השימושון

ש-י-ק-ש-ו-ק-ו-ל!

מאת: אייל כגן

אז ככה. זה כבר יושב לי הרבה זמן והנה זה בא. פרדס חנה כרכור מתמרקת לקראת הבחירות. בערך על כל גדר שניה, אתה רואה שלט מפוליאסטר שמסביר לך “שלגעש בוחרים שני פתקים” או “שזה הזמן של עמנואל מצליח”, והמהדרין הם כמובן אנשי ש”ס שרוצים להחזיר עטרה ליושנה ומסבירים לך שמעכשיו “אין דתיים, אין חילוניים, כולנו יהודים”. וזה כמובן פרוש על יריעת פוליאטלן, שמחוברת לשני אקליפטוסים. האמת היא שהקרב סגור. געש יהיה ראש המועצה. השאלה הנשאלת היא כמה חברי מועצה הוא יוכל להכניס בקדנציה הזו למועצה כדי שיהיה לו שקט תעשייתי. הוא רוצה שמונה. יש במועצה 15 כסאות. אם יהיה לו רוב הוא יהיה מלך. עכשיו ,רק שתבינו אני לא בונה על געש גדולות ונצורות. געש הוא לא איש של מהומות. אין לו ממש חזון. הוא איש מעשה. הוא בונה כיכרות, מרחיב רחובות, מסדר תאורה. תשתיות. עושה מה שלא עשו פה שנים. בהחלט מגיע לו קרדיט. אבל געש לא יילחם כדי שבית פתוח יפעל בשבת, או שבתי קפה יהיו פתוחים בשבת. מהבחינה הזו, פרדס חנה כרכור נמצאת הרבה שנות אור אחרי המאבקים שהתחוללו באמצע שנות ה-80 , ליד קולנוע היכל בפתח תקוה, ושינו את פני מערכת היחסים חילונים- דתיים במדינה לבלי הכר. ועדיין אין במדינת ישראל את השלווה של “איש תחת גפנו ותחת תאנתו”. געש גם לא נלחם עבור האקליפטוסים, עד שהעירו אותו. והוא גם לא נלחם עבור השיקשוק.

השיקשוק, שאת היעלמותו, שלא לומר, התאיידותו אל המרחב הקיברנטי, ביכיתי קשות. השיקשוק, שבעינַי מסמל את כל הטוב של פרדס חנה וכרכור. את היופי. את הקהילתיות, את היכולת של הילדים לנהל סחר- מכר משלהם, ולקבל הסתכלות אחרת על הדפוסים שנוהגים כיום במדינה. כמו גם על כסף. מקום מפלט וגעגוע לשפיות אמיתית. יריד פלאים. השיקשוק הזה ירד בקדנציה של געש. ולא משנה עכשיו מהן הסיבות: בירוקרטיה, מאבקים מפלגתיים, רצון להתנגח. העובדה היא שהשיקשוק ירד מהבמה. עוףהחול שחזר והנץ כמה פעמים במספר גלגולים, מוצא את עצמו קבור. בואדי. ועל מה ולמה? בגלל מספר חברי מועצה שהחליטו עבורינו. החליטו שאי אפשר, שזהו, שנגמר. וכולנו- כן כ-ו-ל-נ-ו. לוחמי חפש בעיני עצמינו, אינדיבידאוליסטים, חלוצים ובוחני תחומים חדשים, קוראי קלפים ומחפשי הילות, בוני מנדלות,מתקיני וילונות, יוצרי גינות אקולוגיות, יצורים תבוניים שוחרי חיים ואיכות הסביבה- יושבים כמו חבורה של שמוקים ושותקים. כאילו כלום, כאילו לא היה , כאילו אין געגוע.

לא מספיק שלקחו לנו את סיני, לא מספיק שלקחו לנו את היערות והפרדסים והבורות בכביש, לקחו לנו את השיקשוק. אז זהו, שלא עוד. בדומה לקריאתו המפוארת של מרשל פטן “הם לא יעברו” , אנחנו נקרא בקול : ש-י-ק-ש-ו-ק-ו-ל. רוצה לאמר: מעכשיו, אם געש רוצה את הקול שלי, או מישהו אחר, שיתחייב בפני קבל עם ועדה, שהוא מחזיר את השיקשוק, ובלי פוילישטעיק. בכתב. גם אנחנו רוצים להחזיר עטרה ליושנה, כולנו יהודים לא?.

עכשיו אני עומד לגלות לכם סוד. יש לנו כח. הרב ה כח ומתי בדיוק הכח הזה בא לידי ביטוי. נדמה לי שאני שומע את התשובה, בירכתי הקהל. כן, אתה שם, בקצה. מה אתה אומר? “לפני בחירות”. דוז פאווה. נכון . בדיוק עכשיו כשצריכים אותנו , צריכים את הקול שלנו. געש רוצה להטות את לשון המאזניים, שיתכבד ויעשה מעשה. ישיב את השיקשוק, ישיב את כבודו האבוד. בואו נעשה חישוב קטן: בפרדס חנה כרכור, יש 35,000 תושבים, לעשרים אלף יש זכות בחירה, חצי מהם יצביעו, זה אומר 10000 מצביעים במקרה הטוב. אם תחלקו את זה ל-15 מושבים תגלו שכל מושב במועצה שווה666.66 קולות. מספר קצת בעייתי ה-666 הז., נעגל ל-667 קולות. שלכם. כן. הכח הוא אצלכם. ההצעה היא כזו: אנחנו נחתום על עצומה שקוראת להשבת השיקשוק. 667 קולות. שכולם אומרים דבר אחד: רוצים להגיע בשישי הראשון בחודש דצמבר בחזרה לוואדי. ושאף אחד לא יתערב ולא יפריע, יהיה בסדר. מה שהיה הוא שיהיה ואם צריך קצת לסדר את הדברים מבחינה בטיחותית (בלי בלוני גז), אז נדאג גם לזה. ססגוני וצנוע. זה מה שנקרא שעת מבחן או יום פקודה. אחרי זה אף אחד לא יכול להתלונן שלא הייתה לו הזדמנות. זו גם תהיה ההוכחה שמציאות פה במושבה חופשית קובעת את המציאות בחוץ. מציאות בוראת מציאות. קדימה לעבודה.

ועוד עניין, אם כבר אנחנו כאן. מחירי הדלק. לפני שלושה חודשים מחיר של חבית דלק עמד על 147 דולר. המון כסף, כולם כבר דיברו על 200 דולר לחבית. אפילו תומס פרידמן העיתונאי מספר אחת בעולם, , הזדרז וכבר קבע איך ייראה העולם עם מחיר כזה. מה שנקרא :חמור קופץ בראש”. בינתיים, פרידמן ועוד רבים וטובים, רואים איך העולם מתמוטט כלכלית , לא יודעים בדיוק מה לעשות עם זה. מנסים לשפוך כוסות מים, על אש דומה לזו שכילתה את רומא. ומחירי הדלק יורדים. מה זה יורדים: 65 דולר לחבית. כן , כמעט 60% פחות. עכשיו בואו ואני אזכיר לכם: כשהמחיר של הנפט עלה, מחירי הדלק רדפו אחריו, מה זה רדפו, אפשר לומר דלקו אחריו. 7 שקלים לליטר. אז בוא’נה, בעלי חברות הדלק, תעמדו פה בשורה ותורידו עכשיו את המחיר. 4 שקלים לליטר, זה המחיר וגם זה יקר, כי תכלס זה צריך להיות 3.1 ש”ח, אבל בינתיים הדולר עלה ב-19% אחוז, כך ש-4 ש”ח לליטר דלק, זה בסדר. לא נהיה קטנוניים. לא רוצים. אין בעיה. לא קונים דלק. כן, חרם צרכנים. לא נוסעים. או נוסעים כמה שפחות. אופניים ברחבי המושבה (ותודה למע”צ שסידרו את השביל וגם לגעש, שלא יגיד שאנחנו לא מפרגנים כשמגיע). אם אנחנו גרים ב”ארץ השאנטי” כמו שנכתב עלינו לאחרונה במוסף של מקור ראשון- ללמדך שכן יש דיפוזיה בין דתיים לחילוניים והיא עובדת ואף תעבוד טוב יותר ברגע שהדתיים יבינו שלחילוניים חייבת להיות אלטרנטיבה- אז שמכאן תצא הבשורה. ”חרם הצרכנים הירוק” הראשון. בכלל שתצא איזו בשורה. בת קול. קול גדול. שיקשוקול.
לחתימה על עצומת השיקשוקול >>

גוד בלס פרדס-חנה כרכור.

הראה עוד

90 thoughts on “ש-י-ק-ש-ו-ק-ו-ל!”

  1. טוב הגעתי.. ברור שמה שרונית מציעה נמצא שם מהרגע הראשון . איזה עצומות ולמה? עכשיו נחכה שחיים או יואב או אלדד יעשו לנו שיקשוק??? כשל לוגי! אנחנו עשינו את השקשק ואנחנו יכולים להחזיר אותו ברגלינו ובמחצלותינו כאמור בקלאסיקה 7/11 עם חיבוק לשיקשוק
    כל אותם 600 חתימות ויותר שבמקום להסתבך עם טכנולוגיות של אתרים יותר קל לקחת סלסלה ושטיחון
    ופשוט להגיע.
    אם נחכה להם מה זה אומר? שהם ישלחו לנו הזמנה?? יגידו טוב חברלך מתקיני הוילונות והוגי הדעות אתם יכולים לבוא סידרנו לכם גדר ושומר
    וכל זה ביחד עם הרוח הנכונה שאיל מציג – אתה מביא את העוצמה את הדחיפות והטימינג הנכון
    אין עליך בכתיבה ובדרייב, אתה ורונית בבפוסטים קרובים זה תענוג צרוף

  2. מעניין כמה היינו משיגים אם ארץ ישראל הייתה נקנית בייסורים פחותים. עכשיו כמובן אי אפשר להחליף אתר מארח אבל אני סקרן – האם יש עוד אתרים כאלה לעצומות? הרעיון של אתר אקטיביזם נראה לי ממש מצויין, רק הביצוע לא משהו. איך זה לחברים שעובדים עם תוכנות קנייניות (windows, explorer וכ'), גם לכם לא נח שם?

  3. חתמתי אבל ירקתי דם. מזמן לא פגשתי אתר כל כך דפוק מבחינה טכנית (או שזה רק בעיני המתבונן מתוכנה חופשית?). הרעיון של הייד פארק בשיקשוק ב – 7.11 נשמע ממש מגניב. יותר מזה, זה נשמע דמוקרטיה במיטבה.
    (רונית, גם אני שמח כל פעם שאני מתארח אצלך. תראי איך דיבורים מעוררים מציאות..)

  4. אילנה צודקת.
    בואו נעשה שיקשוק ביום שישי הראשון של נובמבר, כלומר שישי 7/11/08. תיקראו לזה איך שאתם רוצים – שיקשוק, פיקשוק, העיקר שיהיה צ'אי וכדורי שוקולד.
    אני מאמינה שאף פוליטיקאי לא ירצה לפוצץ את השיקשוק הספונטני ארבעה ימים לפני הבחירות 🙂
    זה תיזמון מושלם!!

    ילדים, להתחיל למיין צעצועים!!

  5. יש שיקשוק- יש קול!

    מטרת עצומה זו :
    החזרת השיקשוק לפרדס-חנה כרכור

    איסוף החתימות לעצומה זו יוגש ל:
    אעביר אותה לראש המועצה המכהן של פרדס חנה כרכור, לחברי המועצה ולמתמודדים החדשים

    השיקשוק- האירוע העצמאי המרכזי של קהיליית פרס חנה כרכור, פעל לאורך שנים בואדי של המושבה, לאחר שההחל כיוזמה עצמאית של מספר תושבים שאליהם הצטרפה בשלב מסויים גם מועצת פרדס חנה כרכור. לאורך השנים היווה השיקשוק מקום מפגש אמיתי ובלתי אמצעי של תושבי האזור. ברחבי השיקשוק ניתן היה להנות מחפצי יד שניה, אוכל, מוסיקה והרבה צבע. המקום שקק פעילות אמיתית של ילדים ומבוגרים ללא הבדל של דת , גזע, מין, מקצוע או סטטוס חברתי. לאחר התערבות גסה של אחד מחברי המועצה, חדל השיקשוק מלהיות. כעת , בפרוש הבחירות החדשות, הגיע הזמן לדרוש את השבתו.

    מאחר והשיקשוק הינו נכס אמיתי, יתחייבו אלו המבקשים את קולותיהם של תושבי פרדס חנה וכרכור להשיבו על כנו במתכונת הקודמת. החותמים על העצומה מביעים בכך את רצונם האמיתי. ואילו חברי המועצה כמו גם ראש המועצה המבקשים להיבחר שוב כמשרתי ציבור יוכיחו בעצם השבת השיקשוק שהם אכן קשובים לקולות שעולים מהקהילה.

  6. אייל טאיו ילדי היקר בן ה-9 שהנושא יקר לליבו הציע בעבר להחתים ילדים, אני פשוט לא עזרתי לו בזה ,היום אני מוכנה להרתם למשימה אז מה אתה אומר לגבי חתימות של ילדים.
    אני מוכנה לעזור אז עם יש משהו שבו אוכל לעזור אשמח צור איתי קשר ב- 050-7575879
    (נעמה של אריקו)

  7. באמת יש הבדל חשוב בין הניסוח החיובי לשלילי. אם העצומה אומרת "אם אתה מתכוון לחדש את השיקשוק אני מתחייב להצביע עבורך", נראה לי שאין לי בעיה לחתום (למרות שאצביע עבורו גם אם הוא לא). התקשתי לקרוא את נוסח העצומה מכיוון שהאתר אקטיביזם כנראה לא שומר על סטנדרטים (אני גולש עם פיירפוקס מעל גנו-לינוקס). ניסיתי להחליף לקידוד עברית וויזואלית ועדיין היו בעיות. אם תוכל לתת את הנוסח המלא כאן, זה יכל לעזור לי.

  8. בואו נעשה סדר שניה. בכוונה לא אמרתי " אין שיקשוק- אין קול", אמירה שהיא נגטיביסטית. האמירה היא "יש שיקשוק -יש קול", שהיא כפולה. זה לא רק הקול שלנו שצריכים אותו, אלא הקול שלנו שצריך להישמע.

    יש לי כבוד לגעש. בניגוד לראשי מעוצה משוחתים שכיהנו פה בעבר, געש הוא איש ישר שרואה לטובת עיניו את המועצה. הוא שליח ציבור אמיתי. הוא גם מגמד את שאר החגבים שמנסים להתמודד מולו. גם לי, אדון בר כוכבא או אדון קעטבי לא עושים את זה. געש אכן מוכיח השתדלות בזה שהוא שם את נורית השמשוני ברשימה שלו שהנושאים הירוקים בוערים בנשמתה ואת שי -שי שלוש ואת אורית ובמובן הזה הוא מספיק קשוב. ועדיין- אם הוא קשוב אז שיהיה קשוב לקול שעולה מכאן. לקול שקורא להחזיר את השיקשוק כי עיקר יופיו של המוסד הזה הגיע מעצם הרעננות שבו. והרעננות מקורה ביוזמה הפרטית. ההתערבות הבוטה הזו במשהו שהוא כל כך נכון היא זו שמכעיסה . ואת זה אנחנו מבקשים לשנות.

    געש צריך פשוט להתחייב במסגרת המצע שלו לעשות את זה. זה לא מסובך וזה חלק מהמו"מ בין האזרח לרשות. מתי תנעשה את זה? אחרי הבחירות. העצומה הזו היא חלק מכללי המשחק הפוליטי וגעש כחיה פוליטת יודע לקרוא את המילים ובין המילים.

    ולענינים הטכניים: כרגע 83 איש חתמו על העצומה שזה הישג בפני עצמו ואני מוריד את הכובע בפני כל אלו שהרימו את הכפפה (הכוללת את הניג'וס של האתר). גם כאן לא צריכות בטטות כורסא שכמונו להתלונן כל כך כי בכל זאת לא ביקשו מאף אחד לצאת לרחובות אלא בסה"כ ללחוץ על עכבר בכמה נקודות.

    אני אשמח ליצור כל עצומה שתהיה יותר נגישה ואני חושב גם על יציאה החתמה ברחוב בשלב הבא. מעבר לכך, חשוב לנו שייפרץ המעגל ההומוגני של החותמים. כלומר: רוב באי האתר והקוראים בו משוכנעים בצדקת המטרה גם אם חלוקים פה ושם על הדרך. במובן הזה השיקשוק הוא מדורת השבט שכולנו נשמח להתחמם לאורה בשנית ובשלישית. השיקשוק במקור יועד גם לשכבות החלשות יותר של פרדס חנה צריך להגיע גם לקהלים האלו ולהחזיר אותם גם לשיקשוק.
    לכן היציאה לרחוב והכנוע של אלו שלא כל כך משוכנעים או פחות מכירים ומוקירים את הסצנה חשובה.

    לענין ההגהות של העצומה: אז כן , במקור (ותודה לאבי ברוכים) געש הוא אכן "ראש המועצה המכהן" ולא "ראש המועצה המכה", ומה לעשות שמהרגע שהדברים נכתבו לא ניתן לעשות עליהם הגהה חוזרת למרבה הבושה.

    אז אחרי כל ההבהרות האלו, עדיין חסרות לנו 580 חתימות, אז קדימה לעבודה. אפשר וצריך להחזיר את השיקשוק ותודה לדניאל כהן, הבן של חניתה, שחתם "כי הוא ילד ויש לו קול". זה בשביל הילדים, בשבילנו הילדים שמסרבים לגדול ומסתתרים פה ברחבי המושבה. שיקרא התרנגול בקול גדול: שיקשוקול.

  9. גם אני מאוד מאוד מתגעגע לשיקשוק ומת שיחזור. אני מסכים כמעט אם כל מה שכתבת, כגן, חוץ מדרך הפעולה – בזה אני מסכים עם אילנה. אחד הדברים שאני אוהב בגעש זה שלפני בחירות הוא אומר לך מה הוא לא יכל לעשות ועל מה הוא לא מתחייב. זאת לא התנהגות פוליטית טיפוסית, הרבה יותר קל להפריח הבטחות של ערב בחירות. אין לי מושג מה בדיוק העמדה של געש בנושא השיקשוק אבל אני רואה מספיק סיבות לבחור בו גם בלי העניין החשוב הזה. כשאני מתחיל להסתכל על האלטרנטיבות זה נהיה הרבה יותר ברור. הרעיון של התניית הבחירה בו, בהתחייבות לחידוש השיקשוק נראה לי קצת כמו האיום "אם לא תעשה מה שאני רוצה אני אפגע בעצמי".

  10. מאוד רוצה לחתום על העצומה אך מיסתבר שגםהכתובת מייל שלי ארוכה מידי. נראה לי שהגיע זמן לפתוח תיבה חדשה .שמחה מאוד על היוזמה אני מכירה המון המוני אנשים שישמחו לחתום על העצומה.ואני מיד שולחת מיילים וכמה sms, קדימה אנשים אם אתם מיתגעגעים לשיקשוק זה הזמן להחזיר אותו, אני והילדים שלי מאוד מתגעגעים לשיקשוק
    אז להתראות בשיקשוק הבא
    נעמה

  11. כן אייל, תגיהה (תגיה?) את העצומה באמאשך.
    וגם, לדעתי מיעוט החותמים קשור בזה שצריך להירשם. אני מציעה לפתוח את ההשתתפות בעצומה גם כאן במושבה חופשית. בלי להירשם לשום אתר אקטיביסיטי (שלא עובד בפיירפוקס אגב) ובלי בטיח.
    אגב, ראיתי היום בתיבה את הפמפלט של בר כוכבא, שבו הוא מבטיח להחזיר את השיקשוק. אייל.. אני מקווה שזה לא מוריד את העוקץ מהיוזמה השיקשוקולית.

    אגב, חברי הרשימה של בר כוכבא לא מעוררים את תאבוני. לעומת זאת געש בחר אותם אחד אחד.

  12. דיווח מהשטח: 37 "אקטיביסטים" חתמו על העצומה, שזה מספר נאה לכל הדיעות אבל עדיין לא מתקרב בכלל ליעד המבוקש. אז יאללה קדימה, כל אחד שיכול להפיץ את הבשורה ואת הלינק מוזמן לעשות זאת וגם לשכנע עוד שני אנשים שיחתמו. זה כל הסיפור. המטרה טובה. אם הגיעו לשיקשוק 3,000 איש, אז אפשר לארגן 600+ חתימות. קצת אמונה והרבה סיפוק אחרי זה.

  13. והנה נקודת אור, כפי שמדווח עכשיו, אתר "דה מרקר".

    http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=ac20081026_9856506

    מחיר הבנזין יוזל ל-5.60 ש"ח לליטר בסוף החודש. ירידה של כ-12%.

    אז בפעם הבאה שאתם קוראים בדה מרקר, אל תשכחו איפה זה פורסם קודם, וזה עדיין לא מספיק.

  14. אילנה, אני רוצה שגעש יתחייב שהוא מחזיר את השיקשוק. נקודה. שיעמיד תקציב לטובת העניין. לגבי האופן שבו השיקשוק יתנהל: יש כאן מספיק אנשים יצירתיים + נייר העמדה שהעברנו שיכול לגרום לשיקשוק לעבור גם מבחינת הרשויות וגם מבחינת הצורה והתכנים.

    כל קוץ במדבר הוא פרח ובאין ציפור שיר גם העורב יהפך לזמיר. געש הוא בסדר. העובדה בשמועצה יושבים חבורה של עסקנים זוטרים לא הופכת אותו לכליל השלמות. כתושב המקום, שאיכפת לו מהמקום זו זכותי וחובתי לדרוש את מה שאני יכול לטובת הקהילה, במיוחד בזמן הבחירות. וזה מה שאני עושה.

    את מוזמנת לחתום ולהעביר לגעש את המסר.

  15. כגן מי כמוך יודע שהשיקשוק לא יכול לחזור כמו שאנחנו רוצים . זה יהיה "אירוע" שאיני בטוחה שזו תהיה המסיבה לה ייחלנו,
    וגם לא ראיתי אףאחד בפיקניק ולא בהיייד פארק שניסיתי לייצר, כנראה שהביזנס בכל זאת חזק מהקהילתיות!
    השיקשוק הפך בידי האופוזיציה לכלי לנגח את געש ואתה שותף עכשיו – צריך להזכיר שבימי געש הוא נולד וחיי חיים ארוכים עד שריח הבחירות עלה באוויר,
    קראתי שבר כוכבא מבטיח שיחזיר את השיקשוק , נו באמת לא חושבת שהיה שם איפעם אבל זה קלף שידבר אל כמה מחברינו, בלה בלה בלה, כזה ראש מועצה אתה רוצה שיבטיח כי אתה רוצה ? אני רוצה אדם לא מושלם אבל גם לא מוכר לך בלוני בחירות כמו כל השארכולם ישבו במועצה ולא ראיתי שקידמו משהו במקום הזה מלבד את מעמדם
    אם תבוא/תבואו לבחור ולא יהיה כאן רוב דתי (5 רשימות דתיות מתוך 8!!!!)
    כמו עכשיו גם געש ישמח לתמוך בבית פתוח בשישישבת . אם געש יהיה חזק, כן 8 חברי מועצה (וטובים) הם רוב שנותן אפשרות לעבוד ולא רק לעשות פוליטיקה
    תבוא לבחור – זה לא רק הכיטוב שיש זה טוב נקודה

  16. שווה שווה אבל האתר הזה הודיע לי שהכתובת מייל שלי " ארוכה מהמותר". לא שמעתי בחיים שלי דבר כזה.. אז שיסלחו לי . זאת הכתובת שלי בדיוק ואם היא ארוכה מדי- זב"שם.
    וכגן- אני מאד רוצה לחסוך דלק ,אולי תלמד אותי לרכב על אופניים…?

כתיבת תגובה

Close