השימושון

על חשיבות ההזעה ודאודורנטים

אתמול עברו פה חברים בדרך מהים. יצאו מהמקלחת נינוחים וניחוחיים ובעיקר מתפעלים מהסבון. "מה זה, סבתא ג'מילה?" "לא, זה טלי מצליח", השווצתי בפרץ לוקל-פטריוטיות ושלחתי אותם לאתר של לבנדר. לא יודעת אם כבר עברתם במפעל הביתי של הזוג מצליח-משעל ברח' הנעורים בכרכור. כמי שמסתכלת מקרוב כבר כמה שנים על מה שהם עושים שם, על הבניה האיטית והפרפקציוניסטית, על תשומת הלב האידיאליסטית, מדובר בבשורה אמיתית.
הסלוגן שלהם, "מוצרים שנרקחים באהבה ובמחשבה" הוא לא סתם סיסמה, זה פשוט מורגש על הגוף. עד כאן ההשתפכות ועכשיו קבלו את מה שטלי כותבת על תפיסת הדיאודורנט שלה:

כשאני חולה יש עבורי רגע מובחן שבו אני יודעת שאני מתחילה להחלים: פתאום אני מזיעה. מזיעה הרבה ואז מתהפכת המגמה להבראה.
בני האדם תוכננו להזיע. להזעה יש תפקידים חשובים בגוף, העיקריים שבהם: איזון טמפרטורת הגוף ואיפשור הפרשת זיהומים כמו מתכות ומלחים.
אם כן מהי המשמעות של חסימת בלוטות ההזעה? ברפואות השונות (מערבית, הומאופטית, סינית, אבורג'ינית) יש התייחסות להזעה, וישנה הבנה והסכמה שחסימת בלוטות ההזעה והדחקת זיעה – יכולה להביא להחמרה במצב הגופני (כאבי ראש אסטמה ועוד).
מעניין לדעת שהפרשת בלוטות הזיעה היא סטרילית, הריח האופייני נגרם בעקבות פירוק חומרי ההזעה על ידי חיידקים השוכנים על פני העור (בעיקר בבית השחי) .

כדי להתמודד עם ריח הזיעה (שאגב משתנה בהתאם למצב הורמונלי/תזונה/מתח ועוד) קיימים בשוק פתרונות שונים: התכשירים השכיחים ביותר על המדף הם Antipersperspint – מונעי זיעה. הם מונעים או מקטינים את הפרשת הזיעה על ידי סתימת בלוטות הזיעה החומר השכיח לשם כך הוא אלומיניום כלורי או אלומיניום זירקוניום. כיון שמצאו שחומרים אלו משנים את פעולת הגוף ולכן הם מוגדרים כdrug ע"י הFDA

מחקר משנת 2005 מצא שלאלומיניום כלורי רעילות גנומית – כלומר הוא יוצר שינויים בתא. מחקר זה העלה את הצורך לבדוק את הקשר בין ספיגת חומרים אלו לסרטן השד, שמתחיל לרוב בצד הקרוב לבית השחי. מחקר משנת 2007 בחולות סרטן השד מצא קשר בין ריכוז גבוה של אלומיניום ברקמות הקרובות לבית השחי לסרטן השד. אבל את זה כבר כולם יודעים ומחפשים דאודורנט ללא אלומיניום.
חלק מוצאים פתרון באבן- אבן מינראלית הנחשבת דאודורנט טבעי ואכן יש בה מינראלים כמו אלומיניום וגופרית…..
קיימים בשוק גם דאודורנטים ללא אלומיניום, אך אלומניום אינו ה"בעיה" היחידה בדיאודודורנטים כמעט בכל מוצרי הקוסמטיקה שעל המדף (בסופר פארם וגם בבית…) משתמשים בפרבנים (כגון: מתיל, אתיל, פרופיל פרבן ועוד) אלו הם חומרים המשמשים בקוסמטיקה בעיקר כמשמרים ושבשנים האחרונות גוברת המודעות לסכנות שבשימוש בהם ובעיקר בדאודורנטים בהם משתמשים כל יום באותו מקום. יש מחקרים המדברים על פגיעות מגירויי עור ועד שינויים סרטניים. יש הסכמה שפרבנים הם בעלי פעילות דומה לאסטרוגן והסכמה שלאסטרוגן וחומרים הדומים לו יש השפעה על התפתחות סרטן השד. ועוד לא דיברנו על השפעותיהם של טלק, הנפט, האלכוהול, חומרי הריח הסינטטיים (Fragrance) ועוד, שכולם בעייתיים מאוד ונמצאים בדאודורנטים השונים (לצערנו גם בחלק מאלו שכתוב עליהם טבעי, ואפילו אורגני).

מתוך הבנה שקימות בעיות באופן הפעולה של רבים מהדאודורנטים ושיתכן ויש קשר בין שימוש יומיומי בתכשירי דיאודורנט לבעיות שונות במערכת הלימפה של בית השחי, סרטן השד ועוד, לתפיסתי יש לקרוא היטב את התוויות ולבחור במוצר שמרכיביו עדינים וראויים לשימוש יומיומי, כמו במזון כך גם בקוסמטיקה. העור הוא האיבר הגדול ביותר שלנו, אנחנו סופגים דרכו את מה שאנו מניחים עליו. לכן יש חשיבות רבה למרכיבי המוצרים אותם אנו מורחים יום יום על גופינו ועל גופם של ילדינו.
נכון לעיתים קשה לפענח את טקסט על התוויות, אנחנו מזמינים כל אחד לפנות אלינו לעזרה בפענוח ובהבנת רשימת המרכיבים.
ולמה בעצם אני פה.. כי פיתחנו בלבנדר –דאודורנט טבעי ויעיל שאינו סותם את בלוטות הזיעה אלא מתמודד עם ריח הזיעה באמצעות מניעת התרבות החיידקיים בבית השחי, תוך שימוש עדין בסודה לשתייה ובשמנים אתרים אנטיבקטריאילים.
ואני חושבת שחשוב שכולם ידעו עליו.
בריאות
טלי – לבנדר (מצליח)

ניתן להשיג את הדאודורנטים של לבנדר באתר לבנדר ובית לבנדר בכרכור.
הטור נכתב בהשראת סדרת מאמרים מאת עידו משעל, למאמרים המלאים ולביבליוגרפיה >>

הראה עוד

7 thoughts on “על חשיבות ההזעה ודאודורנטים”

  1. אני שמחה על ההיזדמנות לפרגן לטלי.
    הדאודורנט הוא הצלחה מסחררת מהניסיון האישי וכל מי שמיסביבי!
    עוד המלצה, חשובה לא פחות על הסבון פנים,שווה לנסות באחריות,
    גם מי שיש לו עור פנים חלק.
    מחירי המוצרים ידידותיים לגמרי,
    זהירות או לא מהיתמכרות…

  2. אני מוכרחה להודות בשימחה ופירגון רב שזה באמת עובד (וגם חברה שלי ביקורתית יותר ממני מרוצה מאוד), אצל טלי בחנות המתוקה והכייפית אפשר לקנות גם דאודורנטים וגם כל מיני דברים נהדרים אחרים בדוגמיות שעולות משהו סימלי. אז אפשר לנסות בלי לקחת סיכון (כספי או אחר)

כתיבת תגובה

Close