סדנאות, קורסים, חוגים

תכנית הגוף המודע בסטודיו תֶנָע בקיבוץ עין שמר

אנחנו שמחים לבשר על פתיחת שנת הלימודים של תוכנית הגוף המודע ב- 17/10/2013.

התחלנו בתוכנית בשנה שעברה, אנחנו זה מיכאל שחרור ונעם כרמלי, תחת הכותרת "התכנית ללימודי תנועה ואימפרוביזציה". הייתה לנו שנה ראשונה נהדרת ואנחנו מצפים לשנה עוד יותר טובה, אחרי שנה של ניסיון ולמידה. ההוראה שלנו מבוססת על חקירה, על העצמת המורה הפנימי שבכל תלמיד ועל כוחה של קבוצת הלימוד להוות סביבה המאפשרת צמיחה, חירות, שימחה, אתגר ואפשרות לביטוי אישי לכל אחד. התחלנו עם השם הארוך הנ"ל כי הוא תאר בפשטות ובדייקנות את מה שאנחנו עושים ולא הצלחנו לחשוב על שם קומפקטי יותר. אחרי שנה השם הגוף המודע הופיע ככותרת קצרה וקולעת לתכנית. השם הקודם "תכנית ללימודי תנועה ואימפרוביזציה" הוא בעצם כותרת המשנה.

אז מה אומר השם הזה? בדרך כלל השפה מטבעה שמה את התודעה במרכז וכל השאר שייך לה. אנחנו אומרים "הגוף שלי". יש אני והגוף שייך לו. הגוף המודע מרמז שאולי זה הפוך. האני והתודעה, שייכים לגוף או מתפתחים מתוכו. אנחנו גוף שהופך להיות יותר ויותר מודע. הגוף הוא זה שלומד להגיד אני. באותה מידה שאנחנו רוצים ללמד את הגוף להישמע לרצוננו אנחנו רוצים ללמוד להקשיב לגוף ולשהישמע לרצונותיו. אמן התנועה, לטעמנו, הוא זה ששתי היכולות מפותחות בו במידה מאוזנת ותומכות זו בזו.

אולי אפשר בכלל להיפטר מהדואליות הזאת של גוף ותודעה? מין הסתם לא כמצב קבוע, וגם אין צורך. כבני אדם שחיים בתוך השפה תמיד יהיו שתי הוויות מקבילות אלה. אבל אפשר להתקרב לשם, ודרכים רוחניות שונות מובילות לשם. אפשר לחוות את זה כשנכנסים למצב של flow – זרימה. מצב שבו התנועה, הפעולה, קורית מעצמה ולא ברור מי החליט, הגוף או התודעה. הם בסינכרון מלא. בריקוד אימפרוביזציה אנחנו מתקרבים וגם מגיעים למקום הזה. זה מצב מאוד פתוח, חופשי, יצירתי ומרפא.

הגוף המודע

דיפרנציאציה ואינטגרציה

ה flow הוא מצב של אינטגרציה טובה' חירות, אנרגיה זמינה ומשוחררת, ובריאות. כדי להגיע אליו אנחנו צריכים ללמוד. אנחנו צריכים לגלות ולשכלל את כל החלקים שלנו ולהתמקד בכל מיני חלקים, כל אחד בתורו. זהו התהליך שנקרא דיפרנציאציה.

BMC

בשיעור BMC – Body-Mind Centering אנחנו לומדים לחוש את ולנוע מתוך מערכות הגוף השונות. זהו לימוד של אנטומיה חוויתית. כמו כן אנחנו חוזרים על הרצף ההתפתחותי שלנו מביצית מופרית לאדם הולך דרך השלבים השונים ברחם ובשנה הראשונה אחרי הלידה, והשלבים האבולוציונים מיצור חד תאי באוקיאנוס הקדום דרך 3 מליארד שנות אבולוציה עד שהיינו לבני אדם. דרך המיקוד בכל שלב בנפרד, ובכל איבר, רקמה ומערכת גופנית בנפרד אנחנו יוצרים בהדרגה אינטגרציה מלאה יותר של השלם. שיעור אופייני כולל זמן של לימוד תאורטי קצר, לפעמים עם דגמים וספרי אנטומיה, שלב של התנסות וחקירה חוויתית ושלב של אינטגרציה בתנועה פתוחה.

Flowork וקונטקט אימפרוביזציה

בשיעור flowork וקונטקט אימפרוביזציה אנחנו נכנסים יותר לטכניקה של התנועה. איך אנחנו מעבירים תנועה בצורה יעילה מחלק אחד של הגוף לשאר החלקים, ביחסים שונים אל הקרקע. אנחנו שוב מבודדים אפשרויות ולומדים אותן ומחברים ביניהן בצורות שונות – דיפרנציאציה ואינטגרציה. את היכולות האלה אנחנו לוקחים לתוך מפגש עם האחר בקונטקט אימפרוביזציה. זהו ריקוד המבוסס על מגע בין שניים הלומדים להקשיב זה לתנועתו של זה דרך המגע והעברת המשקל מאחד לשני על כל חלקי הגוף. לימוד הקונטקט הוא לימוד של טכניקת תנועה מאתגרת ומהנה כמו גם של תקשורת אנושית רגישה, משחקית, אחראית ומלאה.

החוקר והרקדן

כל תלמיד בתכנית הוא גם רקדן וגם חוקר. השילוב בין האני החוקר לאני הרוקד הוא בלב הגישה שלנו ללימוד התנועה ולימוד עצמנו דרך תנועה. לפעמים אני מתייחס את תרגיל כאל מחקר, אני בודק אפשרויות שונות, מציב בפני עצמי )ומקבל מהמורה( משימות, בעייות או חידות תנועתיות אותן אני מנסה לפתור באופן נסיוני שיטתי ומדוייק. אך אני יכול גם להתייחס אל המשימות התנועתיות כאל ריקוד ולתת להרגשה, לדמיון וליצירתיותו ותבונתו הספונטאנית של התת מודע להוביל. זהו מצב שבו אני נותן לגוף או לאחדות הגוף והתודעה, לחוש האסטטי ותחושת המשמעות שלי להוביל אותי. כל אמן רציני הוא גם חוקר שיטתי וכל חוקר מוכשר מובל גם על ידי הדמיון והאינטואיציה היצירתית.

מעבדת אימפרוביזציה

השיעור האחרון, המעבדה, הוא מקום שבו מתאפשרת, בין השאר, אינטגראציה ויישום של מה שנלמד בשיעורי הבוקר והצהריים. אך הוא הרבה יותר מזה. מעבדת האימפרוביזציה היא מקום בו אנחנו עסוקים בפעולה האנושית השלמה, בביטוי המלא והשלם בכל רגע. הנושאים בהם אנו נתקלים בשיעור זה הם שאלות הקשורות להתנהגות אנושית, חירות, משחק, יחסים חברתיים, אישיות, ביטוי אישי, סגנון אישי, שיתוף פעולה, דרמה, סיפורים ואמנות. דרך סקורים שונים )סקור הוא הוראות פעולה לתרגיל מסויים( אנחנו חוקרים נושאים כלליים כמו זמן ומרחב, וסולו-דואט-קבוצה. אנחנו גם מופיעים זה לעיני זה. לומדים לקבל ולתת תשומת לב מלאה, להיחשף, לקבל ולהעניק זה לזה את יופינו האינסופי והחד פעמי. אנחנו לומדים להיות עם עצמנו ולהיות יחד באופנים שונים. במעבדה, עם הזמן, יהיה גם מקום ליוזמה והובלה מתוך הקבוצה. ככל שהקבוצה מתגבשת והמיומנות האישית של חבריה גדלה, המעבדה הופכת למרחב שבו הדברים קורים מעצמם, בין השאר ה flow עליו דיברתי קודם. תפקידנו כמורים הוא לאפשר ולתחזק את המרחב הזה וגם להיות חלק ממנו.

יום פתוח
ביום הפתוח נחווה גרסאות מקוצרות של שלושת השיעורים, כ45 דקות לכל שיעור, עם הפסקות קצרות. הפסקת צהריים ואחר כך זמן לשאלות ודיבור על התכנית. יוגש כיבוד קל.
היום הפתוח יתקיים ב19.10.13, 10:00-14:00 בסטודיו תֶנָע שבקיבוץ עין שמר והינו ללא תשלום.
תכנית הלימודים תתקיים בימי חמישי, בין השעות 10:00-17:00 החל מה 17/10 ועד סוף יוני.
התכנית בנויה כיום לימודים שלם בן שלושה שיעורים עם הגיון פנימי לסדר השיעורים. עם זאת כל שיעור גם עומד בזכות עצמו וניתן להירשם לשיעור אחד או שניים במקום ליום השלם.

מידע נוסף תוכלו למצוא באתר שלנו > 

ובפייסבוק > 

ליצירת קשר אנחנו ב: studio.tena@gmail.com, 058-58-10-800

נשמח לראותכם איתנו בתנועה

שנה טובה!

תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

Close