אקולוגיהכתיבה פרטיתסביבה וקהילה

מה זה הריח הזה?

שלוש וחצי בבוקר, בין חמישי לשישי.
ריח מגעיל של – מה זה, צמיג שרוף? משהו חזק ומר. קשה לשבת בחוץ.
בכלל, הריחות הליליים בפרדס חנה כרכור קשים. לא ברור לי מה המקור.
שאלתי כמה אנשים וקיבלתי כמה תשובות. שזה ביוב, שזה ריח מהארובות של קיסריה, לא זוכרת מה עוד.
גם בנווה אשר זה היה. בערך בעשר בערב היה בא גל חזק של סירחון ונשאר ללילה.

אם ערכתם בירורים או שיש לכם מושג מה מקור הריח – אנא שתפו.

לילה טוב.

הראה עוד

80 thoughts on “מה זה הריח הזה?”

  1. הגינה הקהילתית צמודה ללולים של כפר פינס… הריחות שעולים משם לפעמים… פיווו משהו רע ,נוצות שרופות ותערובת ישנה… מסכנים אלה שעברו עכשו לשכונה החדשה הזאת עם בתים של 2 מיליון ש"ח וריח של תרנגולות מתות בחלון…. איפה הפרדסים איפה??….

  2. לכל מתלונני הריחות… לא תמיד אפשר לפתור אבל לאחרונה נעשה נסיון ראוי של איגוד ערים חדרה לאיכות הסביבה לזהות את מוקדי הבעייה- כצעד ראשון לפתרונות אפשריים. בשביל זה- צריך להתלונן, כי כשזה נשאר על לוח מושבה חופשית אף אחד לא יודע שמסריח… ומכיון שריח נוטה לנוע בכיוונים משונים, רחובות מסוימים מריחים ושכניהם- ממש לא..
    בקיצור, אנא מכם- התלוננו בזמן אמת כדי שיירשם. אפשר ל- 106 (הם לא יודעים לטפל בזיהום ריח, אבל זה יירשם וייאסף) אפשר לאיגוד ערים חדרה לאיכות הסביבה. מה שחשוב שנתחיל לאסוף רישומים של מתי מסריח ואיפה.

  3. חוץ מהנודים של אנשי כרכור ששמעם יצא למרחוק והגביר את תהילתם על פני כל המדינות והערים הסמויות מן העין.
    אבל רוב הזמן באמת ריח של יסמין ושל יערת דבש, ושל פריחת דובדבנים ולפעמים אפילו ריחות של מנטה ולימון נישאים באוויר וריחות של נענע. ומידי פעם יש קילוח דקיק של ומרחף לאיטו של בתולות ים נורדיות שמביאות ריחות שונים מנורווגיה או מאיפה שאין לא מגיעות. באמת רוב הזמן בכרכור הריח הוא כמעט כמו של גן עדן, כלומר מה שניתן לדמיין כריחו של גן העדן האבוד, שהרי מהרגע שהחרב התהפכה לה אין יוצא ואין בא בשערי אותו גן עדן.
    לסיכום ניתן לומר: מעשרה קבין של ריחות גן העדן שירדו לעולם נטלה כרכור תשעה, ואילו פרדס חנה , קב אחד בקושי ניתן לה וגם הוא מבוזבז על ידי בני בנעזרי ובניו.

    כמובן חוץ מהנודים שבהם מתבשמים בני כרכור ונעים להם.

    שיבושם לכם.

  4. קודם תקראו את המאמר בהמשך ואח"כ תנשמו. הוא לא חדש אבל בוודאי נוגע בעניינינו.
    מרגע שהגענו כלומר סוף אוג , כל שנים שלושה לילות שרפת גופרית {ואני לא מדבר על ריחות אחרים שפרצו מפעם לפעם כגון ביוב שהבנתי כי תוקן באזורנו – נווה אשר}
    הנקודה המרכזית היא לגלות מניין נובע השריפה ריח ומה השלכותיו .קודם כל מומלץ לסגור חלונות ברגע שהריח מגיע לאפיכם כדי שלא יגיע גם לריאותיכם ולילדכם. יש כמה השערות וצריך לבדוק אותן.
    המאבק הזה כנראה ויתיק כמו הותיקים בפרדס חנה ואנו מתכוונים לפתוח אותו מחדש ברגע שנבין מי נגד מי וכמובן שמאבק מנצח ברגע שכולם מצטרפי… בנתיים תקראו את תוצאות המחקר הנ"ל.

    תוצאות
    • הירידה הגדולה ביותר בתפקודי הריאות נמצאה בקבוצת הילדים לה תסמיני נשימה ובמיוחד באזור זיהום-אוויר גבוה- בפרדס-חנה כרכור FVC: M=-11.9, S.D.=16.13; ∆FEV1: M=-16.07, S.D.=17.59; P>0.001)∆)
    • קבוצת הילדים הבריאים נמצאה גם היא מושפעת ובמיוחד מרמת זיהום-אוויר גבוה, אך עם פגיעה קטנה יותר בתפקודי הריאות FVC: M=-7.84, S.D.=10.43; ∆FEV1: M=-11.47, S.D.=11.98; P>0.001)∆)
    • חולי האסטמה והברונכיט הושפעו באופן שולי (לא מובהק) מזיהום האוויר .
    • מצבם הבריאותי של קבוצת הבריאים באוכלוסייה התדרדר בכל אזורי זיהום-האוויר בשלוש שנים, במיוחד באזור זיהום-אוויר גבוה.
    מסקנות
    • חשיפה אוכלוסיות רגישות כילדים, לזיהום אוויר גם בתקני זיהום-אוויר מקובלים באזורי תחנות-כוח (המופעלות באמצעות פחם) יכולה לגרום לפגיעה בתפקודי הריאה שלהם במיוחד בילדים שאובחנו כסובלים מתסמיני נשימה כגון: שיעול עם כיח , שעול יחד עם URTI , אך גם לבריאים .
    • יש לכלול בניתוח השפעות זיהום-אוויר בטווח-ארוך גם את "המצב הבריאותי ההתחלתי" בנוסף לבדיקות תפקודי הריאה, לתקנון גודל השונות.
    • ילדים חולי אסטמה וברונכיט מושפעים בצורה שולית מזיהום-אוויר, הנזק לריאותיהם אינו מתקדם לאחר שכבר התרחש.

  5. נכון יש ריחותץ בלילה ותאמינו לי אני יודע למה מול הבית שלי יש רפת…. אבל! האוויר פה הרבה יותר טוב מאשר ברוב הארץ ופחות מזוהם ולכן אנחנו כאלה רגישים לריחות.
    ילידי פ"ח כרכור בטח יודעים שמתרגלים לריח, לחברינו החדשים הייתי אומר:"שאלה יהיו הבעיות שלנו בחיים".
    אתם יודעים, הביצה, היא מקום מדהים מלאה בלוטוסים, נרקיסים וצמחיה יפה, משמשת בית כל מיני חיות נדירות….. אבל מה?… היא מסריחה רצח!

  6. לרות ולאחרים, מדובר על כמה מערכות שמנקות ומטהרות את האויר (ההבדל הוא בגודל החלל המטופל) ברמת HEPA . מה שאומר ש-99.97% של החלקיקים מעל 0.3 מיקרון יסוננו ובכך כמובן נוריד חלק מהעומס על הריאות ונשפר תיפקודים. בנוסף יש העשרה ביונים שליליים.
    לכל אלה שה"מכירה" מפריעה להם-התנצלותי, ובכל זאת יותר חשוב בעייני שאנשים ידעו שישנם פיתרונות טובים, וכדאי לחפש ולהעזר.
    ולרות ספציפית- הגוף שלנו יודע בד"כ להתמודד עם זיהומים שונים, אלא שזה בא תמיד על חשבון תיפקודים שונים אחרים שבחלקם תפקידם להוות את המערכת החיסונית שלנו .כאשר אנו מונעים ממנה צרכים בסיסיים כמו אויר נקי וגם דברים אחרים (מים נקיים, שינה טובה, תזונה בריאה וכו') התוצאה היא בד"כ יציאה מאיזון שעשויה לבוא לידי ביטוי במחלות שונות.
    בקיצור אויר נקי (רצוי באלפים בהימלאיה וכד') לא יסכן אותך (על אחריותי).

  7. ועדיין לא כתבת מה אתה מוכר..
    מצטערת, לא מתקשרת בשביל שמישהו ינסה למכור לי משהו עלום, לא כוס התה שלי.
    בכל אופן, נראה לי שהגוף שלי התרגל לזיהום אותו שאפתי מרבית חיי ושאוויר נקי מידי עכשיו עלול ממש לסכן אותי..

  8. שלום אורי. אני מבין שגם אתה צרכן כמו כולנו. וכאשר יש לי אתגרים /קשיים אני שמח לשמוע על רעיונות ופיתרונות שישנם. ההחלטה האם לממש/ לקנות/לעשות משהו עם המידע, היא תמיד שלי בכל מקרה.ברור לי שלכולם יש אינטרסים כאלה ואחרים וזו לא סיבה לא לבדוק דברים בחיים לגופו של פתרון. אם לך לא היה אינטרס (לא בהכרח כלכלי) כנראה שלא היית מתבטא כאן. לדעתי המידע על קיומו של פיתרון (גם אם חלקי) לאויר נקי חשוב מכדי להסתירו.

  9. חמי, נכון שכל הזמן מנסים למכור לנו, זאת אחת הבעיות בתקופה שבה אנו חיים. מכנים את זה לפעמים "תרבות הצריכה".

    אני מאוד בעד עסקים ופרנסה אבל מאוד חשוב איך זה נעשה. לא כל ערוץ שיווק לגיטימי בעיניי. דוגמה קיצונית היא טלפונים שיווקיים במסווה של סקר.

    גם האופן שבו אתה משווק כאן, לא נראה לי. מתקיים פה דיון של תושבים החרדים לבריאותם ולבריאות ילדהם. היית יכל לציין מה הפתרון שאתה מוכר (עם כל הפרטים) ולהוסיף גילוי נאות שאתה בעל אינטרס (כמו שכתבת עכשיו). האופן שבו עשית את זה, לכתוב שיש פתרון טוב ורק להוסיף מספר טלפון, נראה כמו ניצול הבמה לאינטרסים אישיים.

  10. בוקר טוב טל. זה לגמרי נכון, ועדיין אם יש הצעה לפיתרון/ עזרה במשהו שמטריד , מפריע וגורם נזק משמעותי לטווח ארוך וגם קצר- למה לא לבדוק אם זה (או כל דבר אחר) באמת עוזר? כל הזמן בחיים מנסים "למכור" לנו מוצרים, רעיונות, אנשים וכו'. בעייני לפחות כדאי לחקור ולבדוק האם לפיתרון המוצע יש ערך עבורנו ובהתאם להחליט. יום טוב

  11. לרות במיוחד, אבל גם לאחרים. יצא לפני כשנה דו"ח של הקואליציה לבריאות הציבור שמדבר על הרעלים שאנו מכנסים לגופינו ואפילו לעוברים שעוד לא נולדו, עם דגש על הנעשה במפרץ חיפה, קריות, טבעון וכד'.
    התקשרו ובואו לבדוק. מתוך כל המתלוננים/מקטרים רק אחת הגיבה לצורך קבלת מידע נוסף. משהו לחשוב עליו. (הטל' למעלה)

  12. והנה משהו שכתבתי לאיזה בלוג קטן לפני יותר משנה. לא הרבה השתנה מאז בפרדסחנהכרכור. מזל שבזמן האחרון מהחום, הלחות וההזעה המוגברת, אני לא מריחה כלום בלילה, רק מזיעה את עצמי כמו סאונה..
    ד"א, לאנשי ההר- זה מה שקורה כשעוברים לואדי שהישוב המרכזי בו נקרא "אם הפחם". זה מקום של פחמאים..

    16/05/2009
    ערה בשעת בוקר מוזרה זאת ומריחה ריח שנדמה כמו משהו שרוף..

    בדרך כלל אני ישנה בשעות כאלה, לא ממשכימי הקום וגם לא חוגגת בלילות, בטח לא כשמניקה. אבל לילה של חצי שינה, במקרה, וכשנכנסתי למיטה וניסיתי להירדם, הרחתי ריח מוזר. חשבתי בהתחלה שזה ריח של משהו שרוף, אז קמתי לבדוק, ואז קלטתי שזה בא מבחוץ. אל החדר נכנס אוויר קר וצח של בוקר, אבל עם ריח מעפן של צמיגים או פלסטיק שרוף.

    גדלתי בקריות, בקריית חיים, חממה של זיהום אוויר. אני זוכרת שהיו ימים שהיה ריח מוזר באוויר, ריח מסריח כימיקלי שכזה. בימים כאלה ידענו שהרוח ממפרץ חיפה היא כנראה לכיוונינו. זה היה משהו שחיים איתו (למרות שטבעון אוכלים את רוב הג'יפה מהמפרץ..)
    ומה שאומר שאת רוב חיי העברתי במקומות עתירי זיהום אוויר.. מה זה אומר עליי? אולי שאני עתירת זפת?..

    כמה מבאס שבשעת בוקר מוקדמת, כשנכנס האויר הקר הזה של הבוקר, אויר שאמור להיות צח ונקי, הוא מזוהם בכימיקלים ובטינופת שמישהו החליט שאנחנו צריכים לנשום ולחיות איתה את חיינו. וכמה נורא שאנחנו צריכים לגדל את ילדינו בתוך זה.

    ומה, נעבור דירה? נעזוב קהילהעבודהמקום מגורים בגלל זה? אני מכירה אנשים שחיים בטבעון, טוב להם שם, לא בא להם לעזוב בגלל שהזיהום ממפרץ חיפה (באדיבות משפחת עופר) מרעיל להם את האויר. וההורים שלי? לא עלה על דעתם לעבור למקום אחר בגלל זה.
    ואנחנו מכניסים לריאותינו רשימה של חומרים שאף אחד מהם לא עושה לנו טוב ורובם עושה לנו לא טוב.

    טוב, אנסה להשאר אופטימית ולקוות שהרוח מחר תשנה כיוון ושחוק "אוויר נקי" שעבר לא מזמן בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, יתיר לנו האנשים לנשום אוויר נקי וטוב, שזה באמת המינימום שמגיע לנו כאן.

    בברכת אוויר נקי לכולם וירוק בנשמה ובחיים, רות

  13. אמיר, הנה לינק לתוצאות ניטור בזמן אמת (פרדס חנה שורה 7) עכשיו רק צריך לדעת לקרוא את זה.

    ופה אפשר לבקש ניטור.

    אגב, יש באיגוד ערים חדרה בחורה רצינית מאוד שאחראית שם על זיהום אויר. שמעתי הרצאה שלה והתרשמתי מאוד. את שמה אינני זוכר..  

  14. בהזדמנות זו, מה עם ניטור האוויר בפרדס חנה?
    שעות העברתי באינטרנט לקבלת נתונים מדויקים לגבי הזיהום אוויר ביחס למקומות אחרים בארץ, ולא הצלחתי למצוא מידע רציני ואמין

    אני יודע שתושבי הקריות או משהו בסביבה הקימו מערך לניטור האוויר ובו הם בודקים את האוויר ומודיעים על חריגות.ככה כל התאגידים לא יכולים לזייף ולקמבן……………

    אם מישהו יודע על משהו ששווה לקרוא או איזה כיוון לעשייה, שיודיע

  15. חברים יקרים , לפיתרונות החיצוניים יש לפנות לרשויות וגם זה לא פשוט ולא מספיק מהיר ויעיל , אבל יש פיתרונות של הבית פנימה ואז אנחנו אחראים לבריאות שלנו ושל בני משפחתנו. התקשרו- 0505245755, נשמח להציע ולעזור.

  16. אנו מתגוררים בכרכור וסובלים מריחות קשים של פגרים שנמצאים במכולות שלא נאספים במיוחד בימים חמים זה בלתי נסבל וכן ריחות של צואת בקר שנאספת במכולות ומפיצה את הריח במיוחד כשהרוח נעצרת בשעות הבוקר המוקדמות זה לא חוכמה להסגר בבית במזגן הפיתרון צריך להגיע מהמועצה
    ויפה שעה אחת קודם.

  17. הי, קיבלתי לא מזמן קישור לעצומה נגד שריפת בקבוקים בפרדס חנה. ייתכן מאוד שזה מקור הריח לפי התיאורים שיש כאן למעלה. אם אכן זה מקור הריח הרי שזו סכנה של ממש. פלסטיק שנשרף פולט רעלים חריפים לאויר ולאורך זמן יכול לפגוע בתושבים בצורה משמעותית.
    זה הקישור לעצומה שחברה טובה שלי הפיצה בהקשר זה- אנא חיתמו עליה ואולי משהו יצליח להשתנות :

  18. תודה מרסלו.
    והנה עוד סברה:
    אחד השכנים שלי העלה את האפשרות שהריח מגיע מכיוון ארובות קיסריה, שמשחררות פלט בימים קבועים ובשעות קבועות. אני מתכוונת לעדכן תגובה בפוסט הזה בכל פעם שיש גל ריח. ככה נוכל לעקוב ביחד בזמן אמת אחרי העניין ולפצח אותו.
    אתם מוזמנים להשתתף.

  19. בעניין הריחות בלילות, לאורך קו התפר מברטעה ועד מבוא דותן, פועלים כ – 103 מפחמות. בערבים כשהשמש שוקעת ולא רואים את העשן, הם מאיצים את תהליך יצור הפחם כך שכל מפחמה פולטת כמויות עשן אדירות, ועקב תנאי מזג האוויר (הקור ומשאבי הרוחות) העשן זורם לאורך הוואדיות ומכסה את אזורנו.
    כבר יותר מחצי שנה אנו תושבי קיבוץ מצר ומצפה אילן נמצאים בדיונים עם הרשויות הנוגעות בדבר, כמו משרד לאיכות הסביבה, איגוד ערים, מועצה אזורית מנשה, אך לצערינו ללא שום תוצאות, כל אחד מהרשויות זורק את האחריות על השני – ואנו תושבי האזור ממשיכים להיחנק ולהרעיל את עצמנו ואת ילדנו לילה לילה. רעיונות לטיפול בנושא התקבלו בברכה.

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close