מוזיקה

מחפשים אולפן הקלטות ? מורה לגיטרה ?

ראיון אישי לרגל פתיחת אולפן הקלטות חדש בכרכור

האולפן של אלברטו

לכבוד הפתיחה של האולפן החדש, פגשנו את אלברטו שוורץ, מלחין לסרטים והצגות, מפיק מוזיקלי, מורה לגיטרה ומדריך הרכבים. הוא עבר מהמרכז לפרדס חנה כרכור, ולפני כמה שבועות פתח אולפן חדש. ניצלנו את ההזדמנות ופגשנו אותו לשיחה.

איך הגעת לעולם המוזיקה?

כשהייתי ילד קטן אי שם בנות השמונים, בבית שלנו, באורוגואי, היה פטפטון והמון תקליטים. הפטיפון היה כמו צעצוע בשבילי. הייתי עובר על העטיפות הגדולות , בוחר שירים, שר ורוקד לצלילי הפטיפון. היו שם המון זמרים של אורוגואי, ביטלס, ואפילו תקליטים של מוזיקה ישראלית, שההורים שלי השיגו לא יודע איך.

בנוסף אמא שלי ניגנה בפסנתר שהיה בבית, וביחד עם האחים שלי היינו שרים סביבה כל מני שירי ילדים. ממש כמו מקהלת ילדים.

איזו מוזיקה יש באורוגואי?

באורוגואי, כמו בכל אמריקה הדרומית, יש שילוב בין מוזיקה אפריקאית, מוזיקה מספרד, ומוזיקה ממזרח אירופה. ממש סלט כמו בישראל היום, רק ששם השילובים האלו כבר קיבלו צורה שהתיישבו לפני כ100 שנה. אז יש הרבה טנגו, יש פולקלור מקומי, ויש קנדומבה. במונחים מוזיקליים, אלו היסודות שלי. כשלמדתי קומפוזיציה ברימון, המורה שלי תמיד אמר לי שבכל יצירה שאני כותב, יש ארומה של טנגו.

מתי התחלת לנגן גיטרה?

בגיל 8 התחלתי לקחת שיעורים בגיטרה קלאסית, ובגלל שהייתי ילד מאוד ביישן, היה לי מאוד נוח להיות מאחורי הגיטרה.

אחרי כמה שנים עברתי למורה אחר, שלימד אותי רוק, בלוז, ג׳אז. אבל יותר חשוב מזה, לימד אותי אהבה למוזיקה.

איך הגעת לתחום של מוזיקה לקולנוע ותיאטרון?

כשעשיתי עליה, אי שם בשנת 2001, התחלתי ללמוד בבית ספר רימון במגמת גיטרה. באיזה שהוא ביקור בירושלים, קפצתי לבית ספר לקולנוע ע"ש שפיגל, שם ראיתי בלוח המודעות שמחפשים מוזיקאי שילחין מוזיקה לסרט. לא היה לי מושג איך יוצרים מוזיקה לסרט, אבל התקשרתי בכל זאת. קיבלתי את ההזדמנות והייתה חוויה מדהימה. החיבור בין תמונה למוזיקה ולעזור להכתיב את הסיפור דרך הצלילים. להכתיב את הרגש של התמונה ממש התלהבתי, ועברתי למחלקה של מוזיקה לקולנוע ברימון. עשיתי מאז קרוב ל100 פרויקטים, סרטי דוקו, אנימציה, סרטים עלילתיים, הצגות, מחול.

מה הפרויקט הכי מעניין שעשית?

יצרתי מוזיקה לסרטים עטורי פרסים של במאים מובילים, כמו תומר וברק היימן, תמר טל, ניר וגלי, ועוד. כם עשיתי כמה וכמה הפקות לתיאטרון הבימה ובית ליסין, אבל הכי זכור לי, הוא סרט פיצ׳ר אמריקאי, שבעקבותיו נסעתי לארצות הברית לכמה שבועות.

נשמע ממש מעניין. איך פנה אלייך במאי מארצות הברית?

עבדתי כמה שנים עם כוראוגרפית ישראלית שמופיעה הרבה בחו״ל. באחד הטורים שלה בארצות הברית, הבמאי נחשף למוזיקה שלי, למחרת יצר איתי קשר דרך פייסבוק, וזה תפס. אחרי שסיימנו להלחין את המוזיקה, הבמאי שכנע את המפיק להטיס אותי לארצות הברית לנהל את ההקלטות של הנגנים. נסעתי וזאת הייתה חוויה מדהימה. האולפן, הנגנים, הטכנאי וההקלטה. הכל ברמה הכי מקצועית שיש.

אז פתחת לאחרונה אולפן בכרכור?

כן, בשעה טובה פתחתי אולפן פה באזור. מקום שבו אני יוצר, מלמד גיטרה, עושה הקלטות. בהחלט מאוד מתרגש מהאולפן החדש.

מתי התחלת ללמד גיטרה?

התחלתי ללמד גיטרה עוד כשגרתי באורוגואי, בגיל 20. כשעשיתי עליה לישראל, אי שם ב2001. לא ממש ידעתי לדבר עברית. ובכל זאת קפצתי למים ותליתי מלא מודעות של שיעורי גיטרה עם פתקים בהם כתוב המספר טלפון שלי. מצחיק לחשוב שככה היו מפרסמים שיעורי גיטרה פעם. אז אני מלמד גיטרה מעל 20 שנה.

מה אתה הכי אוהב בללמד גיטרה?

אני אוהב לאתגר את התלמידים שלי. כל פעם לתת שיר חדש שיש בו איזשהו אלמנט, או טכניקה, אקורדים, מנגינה, או קצב, שיאלץ את התלמיד לעבור איזה שהוא מכשול. זה תמיד מאוד מספק לשמוע את הלמיד שבוע או שבועיים לאחר מכן, מנגן קטע שלפני היה נראה בלתי אפשרי.

חוץ מזה אני מאוד אוהב לנגן ביחד עם התלמידים.

חוץ מגיטרה אתה מנגן על עוד כלים?

כן. אני מנגן ככלי משנה על פסנתר, על חלילים דרום אמריקאים שפעם חבר צ׳ילאני לימד אותי, אקורדיון, קצת כלי הקשה, והייתי רוצה קלרינט. אולי בגילגול הבא.

לנגן על כמה כלי נגינה מאפשר הבנה יותר רחבה מעולם המוזיקה. נגיד, גיטריסט מבין מוזיקה בצורה שונה מאשר פסנתרן, או חלילן. בעצם כל נגן שלי כלי שונה מבין מוזיקה בצורה אחרת, ולכן, לנגן על כמה כלי נגינה מאפשר להבין מוזיקה מכמה זוויות שונות.

על איזה סרט אתה עובד כרגע?

יש סרט דוקומנטרי מאוד חזק, שאני מניח שיעשה הרבה גלים שקוראים לו ״חורים״, והוא יעלה בפרמיירה בפסטיבל דוק-אביב הקרוב.

פרטים בהמשך…

www.alberto-shwartz.com

תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

Close