השימושון

הכתבה על אג'ל בערוץ 10

למי יש טלויזיה ועוד עם כבלים, שאפשר לבוא לראות אצלו את היומן שישי של ערוץ 10?
סוגיה שמצריכה סיעור מוחות אם אתה גר בפרדס חנה. לאף אחד מהחברים שלי אין טלויזיה פעילה. בסוף ל' באה לאסוף אותי ונסענו לאמא שלה, סקרניות לראות את הכתבה על אג'ל בתכנית שישי עם דרוקר ושלח.
מגיעות,
בית יפה, אמא קוראת הארץ וברקע הטלויזיה משדרת קול המוזיקה.
קצת לא נעים להכתים את ההרמוניה הזאת בצלילים של תכנית אקטואליה אבל זה מעניין לראות את הכתבה, אם לא פיספסנו אותה. מעבירות לערוץ 10 ויושבות להביט. יש אייטם מעניין על פרוייקט ססמי בירדן, שבו פיזיקאים ישראלים ואירנים ופקיסטנים משתפים פעולה סביב איזה מאיץ חלקיקים. הכתב כל הזמן דוקר אותם בשאלות על הפוטנציאל הגרעיני של הפרוייקט.
אפשר לייצר שם אור מלאכותי ברמה גבוהה וזה ישר נראה לי כמו מערכת שיכולה לשרת התיישבויות על כוכבים אחרים, כשכדור הארץ יקלע למשבר. אולי ב- 2012 אולי אחר כך. זאת תמיד מחשבה שמלחיצה אותי, לחיות בלי אור שמש טבעי.

אחר כך יש עוד כתבה על קטסרופה משפחתית של מישהו ואז יש קדימון לכתבה על אג'ל,
אבל לפני זה פרסומות:
(אתם מוזמנים להיכנס ללינקים כדי להבין איך זזים תהליכים שיווקיים במשק)

הכוח השחור! זועקת הכותרת המעוצבת ועל המסך מופיעה חבורת שמנים בריאליטי מהגהנום.
פרסומת לאורנג',
פרסומת לקופת גמל, "כי לעתיד שלך מגיע לא פחות מאקסלנס"
(אגב אקסלנס – אקסלנס נשואה היא היום אחד משלושת בתי ההשקעות הגדולים ביותר. בשנת 2004 היה היקף הנכסים המנוהלים שלה כ-8 מיליארד ₪, וכיום הוא עומד על 43 מיליארד. מספר הלקוחות שלה היה 20,000, וכיום יש לה למעלה מחצי מיליון לקוחות. מנכל אקסלנס ערן יניב מסביר את הגידול העצום בהבנה שסיכויי הצמיחה נמצאים בשוק הריטייל, ובהחלטה להגיע לשוק זה מהכיוון של המותג. "אני מאמין שבסופו של דבר אנשים לא מבינים בפיננסים, ומחפשים על מי לסמוך. הבנתי שהיכולת שלנו לשכנע את עם ישראל שאנחנו אלה שיכולים לקחת אחריות על הכסף שלו ועל העתיד שלו תגיע רק אם אנחנו נבנה מותג שנתפס כהזדמנות מאוד טובה, בלי התפשרות מינימלית בנושא של אמינות וביטחון")

פרסומת לחנויות הנוחות של פז – רואים שם אנשים שקצב החיים המהיר גורם להם לדלג על ארוחות (איזה עז) והפיתרון המוצע הוא סנדוויצ'ים עם נבטים שאפשר לקנות ולאכול על הדרך
פרסומת לנסטי של נסטלה (משווק ע"י קוקה קולה)
פרסומת לייעוץ פנסיוני של מגדל חברה לביטוח
ג.יפית עם שלוש בנות פלקטיות ("והכי חשוב: רזות!") שמדברות על מוצר דיאטה שאפשר לקנות "רק בסופרפארם"
בזק 014 מתחייבים לשיחות הכי זולות לארגנטינה (בסקייפ זה בחינם, או יותר זול)
איבגי עוזר לעוד כמה סוכני ביטוח עצמאיים לאבד לקוחות לטובת 9 מיליון
תפוצ'יפס משמן זית
מלצר ששונא את העבודה שלו בפרסומת לחישגד ("לא תוכל להפסיק לעבוד אבל לפחות תגשים חלום קטן") (באמת תודה)
הכתם הורוד של קליה שמנצח את כל הכתמים
כוכבי השנה של ישראכרט (פריט שני ב- 19.90)
קדימון לקרב סכינים ביום שני בתשע וחצי
קדימון לטקס הפתיחה של יורו 2008
ובחזרה לאולפן
דרוקר מציג את הנושא: "מין ג'ל ויטמינים שמופץ לא בדרכים הרגילות אלא במין שיטת פירמידה וכולם חולמים להתעשר, והסיפור מסתבך ומתנהג כמו איזה דת חדשה".
ואז עולה כותרת "הרשת" ומתחילה מוזיקה חשודה.
שלושתנו יושבות מול הטלויזיה ומתחילות לצפות בכתבתה של נטלי ברדה.
אמא של החברה, אישה משכילה, עצמאית ודעתנית, חוטפת חלסטרה ממה שהיא ראתה. ואם היא, שאמונה על קריאה וצפייה ביקורתית ממהרת לקנות את האופן המעוות שבו הוצגו הדברים בכתבה, ורק אחרי דיון ארוך ומעניין מסכימה לראות מעבר למניפולציה הטלויזיונית הסנסציונית, זה מעציב.

ישבתי אתמול על הכתבה הזאת פריים אחרי פריים, נותנת דרור לקולנוענית ולתחקירנית שבי.
התלבטתי אם להגיב אבל במהלך השבת פגשתי אנשים ששאלו אותי: "נו? ראית את הכתבה בערוץ עשר?" ובגלל שאני משתפת אתכם כבר שנתיים בתהליכים שעוברים עלי במעבר מעסק ביתי רגיל לעיסוק בשיווק רשתי, זה נראה לי מתבקש.
זה יהיה קצת ארוך אבל חשוב להבין איך הדברים עובדים.

הדבר הראשון שנאמר בגנותה של אג'ל היה שהיא "מפיצה את המוצר לא בדרכים הרגילות". זו באמת סיבה טובה להשמיץ, במיוחד כשאתה גוף מסחרי כמו ערוץ 10, וכל המפרסמים שלך הם חלק מ- 19 המשפחות שחולשות על המשק הישראלי. תיכנסו לקישורים בכל אחת מהפרסומות ותנו את הדעת על איך מתנהלים כוחות השוק האלו. הייתי שם כשהייתי קופירייטרית ורתמתי את הכתיבה שלי לקידומם. משהו שהפסקתי בעקבות עלון לאקמולי שהתבקשתי לכתוב, ואחד המסרים שהופיעו בבריף היה לעודד הורים לרכוש תרופה בטעם ענבים כדי להוריד חום, כדי שהילד ישן בלילה ותוכלו להגיע לעבודה למחרת בשקט. הייתי אז בהריון עם פוטי, קוראת באופן טבעי ומגבשת לעצמי אג'נדה שלא הלכה טוב עם המסר השיווקי הזה. העלון הזה היה הקש ששבר את גב הגמל.

אז מה היה שם בכתבה? אימון של יאיר בר לב. אימון אינטימי, השתתפתי פעם באחד כזה ופגשתי את עצמי פרונטלית. ככה. בלי מבוכה, עם רצון לצאת מתפקיד המתבוננת ולקפוץ למגרש. להתפלש בתהליכים ובמנגנון האנושי. בלי לפחד להיות פתטית כי מה שיפה בתהליכים סדנאיים – מכל סוג אגב – זה שאו שאתה נכנס למגרש או שאתה נשאר בטריבונה ומפספס את החוויה. זה לא היה לי פשוט, לעשות את התנועות ומשם להגיע לגרעין. להסכים לקבל סביבה תומכת, לרקוד את זה, אחרי שנים שבהן הסתובבתי בעולם עם מצלמה, שבויה באזור הנינוחות שלי כמתבוננת נצחית.
נסו להכניס מצלמה לחדר שבו מתקיים תהליך של חקירה בנוסח ביירון קייטי. סביר להניח שיש מי שיראו בארבע השאלות תהליך מקומם שמוביל את האדם למקום ידוע מראש. מה זה המקום הזה? אחריות אישית.
וזה מה שאני בחרתי לפתח דרך העבודה שלי באג'ל, אחריות אישית על המצב הכלכלי שלי. ביום שבו היחסים שלי עם האיש מהבנק נהיו רגשיים מידי הבנתי שהגיע הזמן לשינוי. וכל שינוי מתחיל בחקירה. ומסקנות החקירה לא עוזרות בלי תחזוקה שוטפת, על רטוב, באופן יומיומי לאורך זמן.

"מה גורם ל- 17,000 ישארלים להתעורר באמצע החיים ולחפש דווקא באג'ל את חלום ההצלחה והעושר המהיר?" שואלת ברדה בקריינות, ומביאה את פרופ' יהודה שנהב כעלה התאנה האקדמי של התחקיר הטלוויזיוני הפסוודו מעמיק. שנהב הפך לדמות מוכרת בישראל, בין היתר, עקב פעילותו החברתית, והיותו ממייסדי הקשת הדמוקרטית המזרחית. "הקשת" היא תנועה חברתית שנוסדה ב-1996 על ידי צאצאי עולים מארצות ערב והמזרח בישראל, המגדירה עצמה כתנועה חוץ-ממסדית, ואשר פועלת לצמצום פערים בחברה הישראלית (מתוך וויקיפדיה). והנה שנהב משתף פעולה עם אותה אליטה כלכלית ופוסל על הסף את התנועה החברתית שאג'ל מובילה. שנהב, עם על הכבוד לעשייתו, הוא סוציולוג. לא פרופסור לכלכלה. עצוב לראות איך הוא נפל בפח ומיהר להתייצב להתראיין לכתבה בלי לבדוק לעומק על מה הוא מדבר. בטח אמרו לו "בוא תן ספיץ' על פירמידות". אז הוא בא. אמון על קול המקופחים, המנוצלים, שכל מה שיודעים לעשות זה לזעוק כנגד הממסד. הוא אומר:

"עזבו את העבודה השכירה, אל תיסעו ברכבת כל יום. אתה תעבוד 8, 9, 10 שעות ביום ולאן תגיע בסופו של דבר? מקסימום תגיע לדירה של 2 וחצי חדרים במודיעין. אבל זה לא מה שאני רוצה! אני רוצה הרבה יותר מזה. זה המשבר של העבודה בחברה הגלובאלית. אנשים מבינים שמעבודה אי אפשר להתעשר. מצד שני הם שומעים סיפורים פנטסטיים על התעשרויות, סיפורים פנטסטיים על פריצה, התגנבות יחידים, אל תוך איזה מקום שהוא אף פעם לא היה שלך, והתגנבות היחידים הזאת נורא מוצאת חן בעינינו, כולנו רוצים להיות שם"

נכון פרופ' שנהב. כולנו רוצים להיות שם. אפילו אתה, אם להסיק מתוך הפעילות החברתית שאתה מוביל. ובצומת הבחירה הזאת יש שתי אפשרויות. ללבוש את תפקיד הקורבן ולפעול בערוץ ההפגנות והעצומות, או לעשות מעשה ולהתחיל את השינוי מבפנים. באופן שבו כל אחד לוקח אחריות על חייו. ובשינוי כמו בשינוי, נדרשת משמעת עצמית עקבית, לא רק הבלחה פוליטית פעם ברבעון. ואחד הכלים לתרגל את זה ולהפנים את זה ולהטמיע בתוך המערכת סט של אמונות חדשות זה להתחיל להתאמן. וזה מה שהכתבה מראה. קבוצה גדולה של אנשים עוברים אימון. אגב, אימון שהוא לא חובה בדרך האג'לית. אימון שהוא פועל יוצא מכך שבקבוצה הישראלית יש הרבה מאמנים אישיים. טרנד שהוא לא ייחודי לאג'ל.

אני יכולה לכתוב עוד הרבה על העריכה המגמתית, על זויות הצילום, על הבחירות המוזיקליות, על הוצאת דברים מהקשרם. באמת, עברתי על הכתבה אתמול שוב ושוב וראיתי איך היא בנויה. אבל אני רוצה להתעכב על הנושא המהותי. על הפריז פריים שבו רואים אנשים מתחבקים בשמחה והמצלמה עוברת לפרופסור שנהב, שמתבונן בסיטואציה מבעד למוניטור וחש מבוכה לנוכח הפגנת הרגשות הזאת. מי שלא חווה את זה לא יכול להבין איך זה ללכת הליכת מלאכים ביחד עם מהנדס בן 50 מנצרת, חבר באג'ל, שמרשה לעצמו להיות מלוטף ואהוב בסיטואציה ניו אייג'ית לעילא. וזה מביך את שנהב, שאין לי מושג מתי בפעם האחרונה הוא הרשה לעצמו להתמסר, להשתטות, לצאת מהתדמית הרצינית של הפרופסור התורן שהמספר שלו מופיע בספר הטלפונים של כל תחקירן בטלויזיה. קוראים לו, נותנים לו אמת חלקית, מראים לו אנשים מתחבקים ומצלמים אותו מזדעזע ואומר: "זה לא יאומן, זה פשוט…כמה אנחנו פתטיים. זאת שיטה. זה אמצעי לייצר אשליה אדירה, גל של התעשרות עתידית וגם של חברה חלופית, חברה אלטרנטיבית, רשת שיכולה להכיל אותך, שאתה יכול לדבר בתוכה"
ואני שואלת: מה רע?
אני, רונית בר אילן, אישה מזרחית, אמא חד הורית, מוצאת במקום הזה שפע של כלים להתפתחות אישית. מתחילה להרגיש את הרווחה הכלכלית שהיא תוצאה של מינוף. לא פגשתי עוד שום גוף ציבורי שיכול להביא אותי למקום הזה. ולא אכפת לי שזה נראה לך פטתי ממקומך שבטריבונה. לא אתה משלם לי את שכר הדירה ולא את החשבונות.
כשאתה חורץ ש"הפירמידה הזאת תמיד קורסת כי זה ברור שהיא תתפרק, וכשהיא תתפרק אלה שלמעלה יקטפו את הפירות ואלה שלמטה פשוט יאבדו את האשליה וגם את ההשקעה הבסיסית שלהם" אתה מדבר מתוך בורות. בניגוד לפירמידות, שהן משחקי כסף לא חוקיים, תעשיית השיווק הרשתי היא תעשייה לגיטימית. אם היית עושה שיעורי בית היית מגלה שבשיווק רישתי ישנם מספר סוגים של חברות ולא כולן פירמידות או חברות שנופלות אחרי 1-3 שנים. כל החברות הוותיקות הגדולות הן חברות שקיימות בשוק כבר עשרות שנים (הרבלייף – בת 35, AMWAY בת 50 שנה), מעסיקות עשרות מיליוני מפיצים ומחלקות מיליארדי דולרים למפיצים.

לא עשית שיעורי בית מר שנהב, ובזאת שיתפת פעולה עם כוחות שוק דורסניים בהרבה. שפכת חומצה על זרעים זעירים של תקווה אמיתית, בת מימוש, של הרבה אנשים שעכשיו יהיה להם אתגר גדול יותר להסביר את הבשורה של אג'ל. לא התייחסת לאג'ל עצמה – חברה ששברה את כל השיאים העולמיים של כל חברות השיווק הרישתי עד כה. חברה עם מוצר פורץ דרך שמשפיע וישפיע על בריאותם של מיליוני אנשים. לא התייחסת להזדמנות החד פעמית שאנחנו הישראלים קיבלנו להיות בין 10 המדינות הראשונות שנפתחו בעולם, דבר שלא קרה עד היום בתעשיית השיווק הרשתי. לא התעכבת על ההובלה הישראלית הבינלאומית הבאה לידי ביטוי בהיקף המכירות העולמיות ובהשתלבות בין מקבלי ההכנסה הגבוהה בחברה. לא צוין פוטנציאל התרומה של אג'ל לכלכלה ולחברה הישראלית. לא ניתנה סקירה של האלטרנטיבות המוצעות – להמשיך להחליף זמן בכסף? לצמצם חלומות לגודל הכיס? לתמוך בשיטה בה מספר מאוד מצומצם של אנשים גורפים את עיקר ההון ושולטים על הכלכלה הישראלית?

אבל כל זה עוד מילא.
הדבר הכי עצוב בכתבה בא לידי ביטוי בקריינות של ברדה, לקראת סיום הכתבה:

כשמביטים באנשים הללו קשה להאמין שכאן אצלנו, במקום בו ציניות וספקנות הן חלק מהשיגרה, תופעה כזו מצליחה לשגשג. ברור שלא כל החברים ברשת מאמינים שהם אג'ל ואג'ל זה הם וחלקם אפילו ירוויח כסף או משהו אחר בדרך, אבל בכל זאת, מבהיל לגלות כמה אנחנו צמאים לחום, אהבה וחלומות, עד שחלק מאיתנו עוצמים את העיניים לרווחה ורוקדים לצלילי חליל מזוייפים של מישהו אחר

מבהיל לגלות כמה אנחנו צמאים לחום, אהבה וחלומות?
הלו גברת ברדה, את קולטת מה את אומרת שם בקריינות?

ובחזרה לאולפן.

שלח ודרוקר מתלוצצים ודרוקר אף מגדיל לעשות וזורק בדל אינפואמציה שקרי על מעמדה המשפטי של אג'ל. תרשה לי לדייק את העובדות, כתבנו הזחוח שבאולפן: לקראת תחילת פתיחת ישראל, כאשר עדין לא היו מוצרים בישראל, פנה מנכ"ל אג'ל ישראל, מיוזמתו, ליועץ המשפטי של הממשלה כדי לבדוק האם ניתן ליצור הסכם מיוחד עם המפיצים הפוטנציאלים, למרות שהמוצרים באותה תקופה עוד לא הגיעו לארץ. תשובתו של היועץ לאג'ל הייתה שחלוקת בונוס על הצטרפות (ולא על קניית מוצרים) עלולה להצטייר כפירמידה. ברור שקביעה זו אינה רלבאנטית לחלוטין לגבי מצבה של אג'ל כיום. יותר מזה – בכתבה הוצגה דיאגרמה בה אדם משלם כסף עבור האפשרות להיות מפיץ. וזו כבר עילה לתביעת דיבה, שכן אדם שמצטרף לאג'ל משלם על מוצרים, לא על זכות קיקיונית להפיץ רעיון. חבל שמערכת התכנית לא טרחה לבדוק לפני התאמת העובדות לתסריט סנסציוני נתון מראש.

ואז בא עופר שלח ומילמל את השורה התחתונה, ועל זה מגיעה לו נשיקה:

בגילי המתקדם אני הרבה דן ביני ובין עצמי במכניקה של האומללות בחברה שאנחנו חיים בה. באמת, אתה יודע, מין מנגנוני ענק, חלקם שיווקיים, שמתעסקים עם זה. שמוכרים לך את התחושה שהחיים הם בכלל במקום אחר ואתה תמיד יש לך פיתרון שהוא מחוץ לך. אם תשנן מנטרות או אם תקרא ספרים שקוראים להם 'האור' או 'התשובה' או כל מיני כאלה. האמת, המכניקה הזאת עושה אותי אומלל מאוד. אגב, תשאל את עצמך עד כמה אנחנו עוסקים בשיווק של זה.

ואז הם עברו לפרסומות.
שמי מממן אותן? תנחשו.

***

יום אחרי ואני ממשיכה לעבוד. פתחתי את מושבה חופשית כבמה לעוסקים עצמאים ובשנתיים שעברו מאז השקת האתר אני מבינה שעסק שאין בו מינוף מייצר בעיקר הישרדות. אני רואה עסקים קטנים קורסים, עצמאים מתפשרים והולכים להיות שכירים. וזה עצוב לי.
אני רונית בר אילן ואני חולמת. ובחרתי באג'ל כפלטפורמה שמאפשרת לי להגיע להגשמה עצמית, חירות כלכלית ויצירת עולם טוב יותר עבורנו ועבור הדורות הבאים.
הצ'ק שסגרתי במאי יהיה בסביבות 8000 ש"ח וזו רק ההתחלה, וזה קרה בזכות התיזמון ובזכות עבודת צוות מהסוג הגבוה ביותר. לא לקוחות כי אם שותפים. וכל אחד אחראי על האירגון שלו וביחד אנחנו הולכים בשמחה את הדרך.
החלום שלי הוא לחבר בין אנשים, ליצור מקום ותדר של שמחה ואנרגיית מפגשים קוסמיים בין אנשים, ריפוי ברמת התא ושיבה הביתה למקום העמוק באהבה ובלב פתוח. העבודה באג'ל מאפשרת לי להגיע לשם מתוך רווחה. באהבה, לא בפחד.

ניסים אמון כותב בהגיגיו, בסוף התרגום שלו לטאו טה צ'ינג, את השורות הבאות:

כדי לרכב על הגל של הטאו יש ללמוד תחילה להקשיב. כדי להקשיב באמת צריך להיות פתוח. כדי להיות פתוח, צריך להיות במנוחה. כדי לנוח צריך שלא יהיה פחד. כדי שלא יהיה פחד צריך לסמוך על החיים. כדי לסמוך על החיים, צריך להתמסר לאהבה. כדי להתמסר צריך אומץ. אבל רק הגיבור האמיתי אמיץ מספיק כדי להתמסר. לכל השאר קל יותר להילחם.

תודה לערוץ 10 שבזכותו אני כותבת ומפרסמת את השורות האלה במושבה חופשית.
כבר הרבה זמן רציתי לכתוב את התהליך שלי באג'ל והנה הגיעה ההזדמנות.
אני מזמינה את האמיצים שבינכם לדלג בקלילות מעל כל ציניות וספק בדרך להגשמת החלומות שלכם.
לא יודעת באיזו דרך תבחרו, כל אחד והבחירה החופשית שלו.
רק אל תפסיקו לחלום.
כי בלי חלום של איש הוזה אחד לא היתה קמה פה מדינה.

הראה עוד

59 thoughts on “הכתבה על אג'ל בערוץ 10”

  1. בנות, עם כל האהבה, ויש אהבה, אתן בריגש שחבל על הזמן. קראתי את כל ההתכתבויות מתחילתן, מאלף, אגב. לא שמעתי את אורי "משתלח" ואו "מגדיש את הסאה", והקשבתי טוב.
    אני מניחה שזכותו לכתוב את דעתו גם על דברים שהוא לאו דווקא מתפרנס מהם וטוב בלעשות אותם, כפי שזו גם זכותי (ואני מאמינה גדולה ב"איש במלאכתו יעסוק" וב"איש בעבודתו יתפרנס" כך שזה לא ממקום אוהדמתנגד אג'ל). אכן גם אני חושבת שאחת מיפעותיו של האתר היא היכולת לכתוב ולהגיב איך שנראה לך על מה שנראה לך, גם אם הוא גולת הכותרת של בעלת האתר.
    לגבי איל עמית, גם לי הוא היה יותר מידי…סורי

  2. גם אני מתרגל המתנה. ראשית ברצוני לענות לעמלמול. מעולם לא ראיתי את מושבה חופשית כבלוג פרטי. ראיתי אותו כאתר קהילתי שנועד לספק אנפורמציה לוקאלית, לחבר בין אנשים, לאפשר פירסום ובמה לדעות שונות של אנשי המקום. העובדה שמושבה חופשית היא עסק מסחרי השייך לאדם המתפרנס ממנו, שימחה אותי. חשבתי שלמרות שהעסק שיך לאדם פרטי הוא נועד להיות חופשי במובן זה שהוא פתוח לדעות שונות ולדיונים חופשיים.
    מהפעם הראשונה שנחשפתי לאתר ניסיתי לעודד את רונית וחלקתי איתה את דעתי הטובה על האתר שהקימה. יכולות הכתיבה המרשימות שלה והבחירות האסטטיות של העיצוב משכו אותי להכנס אליו ואף להפוך אותו לאתר הבית שלי.
    הפעם הראשונה שהעניינים התחילו לחרוק הייתה פרשת הטור של אייל עמית. שם התחלתי להרגיש קצת חוסר אובייקטיביות בניהול האתר. אולי טעיתי.

    הטענה שאני פוגע במקור פרנסתו של בעל הבלוג לא נראת לי תקיפה. אג'ל הוא עסק נפרד ממושבה חופשית. בעל האתר התחיל לדבר עליו ונראה לי שלכולם זכות להביא את דעתם. אני לא חושב שהכפשתי, אמרתי את דעתי בצורה נוקבת ונחרצת (אולי מדי).
    חשבתי שרק את חושבת שאינני רצוי כאן אך מכיוון שרונית אומרת שהיא מסכימה אם הדברים שכתבת אני מבין שזה נכון. חבל לי שכך הם פני הדברים. אני אוהב את האתר ואוהב את האנשים.
    בנוגע לפגיעה במירקם העדין פה. מבחינתי המרקם הזה כולל חופש ביטוי. נכון שחשובה השפה בה משתמשים והשתלחויות גורמות לתחושות שאינן נעימות. אולי חטאתי בכך אבל אינני בטוח.

    רונית, אני מאמין לך שאי פירסום דברי איננו מכוון. אינני יודע בכמה רצינות טענת שהאתר הזה הוא ישות בפני עצמו ושמסנן הספאמים החליט אולי שגדשתי את הסאה. בתור מתכנת מחשבים אני יכל להגיד שלפעמים יש לתופעות האלה הסברים פחות מיסטיים ושאפשר לתקן אותם.

    אני מזדהה עם כל מילה שכתבה עדי מעלי וחושב שהיא ניסחה את הדברים נפלא.

  3. עדי, לקח לי כמה ימים להגיב למה שכתבת, כי האינטסינקט הראשוני שלי היה לשלוף ציפורניים נוכח השורה התחתונה שלך ולומר (כמו שד"ר דוליטל אמר לאחותו שאיימה עליו שאם הוא לא מעיף את התנין אז היא עוזבת את הבית והולכת להתחתן): "אז שהעניין שלך באתר יקטן, אין לי מה לעשות עם זה, סעי לשלום".
    מזל שאני עובדת על הריאקטיביות שלי ולא שולפת ישר..

    כשאדם עושה משהו, כל דבר, במיוחד כזה שכרוך בלתת שירות, הוא חשוף להרבה דעות ורעיונות של אנשים, שהרבה מהם מתנהלים ב"תודעת לקוח" קרה ואפילו קצת אכזרית. כשהקמתי את מושבה חופשית אז בשנה הראשונה הייתי בעיקר בענייני כתיבה. פשוט כתבתי וכתבתי ולא טיפחתי במיוחד את נושא השיווק והפרסום באתר. זה הכניס אותי למצב כלכלי לא פשוט, שהצריך היערכות מחודשת.

    אני יכולה לומר לך שיש בין הגולשים באתר אנשים שמה שבעיקר מעניין אותם זה הכתיבה שלי , וגם הם כמוך – אם אני לא כותבת אז העניין שלהם באתר קטן. נדרש פה איזון עדין, איזה פיין טיונינג על בסיס יומיומי. אם ניקח בחשבון שאנחנו חיים בתקופת מעבר, שבה הרבה מבנים כלכליים וחברתיים מתפרקים ומתחברים מחדש, ושרוב האנשים שאני מכירה רוצים וצריכים יותר זמן כדי לעבד ולעכל את שינויי התדר ולעשות את העבודה בכל הרמות – אז נדרש גם פיתרון חדש. ואני מצאתי את אג'ל כפיתרון כזה, ולטווח ארוך. בשבילי חופש זה לא רק חופש ביטוי, כי מה עוזר לי חופש הביטוי מול האיש מהבנק? אני מתכוונת לחופש עמוק, שכרוך ברפואה מונעת (כמו אצל הסינים) ומספק לגוף שלי את הכלים שדרושים לנשיאת גוף האור (אצות, ויטמינים ואנטיאוקסידנטים) וגם בונה לי חירות כלכלית צעד אחרי צעד. כדי שאמשיך להיות חופשית מול קרנות הפנסיה והממסד הרפואי גם כשאהיה בת מעל 70. ואני בהחלט מתכוונת לחיות חיים מלאים, בריאים, מוגשמים ומספקים.

    כשהצטרפתי לאג'ל לא עשיתי את זה כי קסם לי לרוץ בביקיני לבן על חוף אקזוטי ולנסוע בלמבורגיני מוזהבת. הסיבה שבגללה העזתי לתת מבט אמיץ במודל כלכלי שעד אז נתפס בעיני כ"מקצוע ללוזרים" במקרה הטוב וכ"פירמידה" במקרה החשדני היא שאני רוצה מספיק כסף פשוט כדי לחיות בכבוד ולכתוב בנחת.
    לתת לגלים המשתנים של המציאות לשאת אותי בקלות ובלי יותר מידי טלטלות ודרמות על בסיס כלכלי. ואני יודעת שרוב השותפים שלי באג'ל מונעים על ידי אותו הרצון. ומדובר באנשים אהובים ויקרים, שלא מתנים את הפעילות שלהם במה שאני עושה או לא עושה, שמקבלים אותי כמו שאני.

    למה אני כותבת על זה באתר? כי בתור מי שמפעילה עסק ביתי, כמו רבים מאיתנו, אני מחוייבת לשקף לקהל הקוראים של האתר גם את הפן הזה – אין יוצרים שינוי בתוך מציאות משפחתית כלכלית, ולא מתוך צמצום אלא מתוך יצירת יש. ומה לעשות – לפעמים זה גם מושך אש.
    אז בשיח שלי על אג'ל אני בעצם יוצרת מצע שבו אני משתפת בכנות במסע שלי, ומי שבוחר להביט במציאות חייו הכלכלית והאישית ורואה בנתיב שבחרתי מקור להשראה ולשותפות יכול לפנות אלי. אחרי הכל לא סתם בחרתי לקיים את מושבה חופשית על בלוג, שהוא פלטפורמה אישית יותר במהותה.

    תודה על ההשתתפות בדיון.

    .

  4. אני עוקבת בענין אחרי הדיון כבר מספר ימים. אציין שאני נטולת אג'נדות אישיות באג'ל, והעניין שלי קשור יותר לחופש הביטוי. מפריעה לי ההשתלחות במי שמציג דעה שלילית על אג'ל. כל הדיון התחיל מהטיעון לפיו הכתבה הטלויזיונית הראתה תמונה שקרית ומוטה על אג'ל כתוצאה מאינטרסים כלכליים נסתרים . משום כך יש בעיני טעם לפגם בהתנגדות למי שמעז לפרסם כאן דברים הפוגעים באינטרס הכלכלי של בעלת האתר. אני אוהבת מאד את האתר דווקא משום החופש שהוא מייצג (שם האתר, מערכת התגובות החופשית ובכלל הרוח הנושבת בו). הרגישות והדאגה של אדם בקשר למקור פרנסתו היא בודאי מובנת, אך ברגע שהאתר הפך לבמה להצגת אג'ל- לטעמי יש מקום לכל קשת התגובות (לפי חוקים החלים על כל כתבה אחרת המתפרסמת כאן). אם אין מקום לכל קשת התגובות – כדאי להימנע מהצגת אג'ל לחלוטין באתר (בעיני זו דרך טובה יותר, אשר שומרת את המרחב התקשורתי נקי יותר ומפרידה בין אינטרס כלכלי ותקשורת). יש כאן איזון עדין- בין תקשורת חופשית ובין אינטרסים כלכליים . מושבה חופשית היא לא אתר ציבורי, אולם היא אתר טוב ומוצלח וכובש את קוראיו משום הרוח החופשית שבו . אם זו תאבד – העניין (לפחות שלי ) בו יקטן.

  5. תודה עמלמולה, שמת את זה במילים הרבה יותר ישירות ומדוייקות ממה שהעזתי אני.

    ובאשר לך אורי – סו הלפ מי גוד – לא צינזרתי את התגובות שלך עם הלינקים. הן פשוט לא הופיעו אפילו כממתינות לאישור. יתכן שהן הגיעו ישירות לאקזימט (מסנן הספאם, למי שלא בקיא בטרמינולוגיה). לא בדקתי. האתר הזה הוא ישות בפני עצמו, וכנראה שגדשת את הסאה, כי את הלינקים של נעה הוא כן הכניס ואפילו אוטומטית. מעניין.

    אני מציעה שבמקום לשפוך את חמתך על אג'ל תפנה את האנרגיה למה שאתה עושה מצויין, בהתמסרות ובלי אגו, כלומר נותן שיעורים פרטיים ומפתח לומדות במתמטיקה, יוזם ומקדם יוזמות קהילתיות מבורכות כמו שבילי אופניים במושבה. אני בטוחה שזה יביא לך סיפוק גדול יותר וכמובן, גם פרנסה. בהצלחה.

  6. מכמה סיבות פשוטות
    האתר הוא פרטי ובידו של בעליו להחליט מה יפורסם בו
    נמצאת מכפיש באופן עיקבי את מקור פרנסתו של בעל האתר
    נתבקשת בנימוס מספר פעמים לחדול ולא חדלת מהכפשה זו.
    פגעת במירקם העדין והנעים שבעל האתר יצר ע"י ההתבטאויות שלך
    והפכת את עצמך לפרסונה נון גראטא.
    ניצלת לרעה את הבמה שניתנה לך.
    שכחתי משהו??…

  7. אני חושבת שקוראים לי נסלי ברדה לא נטלי
    אבל אני לא ממש מבחינה בין זה עם הקרחת לזה עם המשקפיים ,לא בשמם בכל אופן.
    מכירה מיקי מכירה יעקב ויש את היפה שיושבת לבד יונית.
    יותר מידי שמות
    כמובן שקראו לי מהר מהמטבח לצפות בכתבה
    נו שויין . לא שווה תגובה .
    אבל
    נדמה לי שקוראים לה נסלי
    אולי היא הבת של נסטלה מהקפה שבשוויץ?? הייתי שם בעיירה שקוראים לה וה ויי

  8. גם אני ראיתי.

    יכל להיות שהכתבה לוקה בבעיות הרגילות של התקשורת המודרנית – היא עסק. מטרתה למכור ולאו דווקא לחקור. יש טישטוש בין דיווח לבידור.

    למרות זאת, אני חושב שהכתבה חשובה. אג'ל היא באמת תופעה מאוד שלילית בעיני. במיוחד חורה לי שהיא נפוצה בקרב האנשים המתמרדים בשיטה הכלכלית הקיימת. גם אני רואה את עצמי כירוק (במובן הפוליטי) מבחינה כלכלית. אני מזדהה עם דברים שמייצגת התנועה הירוקה וכתובים ב – ecowiki הישראלי. דווקא בגלל האמונות שלי אני כל כך מתנגד לאג'ל. יש בפרדס חנה הרבה דברים נפלאים שפועלים בכיוונים אופטימיים: קואופרטיבים אורגניים, שיקשוק (ז"ל), מסה קריטית, גני משחקים בשיתוף הקהילה, שוקי החלפות, אומנים במושבה, מושבה חופשית ועוד. דווקא אג'ל היא מגמה הפוכה: שיווק אגרסיבי ואחיזת עיניים. עיסקי אוויר מרוכזי כסף והונאה.
    אג'ל היא פרמידה במסווה של שיווק מוצר. כבר כתבו את זה יותר טוב ממני. אתן את הלינק בתגובה הבאה (כל תגובה המכילה לינק ממתינה לאישור במושבה חופשית)

  9. אף פעם לא ראיתי מוצרים כ"כ מושלמים, שעזרו לי ב4 בעיות
    ממבט של אדם חרדי אין שיטת שיווק יותר טובה משר"ש (כן זה מופיע בתלמוד)
    ואין דבר יותר טוב להתעסק אתו מאשר בריאות (ההשקעה הכי טובה בחיים היא השקעה בחיים)
    הן מבחינה בריאותית הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברותית (כל חבר שלישי סובל ממשהו)
    כמובן שהדבר הכי גרוע לדעתי זה השטיפת מח של הטמבלויזיה
    צה וראה מי יותר שלו ורגוע!!
    catzvi@gmail.com

  10. ברור שיש ביקורת על ערוץ 10 מוצר בינוני נחות ומרדים בהחלט לא תוסף בריאות
    לפני אג'ל – ושיטותיה- ואני לחלוטין לא שם – יש הרבה סחי שראוי לנגב מעל השמשה הקדמית דרכה אנחנו רואים את העולם ..ובמיוחד ראיה קצת יותר בקורתית של המדיה- לא תזיק. . מי שצורך תוספי מזון – שיבדוק את הסחורה- כל סחורה ומי שצורך מזון גם הוא מן הראוי שיבדוק את הסחורה, מי שתוקף את השווק הרשתי שיואיל לקרוא קצת לפני שהוא מנפנף בפרמידות – הרי ברור לכולם שלא כולם מרוויחים ,צריך לעבוד קשה ולהתמיד כדי להרוויח , השאלה היא – לא אם מעט מרוויחים והרבה לא -אלא מה ההזדמנות – האם היא שווה ? האם רק אשכנזים צפונים בעלי תואר וגיפ יכולים להתברג או גם מזרחית חד הורית ? שמדורגת בסולם ערוץ 10 אי שם בתחתית הליגה..לא משנה כמה מדהימה מוכשרת וחריפה – אחד היתרונות הגדולים ן בשיטה הוא שוויון ההזדמנויות לכל אחד ואחת ללא קשר למוצאו/ה השכלתו/ה החברה משקיעה בכולם את הסדנאות והאימון מי שלוקח/ת את ההזדמנות יכול להרוויח . מי שלא , לא ירוויח אבל גם לא יפסיד את תחתוניו ,, יתרון נוסף זה היחס בין ההשקעה לפוטנציאל ההצלחה – ושוב זה תלוי בכמה תשקיע עבודה – זה נכון תמיד רק שלבנות עסק לבד עולה פי כמה וכמה…והסיכון הרבה יותר גדול ולא כל אחד יכול …
    כל הרשתות של המותגים עובדות בשיטה דומה יש רשתות שמצליחות בגדול ויש שנופלות – אבל אף אחד לא יגיד שזאת לא שיטה טובה- לפחות לא בעל הרשת…..וכולנו שצורכים את מוצרינו וקופאינינו ברשתות האלה…זו גם צורה של שווק רשתי…
    במעט הזמן שביליתי בשווק הרשתי למדתי המון במחיר מצחיק אצל טובי המאמנים והמרצים , מה שהיה עולה לי הון במסגרת אחרת , הכרתי אנשים מדהימים שהבינו שהם יכולים לקחת אחריות על החיים שלהם ולהצליח , זה לא אומר שהם עשו את זה אבל הזרע נזרע, קיבלתי כלים שמשרתים אותי עד היום , הבחירה לא להמשיך בכיוון היא לא נגד השיטה אלא בחירה אישית לגיטימית .
    מי שנהיה מסיונר ומטריד השכם וערב את חבריו – היה בו משהו מזה גם קודם – כשאנחנו לומדים שיטת ריפוי, קקורס מדיטציה או סתם קונים חומר ניקוי מופלא אנחנו מטרידים את כל מי שסביבינו ככה זה אנשים דלוקים ומתלהבים , נכון יש מחיר , חברויות מסוימות מסתימות , אבל זה מחיר שאנחנו משלמים בכל פעם שאנחנו עושים שינוי , יש מי שאנחנו משירים מעלינו זה לא רק תוצאה של שווק רשתי..
    זה תהליך מוכר וטבעי גם אם מצער..
    גם כשבחרנו לא ללכת ללמוד כלכלה ומנהל עם כל הטייסים מהשכונה השתנתה לנו החבורה ..
    אנשים אוהבים להתחבר למי שדומה להם וכשהם עושים שינוי המערכת משתנה , כשזה קשור בשדרוג מעמד כלכלי – אוי ואבוי האש נורת לכל הכיוונים ,,

  11. חשוב לדייק
    לא כתבתי שראיתי אתה כתבה ברפרוף אלא את התגובות
    ומשום שלא היתה ביקורת אחת על אג'ל, אלא רק על ערוץ 10 מצאתי לנכון לשתף
    בסופה של התגובה הקודמת אכן הצטרפתי לשאלה שהועלתה כאן בתגובות, ומה הפשע בזה????
    ואין שמח ממני שלא נאלצתי לתת דוגמאות מחיי האישיים
    אך הדוגמאות שנתיי לצערי אכן אמיתיות
    אז רונית
    אכן יש מישהו בבית
    דמגוגיה לא נדרשת כאן

  12. נראה לי שהמסקנה העיקרית היא שהחיים מאד מורכבים. אין שחור ולבן, ואין רעים וטובים אבסולוטים. לא ערוץ 10 ושאר טייקוני תקשורת, לא אג'ל וגם לא המשפחות נטולות הטלויזיה, שמבין השורות ניכרת הערצה כלפיהן.
    הפוסט אכן כתוב לעילא ולעילא – תענוג לקרוא. אבל הוא מעלה כמה תמיהות, בייחוד בנוגע ללוגיקה שלך: ראשית, את מבקרת קשות את מבקרייך. ייתכן שהם הגרועים שבגרועים, אבל גם להם עשוי להיות קייס. שנית, את משתמשת בטיעונים "ממיסים" שעניינם שאיפתך [כאשה, כמזרחית, כחד-הורית] לעצמאות כלכלית. שלישית, את מסנגרת על השיטה וכמעט לא על המוצר (בבחינת אחיזה בצורה ולא בתוכן]. וכאן מה שחסר לי: את לא משתמשת בטיעונים עובדתיים, ענייניים, על דרך החיוב, לטובת המוצר של אג'ל. בלי התגובה של כגן לא הייתי יודעת שמדובר במזון ארוז. והרי זהו לב ליבו של העניין: אם את מאמינה במוצר – או לא. אם את שמחה ששלושים או ארבעים שנותייך הוליכו אותך להיות שליחה שלו ולהפיצו – או לא. אם את חשה סיפוק ש"תעודת הזהות" שלך מכילה (גם) אותו – או לא. הלוואי שתצליחי ותגשימי את חלומותייך, כך או אחרת. נראה לי שהלהט לא יכול לכסות על העובדה שמדובר במוצר בינוני שנמכר בשיטה מעוררת מחלוקת…

    ובתגובה שלפני – את גם חושפת מגיב שבחר להשאר אנונימי.

  13. לפרקון, תראה מה אתה כותב:

    לא קראת לעומק את התגובות,
    צפית בכתבה בריפרוף,
    את תוספי המזון של אג'ל אתה שואל אם 'מישהו טרח לבדוק' (ובעצם לא שואל ביוזמתך, אלא מצטרף לשאלה של מישהו אחר, ששאל מספיק בקצרה כדי שתוכל להידבק לשאלה שלו ולהדביק לה עוד שני סימני שאלה משלך) ודוגמאות אתה מביא מחיים של אנשים אחרים.
    ובסוף גם חותם על התגובה שלך בשם כללי.

    הלו? מישהו בבית?

  14. לא קראתי לעומק את כל התגובות
    אבל מרפרוף מהיר נדמה לי שאין ולו ביקורת אחת על אג'ל
    רק על ערוץ 10, שעשה את חובתו העיתונאית ופרסם כתבה

    ראיתי את הכתבה
    ראיתי במו עיניי זוג חברים הורס את חייו
    כלכלית, חברתית וזוגית
    על מנת להשאר במרוץ של אג'ל, ו"להגשים את החלום"
    היום הם עדיין יחד לשמחתי, ללא אג'ל, אך גם ללא הרבה כסף שהושקע שם לחינם…
    אולי קצת מוגזם לומר, אבל גם לא מעט חברים דיללו את הקשר עמם מפאת ההצקה הבלתי פוסקת להצטרף לשיטה "המנצחת" (ככה מלמדים באג'ל, אין טענות אישיות)
    ואצטרף לתהיה מאוסף התגובות כאן, מי טרח ובדק את מרכיבי "תוסף המזון"????
    ודבר אחרון
    כסיפרתי על השיטה לחבר (מתמטיקאי), הוא טען שאין מספיק אנשים בעולם על מנת שהשיטה תצליח וכולם ירוויחו (הוא בנה משוואה, ואפילו הוכיח את זה)
    מישהו, והרבה מישהו-ים חייבים להפסיד על מנת שאחרים ירוויחו
    נראה לי שזו שיטה לא הוגנת
    ולמי שכן הצליח באג'ל, ומנסה להוכיח לעולם שזה עובד
    הפתעות קורות, גם ניסים, תמשיכו להאמין
    בהצלחה

  15. מהצד השני של הלילה אני מוסיפה שערוץ 10 הוא מכשיר בידי בעלי הממון בידי המיין סטרים הצר שכל מה שחורג ממנו כל מה שמאיים על הקנון הוא טרף ,, כולל להביא תחקירים על נושאים שמנסים להסיט אותנו מלראות על מה הם מכסים – על שחיתות על ניוון על כשל מערכתי… ובכל זאת הם נאחזים בקרנות המזבח הוירטואלי מחלקים מחמאות זה לזה לזאתי מסתחבקים .. וכמו שכתבתי בנושא המנהיגים וכמו שהוכיחו כאן .. אנחנו לאט לאט יוצאים מהחדר לשחק במקום אחר ושלח ודרוקר נשארו לעשות אהבה צינית וחסרת חלומות לבד עם עצמם והמפרסמים שלהם..תשתו משהו?

  16. אני מעדיפה להאמין שזה מדגדג להם …כמובן שזה עדיין לא ממש כריש אבל זו בהחלט תופעה שהם לא יכולים להתעלם ממנה ואני לא מאמינה(בניגוד אליך?) במקריות או אקראיות סתמית – לכאורה זה כך , זה בטח נראה כך בתכניות האלה שגם אני מעולם לא רואה.. אבל בעומק יש עוד כוחות שפועלים אג'ל זה רק אחד מהם

  17. לא צריך להגזים יעלה. ערוץ 10 לא ממש מוטרד מאנשי השיווק הרשתי. הם צריכים עוד אייטם כדי למלא את השעה בתוכנית של שלח ודרוקר, והאג'ל מתלבש להם על פינת הניו-אייג'/תחקיר/"משהו כאן לא ברור ואולי גם מסריח".

    היום זה אג'ל, מחר זה אזבסט ומחרתיים זה מזגנים או השד יודע מה. מה שבטוח שכשזה מגיע לתחקיר שמתקרב באיזושהי צורה לעסקים של בעלי המניות (צינור הגז של מימן והפאשלה שבבנייתו או הקוסמטיקה של לאודר), שמה דרוקר ושלח כבר יהיו הרבה פחות נשכניים אם הם בכלל יגיעו לפינה הזו.

    אגב, דווקא הישרדות (פורמט קנוי ששונה כדי לענות על הצרכים המידיים של הצופה הישראלי), נתנה לערוץ 10 קצת חמצן (או 15 דקות תהילה עתירת רייטינג) במסגרת מלחמת ההישרדות הפרטית שלו (לאחרונה, הוא חויב לשלם 103 מיליון ש"ח בגין חובות עבר והנה הלינק: http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000347524&fid=8219)

  18. ערץ 10 הביא את הישרדות – מעיין סטייט אוף מיינד מעוות על המציאות – אבל גם הם מנסים לשרוד מול קריסת המערכות המוכרות שמהם הם ומי שהם מיצגים ניזונים
    השיווק הרשתי בין אם אנחנו בפנים או לא , עוצמתו חתרנותו ורוחו מאיים על הסיסטם וכשגוף כזה נהיה גדול כל כך , נציגי השיטה הישנה והחולה מכריזים עליו מלחמת חורמה – מלחמת ההשרדות האמיתית שלהם , כך שנראה לי שאם הם עושים כתבה סימן שהם מודאגים וזה טוב.. בכל אופן – לכל הרשתיים באשר הם שיהיה אושר ועושר של חלומות ושפע על סוגיו השונים שירד עלינו כמו גשם
    וכתיבה משובחת אקטואלית ונושכת של הברונית – רווח נקי!!

  19. היי רונית. הדברים שכתבת והתגובות הן העיקר מבחינתי .להוציא אנשים מאדישות קצת לנער ,את אלו וגם את אלו. האיכפתיות שלך שבאה לידי ביטוי במושבה חופשית וגם העשיה שלך באגל כמקור לשינוי והתפתחות אישית וקבוצתית יש בה הרבה ברכה . אני שולחת לך הרבה ברכות של הצלחה בדרך ותמשיכי לחלום ולהיות מקור השראה בדרכך.כן גם אני אג'ל.תודה על החבוק.

  20. אהבתי לקרוא אותך (כמו תמיד).
    מזכירה לך שכל אחד רואה את הדברים מנקודת המבט- הצרה- שלו ולכל אחד יש גם את נקודת הזמן בה הוא נמצא.
    זוכרת תקופה שזה גם את התבטאת באופנים דומים, אם כי לא באקסטרים הזה, כמובן.
    אז באמת יש ריספקט לכל אדם במקום ובנקודת הזמן בה הוא נמצא. מי יודע אילו זרעים זרעת אצל מי מהקוראים לעתיד לבוא?
    מי יודע???????

  21. מזכיר לי להודות כל יום לעצמי שהוצאתי את הטלוויזיה מחיי. אך כם זאת אני מאוד מתחברת גם למה שכגן כתב.

    ולסיום רוצה לשאול אותך רונית אם כבר שלחת לד"ר שנהב את הפוסט הזה? אולי לאיזון תשלחי את זה לד"ר בן דוב מישהו שגם נשאר באקדמיה וגם פתוח לרעיונות אחרים. יש מעטים כמוהו במגדל השן שמרשים לעצמם להביא את הצד הרוחני בחייהם לידי ביטוי, מי יודע אולי הפוסט שלך יעורר עוד כמה דוקטורים ופרופסורים מכובדים להביא לחייהם ולחיי אחרים קצת פחות ביקרות ויותר הכלה?

  22. גם אני לא בעניין של אג'ל, אבל אני בעניין שלך, רונית, ובעניין של בני אדם באופן כללי (ופרטי), ואני אומרת שאם אג'ל עושה לך טוב, אז היא טובה לך. נקודה. ואם וכאשר היא לא תעשה לך טוב תדעי כיצד לעזוב ולהמשיך הלאה. ואת צודקת מאוד ביחס לשטיפת המוח של הטלוויזייה. כתבת יפה על שלל הפרסומות שוטפות המוח והערכים המפוקפקים שעומדים מאחוריהם, ועל עריכה מניפולטיבית. בטלוויזייה ובעיתונות חדשות ותחקירים עוסקים בעיקר בפשעים ואסונות, שתפקידם העיקרי, עושה רושם, הוא למכור טלוויזייה ועיתונים. ואת, אל תפסיקי לחלום, כי החלומות שלך מיטיבים עם כך כך הרבה אנשים, ולראייה האתר הזה – "מושבה חופשית" והניסים והנפלאות שהוא מחולל. שיהייה לך חג נפלא ושמח!

  23. אני מכירה את א'גל דרך שכנה לשעבר שנכנסה לענינים והסבירה לי קצת – אותי זה ממש לא מעניין – לפחות לא כרגע גם במישור של הזדמנות כלכלית ואולי אני מתנערת כרגע מהאופציה הזו של אחריות במישור הזה – אבל זה המקום שלי –
    ואולי מה שהם מנסים להראות (ולא בדיוק רב כפי הנראה) זה את מקומם של האנשים שיותר דומים לי בקטע – שבתוך קבוצה או פעילות מהסוג הזה יתקשו לבסוף למצוא את קולם האישי והסיכוי שלהם באמת ל"הרוויח" משהו לעצמם – כלכלי/התפתחותי הוא קטן יחסית….
    אני אישית נוטה להתרחק מהקבוצתיות הזו – זה בסופו של דבר מעמיס עלי יותר מאשר מעניק
    בהחלט בהחלט בשבילי גם להתרחק מטלויזיה הוא מהלך בריאותי תקין – ומכאן גם שלא ראיתי את הכתבה עצמה
    וגם לא נוכחתי בשום פגישת אג'ל חוץ משיתוף על כוס קפה עם השכנה המתוקה
    אני בעד חופש אישי של הלב – אג'ל, טלויזיה,מדיטציה סיגריות או אוכל – העיקר שנהיה בשמחה עם זה ואז זה גם פחות מזיק

  24. כתב הגנה נאה כתבת, כולל התקפה במקומות הנכונים גם על המדיה וגם על האינטלקואלים שבשירות המדיה (ע"ע פרופ' יהודה שנהב). מנותח בצורה מבריקה, ערוך לעילא ולעילא ויוצא מן הלב.אגב עולה בהרבה מבחינת הטיעונים שלו על הטיעונים הכלכליים לכאורה שאותם ניסה לשטוח בפני , יאיר בר לב, בשיחה אחת שניהלתי איתו אי שם בירכתי חודש מרץ.

    ועדיין מספר הסתייגויות: אחת, באג'ל (וכרגע לא ניכנס לויכוח אם מדובר בפירמידה או בשיטת שיווק רשתי) אחוז קטן מאוד של אנשים יעשה כסף ואחוז מאוד גדול של אנשים לא יעשה. נקודה. מי שטוב במכירות (וזה לא משנה אם מדובר בטלפונים סלולאריים, מכוניות או מייבשי כביסה), כנראה שיצליח גם באג'ל כמו בכל דבר אחר. השאלה היא האם זה שמתאים לך לעשות בחיים.

    שתיים: האג'ל הוא אולי תשובה (ואולי לא) להתגברות על החסימה של מחסור בשפע (ובמזומנים), מה שבטוח שהוא לא התשובה היחידה. תחושת השליחות שחלק מחסידי האג'ל לוקים בה, והניסיון לגייס כל בן אדם שני כדי שגם הוא יראה את האור, מצביעה יותר על עיוורון או "שכנוע של המשוכנעים" מאשר על בשורה חדשה.

    שלוש: אני לא בטוח למי התכוונת בשורת הסיום שלך . אם הכוונה להרצל, הרי שאין ספק שללא החזון שלו לא הייתה מוטווית מטרה, אבל ללא הכסף של הברון רוטשילד לא הייתה מוקמת פה מדינה. כך שמאחוריי כל ויז'ינר כדאי שיעמוד גם אנג'ל (כן, כמעט אותן אותיות).

    אני אגב מעדיף את בן גוריון: גם איש חזון וגם איש מעש שטבע את המשפט האלמותי:"צריך להיות ריאלי כדי להאמין בניסים". בלעדיו ללא ספק לא הייתה מוקמת כאן מדינה (ויותר מכך, היא גם לא הייתה נשארת על תילה 60 שנה).

    בסופו של דבר נשארנו עם אקסיומה:" הבחירה קיימת והרשות נתונה". אני מצטרף לקריאה הזו שלך בכל לב.

    תמשיכי להיות טריפיונרית קוסמית, אני תקווה שהאג'ל יממן את הדלק הסילוני לחללית הבין גלקטית שלך. אוכל ארוז בשקיות קטנות כבר יש לך.

  25. אז לא צפיתי ממש בכתבה, (ומילה לזכות ערוץ עשר שיש לו אתר נגיש ודי קל לניווט) אבל כל צד והאינטרסים שלו, לא? את רוצה להראות שאין כאן פרמידות או אחיזת עיניים כדי שאנשים יצטרפו ואת תמכרי ותתפרנסי מזה.
    גם בתגובות לכתבה יש דעות לכאן ולכאן.

  26. גם אני מזדהה עם כל מילה שנכתבה,כאשר התפרסמה הכתבה הקודמת בעיתון נעלבתי,לא, לא בשביל עצמי אלא בשביל מאות ואלפי אנשים שקמו ומעיזים לחלום,להגיע למקום ששום מעסיק אפילו המבטיח ביותר לא יביא אותם,לקחת גרזן ולהניף על מקור פרנסה לגיטמי וחוקי של אלפי אנשים רק המדיה צמאת הפרסום ושטיפת המוח יכולה.(שהרי איך יוכלו שוב למלא את מהדורת החדשות עם כתבות איומות על עוני ואומללות)אני כבר מזמן הפסקתי לראות טלווזיה ולקרוא עיתונים,עוד אחד מבונוסים שהשגתי בזכות החוויה באג'ל.אבל אחרי כתבה רדודה כזו שברור שרק תביא לגדילה של אג'ל יותר.אני איתנה בדעתי לקרוא גם לאנשים אחרים להוריד את הריטיניג הרדוד של ערוץ שלמעט מהישבן של מרינה אין שום דבר אחר שמרים אותו.

  27. תודה רונית !
    איזה יופי שניתן לראות ניתוח מעמיק על מדיה שאני לא מבינה בה כלום. כרגע ראיתי את הכתבה לראשונה, כדי שאדע על מה מדברים.
    אני באה מעולם העסקים, ובהתחלה ראיתי רק את ההזדמנות ליצור לי עסק בינלאומי ענק, בהשקעה ראשונית של 5613 ש"ח. איזה סיכון זה לעומת הרווחים?
    בריאות מדהימה (מדידה), אימון אישי ,חברים אוהבים ותומכים,ואפשרות להגשים את חזוני ליצור עולם שבו הכל אפשרי,
    למי שמתפלא שאנחנו מלמדים אחד את השני איך להצליח, כדאי שיזכור שכל מה שכתוב שם בכתבה, מתוסרט, אין מקום לדעה אישית.
    אני בחרתי לנוע במרחב של אהבה, אני בחרתי להיות חלק משיווקו של מוצר פורץ דרך, משפר בריאות ויכולת, וקוסמטיקה משובחת. אני בחרתי להנות מהעבודה שלי.
    רפואה אלטרנטיבית הפכה להיות רפואה משלימה. ושיווק רב שכבתי הופך להיות שיווק העתיד.
    לכו קראו את "הגל הרביעי" של ריצ'ארד פו.
    אני אורית ואני כל כולי אג'ל.

  28. תודה רונית.

    שמחתי לראות שהיום כשמקישים "אג'ל ערוץ 10" בגוגל שתי הכתבות שלנו מופיעות במקום הראשון – אולי בקטנה, אבל אנחנו נותנים פייט לבורות ולמניפולטיביות של המדיה במגרש שלהם.

    אני בכלל חושב שהגיע זמן להתחיל מסע יחסי ציבור מקצועי כדי לקדם את "תופעת אג'ל" ולתת קונטרה לגל הציניות הזה.

  29. כל הספקנים והציניקנים והתחקירנים והכתבים בעלי הקול החרדתי שמרמז על אסון מתממש ובא….זה רק מפחד. כשיש משהו טוב, שונה, אחר , לא לפי דפוסים מוכרים וידועים מראש- זה מפחיד. זה מאיים על שנים ארוכות של בניית דימוי עצמי ומעמד שיכולים להתפוצץ בשנייה. חייבים לשמור על זה, זה הדבר הכי חשוב. אף אחד מהם לא מפחד למות, הם מפחדים שהדימוי של עצמם ימות. וחוץ מזה שזה גם גורם להם להפסיד המון כסף והמון כסף זה חלק הארי של הדימוי העצמי.
    מה לעשות?
    להבין שכל אדם, מקרה, מאורע משקף את החיים שלנו. אדם כזה או אחר מראה לנו משהו. יפה שהודית בסוף לערוץ 10 שבזכות הכתבה זה גרם לך לכתוב על אג'ל, משהו שרצית לעשות הרבה זמן, הנה, אותם אנשים שעוררו בך את כל הרגשות האלה, בעצם הוציאו משהו שרצית לצאת כבר הרבה זמן, לפעמים אנחנו צריכים את האנשים האלה. אנחנו כולנו מחוברים….כל אחד ותפקידו.
    התחזקי ואימצי בתפקידך, באמת שלך, בתוך המגרש ולא על הטריבונה , והמשיכי, המשיכי, המשיכי…
    וחג שמח

  30. אחותי, אני ממש לא בקטע של אג'ל אבל יפה כתבת ויפה אמרת והייתי שמחה לראות אותך שולחת את הפוסט כתגובה לכתבה לכל מיני דמויות שם בערוץ 10. האנשים שם צריכים שמישהו יראה להם את הדרך שמונחת טיפה מעבר לשפם של עצמם. בהצלחה כפרה ושלא יקלקל לכם

  31. המשפט הכי יפה שאמרת זה שלאף אחד מחבריך אין טלויזיה פעילה…סימן שבאמת בחרת באנשים שמורדים בשטיפת המוח,בהבל חסר המעוף ,ובחד מימדיות המגמתית של המדיה הטלויזיונית ,המתיימרת "לחקור", "לחשוף", ו"להביא לפני הצופה את כל האמת על…" וגם אם אג'ל זה לופטגעשאפט אז למי אכפת בכלל כשחשבון הבנק מחייך אליך ממרומי זקיפותו הגאה…

  32. רבים וטובים ניסו, אחותי. אני לא בקטע.
    וזה בכלל לא העניין מול אג'ל. אני יודעת שרבים מחבריי שבתוך החברה בטח מתבאסים על המגמתיות ועל צרות העין מול החברה הספציפית. אבל בעיני זה משהו הרבה יותר חמור.
    איך הברדה הפוסטמה הזאת אמרה, במקום שבו הציניות והספקנות הם חלק מן השיגרה… על זה אני מתעצבנת, על רצח החלום. אני בטוחה שלברדה הזאטוטה היו לה כמה חלומות בשרוול: אולי להיות בעלת השפעה? אולי להגיד דברים ושכולם ישמעו? חבל, כי היא מצמצמת עצמה לממד שכמעט נחשב לפג-תוקף: הרציונל הטהור (עלק).
    יצא לי לפגוש לא מעט "רציונלים" בקליניקה שלי. חלק גדול מהם לא יכול לשכב שעה אחת ולתת למוח לנוח. עיניים פקוחות, המוח טוחן, והגוף לא משתחרר. ומה הקשר בין איך שהם חושבים לבין המחלה או הכאבים שיש להם? באמת תעלומה מסתורית…
    ויהודה שנהב, ירד לי ממנו אבל בגדול. הוא ממש מנציח את הקאסטה של עצמו. ואני דווקא החזקתי ממנו עד עכשיו.
    אין שינוי מציאות ללא מחשבה וחלום. אנחנו לא יכולים לזוז מטר קדימה בחיים אם החזון שלנו על עצמנו מתרכז באם אני אכסה את המינוס או לא. איך יהיה כאן עולם אחר לילדים שלנו, כולל הילדים של כל כתבי הטלוויזיה הנכבדים (להם בטוח אין מקום במרתפים של צמרת העשירים מתחת לקריה) אם לא נראה בעיני רוחנו שמשהו כאן באמת יכול להשתנות?

  33. הם עומדים שם, מדברים על הולכת הציבור שולל, על ניצול התמימות והמחסור הכלכלי, על זה שלא נותנים לאנשים לחשוב בסדנאות האלה. כן, וערוץ 10 ו-2 מאד מעודדים חשיבה עצמאית: מפוצצים אותנו בשטיפת מוח אינטנסיבית על איך להיראות, מה לאכול ולשתות, על מה לחלום. כן, הגאולה לא תבוא מעבודה, אתה חייב להמר כדי שיהיו לך מיליונים. ולהיות רזה אנחנו חייבים, אחרת זה מגעיל. ואת זה עושים בעזרת חומרים כימיים, לא דרך השלמה עם גופנו הנושא בנטל, ושינוי תהליך החשיבה בכל מה שקשור ליחס שלנו לאוכל.
    הם יושבים שם ומרוויחים עשרות אלפי שקלים בחודש, מול ציבור אדיש ובוהה שממשיך לזפזפ עם חלומות שלעולם לא יתגשמו. ומעיזים להצביע כביכול על מבושיו של מישהו אחר. והכי עצוב זה שרוב הצופים האינטליגנטיים אפילו לא רואים שמישהו מושך אותם באף.
    מזמן לא התעצבנתי ככה מול הטלוויזיה. ואני בכלל, אבל בכלל, לא באג'ל.

כתיבת תגובה

Close