכון" מבחינת השכלה ומקצוע. אבל העולם שלנו אכן משתנה מרגע לרגע.
אז מעכשיו אני מוסיפה את "גם וגם" לרשימת הנושאים במושבה חופשית.
יאללה צאו מהארון עם כל מי שאתם.

הראה עוד

28 thoughts on “גם וגם”

  1. פינגבאק: רימקס פרדס חנה
  2. אני די בשוק!
    מה קורה פה? חופש דיבור, שוק? לא לעניין. צריכה להיות תרבות דיבור.
    מעניין הגם וגם הזה. לפני כחודשיים פרסמתי כאן פוסט של גם וגם. היום סתם הצצתי לראות אם יש שם תגובות ופתאום ראיתי איזה תגובה שנראתה לי צינית ויורדת עליי. אני מדמיינת? גן חיות!

    כנראה שפרסום טומן בחובו גם ביקורת.

  3. מה רע באפס?

    עגול. מעגלי. כליל השלמות.

    בלעדיו היינו נשארים רק ביחידות.

    הוא זה שמאפשר לגדול, לעשרות, למאות לרבבות, למאות אלפים, למיליונים וכו'.

    למעשה זו מחמאה להיקרא אפס.

    אמור מעתה: "בואי תאפסי אותי, תחזירי לי את היופי שבעיגול ואת הכח לגדול".

  4. רוניתי, ברור שמי שקורא לך אפס הדבר הראשון שאת רוצה לעשות לו זה לאפס אותו בחזרה ולקבור אותו באדמה.
    בתקווה לשפר את הרגשתך רוצה להזכיר לך שהאגו הוא זה שנפגע ,לא הגוף לא הרכוש ואפילו לא הנשמה..
    וכל מי שמכיר אותך יודע כמה את מקסימה ובעלת ערך את!!
    אני אישית קרועה עלייך כמו שאת כבר יודעת..

    מסכימה לגמרי שלא מגיעה לו האפשרות להגיב באתר – ואיזה משמח זה שהטכנולוגיה מספיק מתוחכמת ומסוגלת לחסוך מאיתנו עוולות וקישקושים של אנשים חשוכים ומטופשים!!

  5. בין כל המחשבות שצצו לי בעקבות הסיפור הזה "גם וגם", עלתה לי גם מחשבה משונה – שאותו הבחור (הלא כל כך "סימפטי") עושה איזה תרגיל קטן ,ובעצם מנסה לבדוק מה יהיו התגובות של קהילת שוחרי השלום, יפי הנפש, והמפותחים רוחנית…כאשר הם נתקלים במתקפה לא נעימה ואף אלימה שכזאת…

    נראה לי – (לא שאני מחלקת פה ציונים חס וחלילה)שמגיעות פה מחיאות כפיים לכל משתתפי הדיון שהגיבו ברוגע, הומור, בחכמה וברגישות ואפילו העוקצנות של עמליה טבולה לטעמי בהומור ובאמפתיה ,
    אז יאללה שנמשיך ככה אינשאללה לחזק ולהתחזק ביחד..
    וכניסה נעימה לשיגרה ולחורף המתקרב

  6. עמלמול המפרגנת העוקצת הרואה בגלוי ובנסתר… חבל על האנרגיה ,הרי בסופו של עניין אותו רופא בן 60 עם קול כזה או אחר… קיבל חתיכת פרגון ומי שלא רואה את זה ומבקש לנעוץ סיכות שאינן באמת חודרות עדיף שתגובותיו יגוועו ללא מענה.

  7. מעניין מה יש על כרטיס ביקור שלו..
    טוקבקיסט,מחרחר ריב, מרעיל בארות..
    שמא רחמן הומאניטאר[ שזה ההפך מגזען אולי?] נושא תפילות בסתר.. או בגלוי..[כן גלו..לקחתי לרבנית..]
    ואולי הוא רק השליח או אולי המשיח או זה שנדחף בתור ..כרטיס ביקור מעניין יש לו .. זה בטוח

  8. אז כרטיס הביקור הקוסמי שלנו ארוך כרשימת 1000 הנשים של דון ג'ואן ,או כמו חשבונית מס קבלה בסופר גן שמואל בערב פסח למשפחה מרובת ילדים בעשירון העליון…[יש כזאת,בטוח. אני אישית לא מכירה אבל יש..]אשה ואם ועיר יוצרת עובדת חולמת [חולמת דגולה כבר אמרנו..]מרפאה בנשיקה ,מחמרת אחרונים,כותבת תחקירים אישיים, טלפנית מרכזנית מנהלת משרד ותקציבאית, לוחמת חופש זכויות שלום אחוה וחינוך ערכי ללא הבדלי…פובליציסטית, אשת תאטרון על הבמה ומתחתיה ,מלפניה ומכל צדדיה חת שתים שלוש..ואבוי למי שעל כרטיס הביקור שלו או שלה רק תואר אחד מבוייש..

  9. גלולו אני בחופש גדול , ענק, אין סופי תמידי ומחופף , עם קול צרוד קצת . אמנם…אני שטה במרחבי הענק ,של הפאמפס מדבריות מנצוריה ולאדאק , צוקי אלה ואחרים ומורד מאורת הארנב גם כן-ההרים הנשגבים ותהומות ומצולות – הכל כלול.
    רשימת התארים אינה על כרטי הביקור שלי – טוב נו אולי חלק ואני לא מתחייבת על איזה, פרט לחיבתי לניקוי יבש…
    זהו נסיון פאטתי ולא מוצלח , נסיון לשים כל כך הרבה תארים כדי שהתואר הראשון ברשימה יאבד את הפרשנות שדבקה בו
    ובעצם תוך כדי שאני מסבירה…אני תוהה – הרי בטוח שאת חוכמולוגית שכמוך – הבנת או שאני באמת הפלגתי רחוק מדי
    בכל מקרה אחת ושמה שרה בוודאי נהנת עכשיו

  10. יעלה את צריכה חופש. דחוף ממי.

    וגם אני תמיד הייתי (עוד מפולניה) גם וגם. לקח לי שנים להפסיק להיות נבוכה מזה ולהיפך, להודות על המתנות שקיבלתי מאלוהים בשפע.
    מצד שני, אם אני רואה יותר מדי תארים על כרטיס ביקור יש חשד לשטחיות.
    מצד שלישי, אנחנו כבר לא ילדים. היינו כאן עשינו שם.
    וחוצמזה כתבתי על זה כאן.

  11. אדם בן שישים עם קול קצת מטרוף ,
    אדם בן 30 עם קול קצת מדרוב
    אדם חנוק עם קול בן 20
    אדם בן כלב
    אדם בן אדם
    אדם
    כלב
    גזען
    משורר
    רופא
    עורך דין
    שופט
    אוביקטיבי
    פאסיבי
    פאסימי
    אלטרנטיבי
    קונבנציונאלי
    ניטיב
    קולקטיב
    איש העולם
    עולם האיש
    מתלהב
    מתלהם
    מזנב
    מזדנב
    מזד
    מי
    ניקוי יבש

  12. להיות "גם וגם" כל אחד יכול או לפחות יכול לנסות, וזה קודם כל להיות בנאדם ואח"כ להחזיק במקצוע וכמובן להתמקצע בו.

    אתה שם מעליי ('נראה שנפגעת מהדוקטור המפוזר') כותב דברים לא טובים על אישה קסומה.
    תחזור בך, ונתחיל מחדש…

  13. רנסאנס. אנשי רנסאנס. המצחיק הוא, שההוא שדיברת איתו הוא גם "גם וגם". גם ד"ר לפיזיקה גם ד"ר למתמטיקה וגם "ד"ר למיכשור רפואי". במובנים מסויימים הוא בהחלט איש רנסאנסי שתואם את המולטי-פאנקשיונאל-פרסון (MFP) שאליו העולם מכוון.

    יש כאן משהו יותר רדיקאלי: למעשה, המאה ה-20 כיוונה להתמקדות במשהו אחד. רוצה לומר: תהיה טוב במשהו אחד, תתמקד בו , תעמיק בו וככה תתקדם בחיים.

    המאה ה-21 אולי מכוונת לתדר אחר, התדר שבו אדם יכול להיות טוב בלהיות קצת מכל דבר. אם אתה יכול טוב בהרבה דברים, מה טוב (ע"ע לאונרדו דה וינצ'י), אבל גם אם לא זה עדיין טוב. במובן מסויים יש כאן חזרה לימי הביניים שגם בהם הייתה חזרה לתקופה הקאלסית, או אם תרצו שידרוג של הרנסאנס ששידרג את התקופה הקלאסית.

    בכל מקרה תהיה הכי טוב במה שאתה יודע שאתה הכי טוב בו (סוג של טאוטולוגיה). אם אתה הולך להיות עוד עו"ד, אל תלך לשם. אם אתה הכי טוב בלשבת כל היום מתחת לעץ ולדבר, אז תעשה את זה בסוף תהיה גורו.

    והעיקר "אל תפחד,אתה לא לבד" (כדברי הרב אהוד בנאי).

  14. אליטיסטיות וגזענות? מאיפה הבאת את זה? מה אליטיסטי וגזעני (!!) בתיאור "אדם כבן 60 עם קול קצת מטרוף" ? אם כבר גזענות אז היא מתבטאת במה שכתבת בסוגריים – האם יליד פרדס חנה כרכור (אבל יליד גזעי, לא מיובא) לא יכול לכתוב תיאור כזה?
    מה שכן, אתה צודק בנוגע לעובדה שהמיומנות האמיתית היא להתמודד עם בני אדם שונים. גם איתך ועם האלימות שבתגובה שלך. שתהיה בריא בנאדם.

    ***
    (מסקנות מהשתלשלות העניינים בתגובות, יום אחרי):

    הייתי צריכה לא להמשיך עם שתי השורות האלה. כי כשקראתי אותן שוב הבנתי שיש בהן משהו איכסי, שנענה לריב. שמקבל על עצמו את האנרגיה הלא נעימה, המתנצחת. וזה הזכיר לי רגע יפה שהיה עם ינאי ועם נ', בדרך ליומולדת של חבר משותף בשבוע שעבר. הם ישבו בסוכה וכתבו לילד היומולדת ברכות. באיזשהו שלב נ' התבאס שיש בברכה שלו שגיאות כתיב והוא קרע אותה ונכנס לסחרחרה של "אז אני לא הולך ליומולדת". ינאי ניגש אליו ואמר מעומק הלב: "אז תיגש אליו, תסתכל לו בעיניים ותגיד לו את הברכה שלך. מה יש! תהיה ילד שאומר את הברכה בעל פה!". לרגע אחד הבהבה הסכמה והקלה בעיניו של נ'. אבל אז ינאי הוסיף: "ואם הרעיון שלי לא נראה לך אז לא צריך! רק שתדע שניסיתי לעזור" – מה שהפיל את פניו של נ' שוב… (מזל שבסוף הוא החליט לקבל את הרעיון ובא בע"פ. ילד חכם).
    אבל עד שהוא החליט ינאי ואני פיטפטנו בשביל ואמרתי לו שהוא היה צריך לעצור לפני ה "ואם הרעיון שלי לא נראה לך…" והוא ממש הבין! נו נו, כבר אמרו חכמים, שאדם מלמד את מה שהוא צריך ללמוד בעצמו..
    thank god for editing

  15. מהאמת שהוא שטח בפנייך,המיומנות האמיתית היא להתמודד עם בני אדם שונים .יש ריח של אליטיסטיות וגזענות מדבריך."אדם כבן 60 עם קול קצת מטרוף" . אולי כדאי שתעשי בדק בית לגבי האליטיסטיות. (בטוח לא ילידת פרדס חנה כרכור).

כתיבת תגובה

Close